Τα μεγαλύτερα μεγέθη οδηγούν στην ανάκαμψη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 30 Νοεμβρίου 2021 05:07
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Chartering Department TMC MARITIME CO.
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε βελτιώσεις την περασμένη εβδομάδα, με την πλειοψηφία των δεικτών στα μεγαλύτερα μεγέθη, Panamaxes και Capes, κινήθηκε ανοδικά. Στα αξιοσημείωτα της εβδομάδας ήταν η καλύτερη εικόνα της Ασίας, σε σχέση με τον Ατλαντικό, στα μικρότερα μεγέθη, Supramaxes και Handies. Έτσι, ο BDI κατέγραψε εβδομαδιαία άνοδο της τάξης των 215 μονάδων (+8%) και έκλεισε στις 2767 μονάδες την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, η αγορά υποχώρησε ελαφρώς, καθώς οι κακές καιρικές προκάλεσαν προβλήματα στα βαπόρια που έρχονταν από τα βόρεια. Έτσι η προσφερόμενη χωρητικότητα διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και ο βασικός δείκτης c5 εμφάνισε εβδομαδιαίες απώλειες 3%. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 12,164 $/tn.
Στον Ατλαντικό, η αγορά ήταν ιδιαίτερα ενεργή, αυτή την εβδομάδα. Η δραστηριότητα από τη Βραζιλία ήταν αρκετή και ο δείκτης C3 έκλεισε ανοδικά την εβδομάδα. Ο Βόρειος Ατλαντικός δεν εμφάνισε ιδιαίτερες αλλαγές. Η ζήτηση ήταν περιορισμένη αλλά η προσφορά πλοίων ήταν ακόμα μικρότερη, κρατώντας όμως όλους τους υπό δείκτες σε θετική πορεία. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 27,785 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 52,78 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 37,95Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, η Λατινική Αμερική αναμένεται να έχει αυξημένες εξαγωγές σπόρων σόγιας για το Νοέμβριο, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Έτσι παρουσίασε αύξηση της ζήτησης για φορτία προς την Ασία. Επίσης στο βόρειο Ατλαντικό παρατηρήθηκε βελτίωση της αγοράς, καθώς η ζήτηση βελτιώθηκε ενώ πολλά πλοία βρήκαν κάποια απασχόληση στην αρχή της εβδομάδας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τους φόρους που έχει επιβάλει η Ρωσία στις εξαγωγές σιτηρών δείχνει να ευνοείται η Ουκρανία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Ευρώπη στα $ 23,5-24,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και τα κυκλικά ταξίδια στη Β. Ευρώπη-Βαλτική στα $ 29-30,5Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά ξεκίνησε χωρίς ιδιαίτερη δράση. Όμως, στα μισά της εβδομάδας η αγορά ενισχύθηκε με περισσότερα φορτία από την Ινδονησία και την Αυστραλία, ενισχύοντας έτσι τους ναύλους. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 11,5-13,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία παρατηρήθηκε βελτίωση του κλίματος και της ροής φορτίων προς το βορρά ανεβάζοντας τα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 22,5-23,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η εβδομάδα ξεκίνησε ήρεμα, όμως από την Τρίτη και μετά εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία τόσο από το βόρειο Ειρηνικό, όσο και προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 18-19,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 18-19Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά εμφάνισε αύξηση μετά από αρκετό καιρό, με μικρή βελτίωση της ζήτησης, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των πλοίων παραμένει υψηλός. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 29-30Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 21-22,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε μειωμένη δραστηριότητα. Ωστόσο διατηρήθηκε η δυναμική των προηγούμενων ημερών, κρατώντας την αυξητική πορεία των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 34,5-35,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 44-45Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά είχε ένα αργό ξεκίνημα, αλλά στο δεύτερο μισό της εβδομάδας ενισχύθηκε με πολλά φορτία ανεβάζοντας τους ναύλους. Επιπλέον η άνοδος της Ασίας προσέλκυσε αρκετούς πλοιοκτήτες οι οποίοι ήταν πρόθυμοι να κλείσουν κάποιο ταξίδι προς την ανατολή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 48-49Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 41,5-42,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε πτωτικές τάσεις, λόγω της αύξησης της χωρητικότητας στην περιοχή. Δεδομένου ότι αναμένονται περισσότερα φορτία τον τελευταίο μήνα του χρόνου, περιμένουμε η αγορά να επιστρέψει σε θετικό πρόσημο. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 35-36Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 35,5-36,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 46-47,5Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με τη δραστηριότητα να εμφανίζει μικρές διαφοροποιήσεις. Φαίνεται ότι η φθίνουσα πορεία των προηγούμενων εβδομάδων σταθεροποιείται. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 36-37Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 29-30Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 28-29,5Κ/ημέρα.
Στην αγορά των Handies, η Ευρώπη υποχώρησε περαιτέρω, αλλά οι απώλειες ήταν περιορισμένες και όλα δείχνουν πως σύντομα θα δούμε βελτιώσεις, αφού τα διαθέσιμα πλοία λιγοστεύουν. Αντιθέτως τα ταξίδια στη Μεσόγειο κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία στα $ 33,5-34,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 35,5-36,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος δείχνει ότι σύντομα θα σταθεροποιηθεί. Αρκετά πλοία από τη Δυτική Μεσόγειο προτίμησαν να μετακινηθούν βόρεια ή ανατολικά, προκειμένου να βρουν κάποια απασχόληση σε πιο δελεαστικά νούμερα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 29,5-30,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 28,5-30Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 29,5-31Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 38-39,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά του Αμερικάνικου Κόλπου συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού η κινητικότητα ήταν μειωμένη κατά τις πρώτες μέρες της εβδομάδας λόγω των Ευχαριστιών. Προς το τέλος της εβδομάδας βελτιώθηκε η εικόνα της αγοράς, αλλά αυτό δε φάνηκε στα νούμερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έπεσαν στα $ 26-27Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 37,5-38,5Κ /ημέρα.
H αγορά της ECSA διατήρησε τη δυναμική της, ενώ αναμένεται περαιτέρω μείωση της χωρητικότητας για τις αρχές του επόμενου μήνα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 40,5-41,5 Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 47,5-49Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η Άπω Ανατολή και η νοτιοανατολική Ασία ήταν οι μόνες περιοχές του τομέα που κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, με οδηγό τα φορτία κάρβουνου. Στον αραβικό κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρέμεινε σταθερή, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, λόγω του περιορισμένου αριθμού πλοίων στην περιοχή. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Δυτική Ινδία δέχτηκε πιέσεις, λόγω της απουσίας της ζήτησης. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 18,5-20Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 21-22,5Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''