Επανήλθαν τα Capes, νέα άνοδος για την αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 09 Μαρτίου 2021 07:15
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε ένα πιο δυναμικό πρόσωπο, αφού επανήλθε με αύξηση όλων των επιμέρους δεικτών την προηγούμενη εβδομάδα, και εντονότερη αυτή των Capes (BCI). Έτσι, ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε αύξηση 154 μονάδων και έκλεισε στις 1829 μονάδες την Παρασκευή 5 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Ο Eιρηνικός δέχθηκε ένα σπρώξιμο την προηγούμενη εβδομάδα, με τους τοπικούς υποδείκτες να καταγραφούν έντονη άνοδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ο βασικός δείκτης C5 κέρδισε 25% (κοντά $ 1,5), σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 8-9$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στο ίδιο μοτίβο και ο Ατλαντικός, όπου τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο, η αγορά προχώρησε με θετικό πρόσημο και βελτιωμένους ναύλους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Νότος είχε καλύτερη εικόνα από το Βόρειο Ατλαντικό, που δέχθηκε πιέσεις σε κάποιες διαδρομές. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16,5-17 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 28-29Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια αυξήθηκαν οριακά, αλλά μέσα στα $ 15-16Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Αμερικανικός Κόλπος διατήρησε την ισχυρή ζήτηση για μεταφορές σιτηρών, αν και στο Βόρειο Ατλαντικό, οι ρυθμοί αύξησης περιορίστηκαν λόγω της αυξανόμενης χωρητικότητας. Νοτιότερα, η Λατινική Αμερική συνέχισε να κερδίζει έδαφος, καθώς τα σιτηρά παρέχουν στήριξη στην αγορά και οι παραγωγοί ιδιαιτέρως ενεργοί. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 20-22Κ/ημέρα (ανάλογα με την περιοχή παράδοσης στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-20Κ/ημέρα (με παράδοση Δυτ. Μεσόγειο-Γιβραλτάρ) και από τον Αμερικάνικο Κόλπο στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-20Κ/ημέρα +900-1000Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η Ινδονησία ήταν η πιο δραστήρια, σε σχέση με τις υπόλοιπες αγορές. Το NOPAC διατήρησε σταθερό τον όγκο φορτίων, ενώ η Αυστραλία ήταν λιγότερη ενεργή, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 21-22Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η Ινδονησία παρέμεινε ενεργή, όχι τόσο με φορτία προς την Κίνα όσο προς την Ινδία. Επίσης, η Αυστραλία συνεχίζει να προσφέρει σημαντική στήριξη στην αγορά.Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 25-26Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή αν και η εβδομάδα δεν ξεκίνησε ζωηρά, στο δεύτερο μισό της εβδομάδας παρουσίασε μεγαλύτερη κινητικότητα από Αυστραλία και CIS. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16-17Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 13-14Κ/ημέρα.
Στον αραβικό κόλπο και στη δυτική Ινδία, είδαμε ότι η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία, με μεγάλο όγκο φορτίων. Οι περισσότεροι Operators αναζητούν πλοία σε περίοδο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 32-33Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 24-25,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικανικό κόλπο, παρατηρήθηκε μείωση της δραστηριότητας, αλλά η ναυλαγορά παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 31-32Κ/ημέρα και προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 32-33Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA διατήρησε τη δυναμική της, με την προσφορά χωρητικότητας να παραμένει περιορισμένη, ενώ η ζήτηση παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 19-20/ημέρα + 900+1000Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 33,5-34,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε μείωση των ροών άμεσα διαθέσιμων φορτίων, όμως πάλι ο μειωμένος αριθμός "ανοιχτών" πλοίων κράτησε τη ναυλαγορά σε υγιή επίπεδα, παρά την πτώση. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν πτωτικά στα $ 23-24Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα και προς την Ασία έμειναν στα $ 32-33Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο ξεκίνησε δυναμικά, αλλά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μείωσε ρυθμούς. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και ο ανταγωνισμός από τα Panamaxes. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 34,5-36 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 18-19Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 20-21Κ/ημέρα.
Ως προς την αγορά των Handies στην Ευρώπη, οι ναύλοι συνέχισαν στο ίδιο θετικό μοτίβο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν τα φορτία προς τη Δυτική Μεσόγειο. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 23-24Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 25-26Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 21-22Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε ενεργή, με περισσότερα υπερατλαντικά ταξίδια, κυρίως προς τον αμερικανικό κόλπο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 19-20Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη έμειναν στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ανέβηκαν στα $ 19-20Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 33-34Κ/ημέρα.
Η άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ειδικά ο Αμερικανικός Κόλπος φάνηκε να κάνει ένα διάλειμμα από την κούρσα της προηγούμενης περιόδου, καθώς οι διαπραγματεύσεις πραγματοποιήθηκαν σε χαμηλότερα νούμερα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μειώθηκαν στα $ 21,5-22,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 27-28Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA παρουσίασε σημάδια κόπωσης, με τους ναύλους να μειώνονται αλλά να παραμένουν κοντά και πάνω από τα 30Κ. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) μειώθηκαν στα $ 30-31Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 38-39Κ/ημέρα.
Η αγορά στην Ασία ξεκίνησε πιο νωχελικά, ωστόσο τις τελευταίες μέρες της εβδομάδας η αύξηση ήταν ραγδαία. Οι Operators προσπάθησαν να πιέσουν τους ρυθμούς της αγοράς χωρίς όμως επιτυχία καθώς η ζήτηση ήταν αυξημένη σε όλες τις υπό-αγορές. Τέλος, δεν φαίνονται στον ορίζοντα κάποια σύννεφα πού να περιορίσουν αυτό το θετικό κλίμα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλεισαν στα $ 18-19,5Κ /ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 20,5-21,5Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''