Συνεχίζεται η ύφεση στην αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 23 Νοεμβρίου 2021 06:06
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Chartering Department TMC MARITIME CO.
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε πτώση την περασμένη εβδομάδα. Η πλειοψηφία των δεικτών είναι αρνητική και η μεγαλύτερη πτώση παρατηρείται στα Panamaxes (η οποία ξεπερνά τα 20% κατά μ.ο.). Οι μόνες διαδρομές που έκλεισαν με θετικό πρόσημο (σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) είναι στα Supramaxes από τον Αμερικάνικο κόλπο και στα Handies από τη Βραζιλία προς την Ευρώπη-Μεσόγειο. Έτσι, ο BDI κατέγραψε εβδομαδιαία πτώση της τάξης των 255 μονάδων (-9,1%) και έκλεισε στις 2552 μονάδες την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, με τις εξαγωγές μεταλλεύματος από την Αυστραλία να συνεχίζουν να μειώνονται, ο βασικός δείκτης C5 παρουσίασε πτωτικές τάσεις και μόνο προς το τέλος εβδομάδας έδειξε βελτιώσεις, περιορίζοντας τις απώλειες. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν στο τέλος της εβδομάδας στα 12,55 $/tn.
Στον Ατλαντικό, στη Βραζιλία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με οριακή πτώση. Η εβδομάδα ξεκίνησε χαμηλότερα από την προηγούμενη Παρασκευή, και στα μέσα υποχώρησε κι άλλο. Όμως στο τέλος εβδομάδας κατάφερε να ανεβάσει τα νούμερα. Την ίδια εικόνα εμφάνισε και ο Βόρειος Ατλαντικός, ο οποίος υποχώρησε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και βελτιώθηκε στο τέλος. Οι ναύλοι την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 26.085 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 48,55 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 33,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, η Λατινική Αμερική παρουσίασε κάποια κινητικότητα αλλά συνέχισε να πέφτει η αγορά. Στον υπόλοιπο Ατλαντικό σημειώθηκαν απώλειες σε όλες τις διαδρομές, οι οποίες πλησίασαν το 20%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η λίστα των πλοίων που αναζητούν κάποια απασχόληση είναι μεγάλη και θα επιβαρυνθεί και από τα μετακινούμενα πλοία από την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-21Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία), από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή στα $ 19,5-21Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και τα κυκλικά ταξίδια στη Β. Ευρώπη-Βαλτική στα $ 29-30Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά υποχώρησε περαιτέρω. Ο αυξημένος αριθμός πλοίων δεν μπορούσε να καλυφθεί είσαι εσύ από το μικρό αριθμό απαιτήσεων. Η Αυστραλία ήταν ήρεμη και μόνο το Ινδονησιάνικο κάρβουνο προσέφερε κάποιες ευκαιρίες στους πλοιοκτήτες. Επιπλέον, ο ανταγωνισμός εντάθηκε από τα παλαιότερα πλοία. Έτσι το πλεονέκτημα ήταν στη μεριά των ναυλωτών, οι οποίοι μείωσαν τους ναύλους. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-13,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε μικρή αύξηση των φορτίων κάρβουνου στο τέλος εβδομάδας, όμως η προσφερόμενη χωρητικότητα ενισχύεται με πλοία από το βορρά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 16,5-17,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή συνεχίστηκε η υποχώρηση των ναύλων, αφού δεν υπήρξε κάποια βελτίωση στο βόρειο Ειρηνικό. Παρατηρήθηκε-- κάποια αύξηση των φορτίων χάλυβα η οποία όμως δεν ήταν αρκετή. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 17-18Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η δραστηριότητα παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Στο τέλος της βδομάδας βελτιώθηκε η ζήτηση όμως αυξάνονται τα πλοία που μετακινούνται από την Ανατολική Ινδία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 24,5-25,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 19-20Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος εμφάνισε βελτίωση του κλίματος και άνοδο των ναύλων. Οι καλύτερες ευκαιρίες απασχόλησης στο Νότο τράβηξαν αρκετά πλοία από την περιοχή μειώνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 33-34Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 44-45Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA παρατηρήθηκε πτώση στην αρχή της εβδομάδας, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού που δέχθηκε ο τομέας από τα Panamaxes. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα υπερατλαντικά ταξίδια λόγω της αύξησης της ζήτησης προς το τέλος της εβδομάδας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 44-45Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 37,5-39Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, με τη ροή φορτίων σκραπ και fertilizers να παραμένει σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 38-39Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 38-39,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 48-49,5Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η αγορά συνέχισε την πτωτική πορεία των προηγούμενων ημερών, αφού η ζήτηση δεν επαρκούσε για να καλύψει την προσφορά πλοίων. Θετικό σημείο αποτελεί η αύξηση των φορτίων κλίνκερ από τη Δυτική Μεσόγειο προς την Αφρική. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 37-38Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 29,5-31Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 29-30Κ/ημέρα.
Στην αγορά των Handies, η Ευρώπη παρουσίασε μεικτές τάσεις με τα ταξίδια προς την Ασία να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και τα ταξίδια προς την άλλη πλευρά του ατλαντικού να ενισχύονται, λόγω της ροής φορτίων με fertilizers. Αντιθέτως τα ταξίδια στη Μεσόγειο κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 33,5-35Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με Scrap φορτία ανέβηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 35-36,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε ήρεμη και στις περισσότερες διαδρομές σημειώθηκε πτώση των ναύλων. Θετικό σημείο αποτέλεσε το γεγονός ότι αρκετές συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν με βάση τον τόπο παράδοσης του πλοίου στο λιμάνι εκφόρτωσης του τελευταίου ταξιδιού (DOP ). Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 30,5-31,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 28,5-30Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 29,5-31Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 38-39,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά του Αμερικάνικου Κόλπου συνέχισε να χάνει έδαφος, με τους πλοιοκτήτες να προσπαθούν εναγωνίως να βρουν κάποια απασχόληση για τα πλοία τους. Αρκετή επέλεξαν να μετακινηθούν νοτιότερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έπεσαν στα $ 27-28Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 37,5-38,5Κ /ημέρα.
H αγορά της ECSA συνέχισε να βρίσκεται με την πλευρά των πλοιοκτητών, αφού τα πλοία είναι περιορισμένα. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 40,5-41,5 Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 47,5-49Κ/ημέρα.
Στην Ασία όλες οι υπο-αγορές σημείωσαν ύφεση. Στην άπω Ανατολή και στη νοτιοανατολική Ασία ο ανταγωνισμός από τα μεγαλύτερα πλοία, Supramaxes, ήταν έντονος. Στοιχείο που ωφέλησε τους ναυλωτές να επιβάλουν τις ιδέες τους. Στον αραβικό κόλπο και τη Δυτική Ινδία η υπερπροσφορά πλοίων απορρόφησε εύκολα τα λιγοστά φορτία fertilizers προς το Μπαγκλαντές, χωρίς να επηρεαστεί η πορεία των ναύλων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 18,5-19,5Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 20,5-22Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''