Με full speed η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 23 Φεβρουαρίου 2021 07:20
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε την ανοδική πορεία της, αφού μετά την ανεπαίσθητη αύξηση της προηγούμενης εβδομάδα, αυτή την εβδομάδα ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε άνοδο 359 μονάδων και έκλεισε στις 1698 μονάδες την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου. Τα Capes ανέβηκαν μέχρι τα μισά της εβδομάδας, ενώ στη συνέχεια υποχώρησαν. Αντιθέτως, τα μικρότερα μεγέθη συνέχισαν την κούρσα. Ερωτηματικό αποτελεί η διάρκεια της ανόδου που παρατηρείται το προηγούμενο διάστημα.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Ο Eιρηνικός παρουσίασε θετική εικόνα στο πρώτο μισό της εβδομάδας, ενώ προς το τέλος υποχώρησε. Έτσι, οι ναύλοι κατέγραψαν άνοδο μέχρι την Τετάρτη και στη συνέχεια διορθώσεις προς τα κάτω. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,5-7,5$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Και στον Ατλαντικό η αγορά παρουσίασε παρόμοια εικόνα, δύο ταχυτήτων. Τις πρώτες μέρες της εβδομάδας, η αγορά ακολούθησε την ευρύτερη ανοδική τάση, ωστόσο στη συνέχεια οι ναύλοι υποχώρησαν. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 17-17,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 29,5-30,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17-18Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Αμερικανικός Κόλπος διατήρησε την υψηλή ζήτηση μέχρι και τις αρχές του επόμενου μήνα. Επίσης, η βόρεια Ευρώπη και η βαλτική προσέφερε κάποιες δελεαστικές ευκαιρίες, για τα πλοία που μπορούσαν να ταξιδέψουν σε περιοχές με πάγο. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να σημειώνει υψηλότερα νούμερα. Η παραγωγή σιτηρών έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω. Έτσι, η ζήτηση παραμένει ισχυρή, ενώ ο αριθμός των πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή είναι περιορισμένος. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 17-25Κ/ημέρα (ανάλογα με την περιοχή παράδοσης στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 20-25Κ/ημέρα (με παράδοση Δυτ. Μεσόγειο-Γιβραλτάρ) και από τη Μαύρη Θάλασσα στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 23-24Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία).
Από την άλλη πλευρά, στον Ειρηνικό, οι περιοχές της Ινδονησίας και του NOPAC συνέχισαν να παρουσιάζουν σταθερή ροή φορτίων, ενώ η Αυστραλία ήταν πιο ήρεμη. Ωστόσο, η μεγάλη άνοδος του ατλαντικού ήταν αυτή που ενίσχυσε την αγορά, προσελκύοντας πολλά πλοία και διατηρώντας την προσφερόμενη χωρητικότητα της περιοχής σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά και συνέχισε σε αυτούς τους ρυθμούς, σημειώνοντας κάθε μέρα μεγαλύτερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 18,5-19,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή επέστρεψε από τις διακοπές με περισσότερα φορτία χάλυβα και άνθρακα. Ωστόσο, η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας ήταν αυτοί που βοήθησε την αγορά να ανέβει. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 8-9Κ/ημέρα.
Στον αραβικό κόλπο και στη δυτική Ινδία, είδαμε επίσης συζητήσεις και κλεισίματα σε υψηλά νούμερα. Το μομέντουμ είναι ξεκάθαρα υπέρ των πλοιοκτητών, οι οποίοι δεν χάνουν ευκαιρία να ωθήσουν προς τα πάνω την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 23,5-24,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 10-11Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικανικός κόλπος ήταν δραστήριος και σε συνδυασμό με το μειωμένο αριθμό πλοίων, δόθηκε ώθηση στους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 28-29Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 29,5-30,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA είχε μία εβδομάδα με μεγάλη αύξηση των ναύλων. Η τάση των πλοιοκτητών να παραμείνουν στον Ατλαντικό, αύξησε ιδιαίτερα τους ναύλους για ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 16,5-17,5/ημέρα + 650+750Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης κινήθηκε σε υψηλότερα νούμερα, αφού τα διαθέσιμα πλοία ήταν ελάχιστα και η αγορά ήταν εμπλουτισμένη με πολλά φορτία σκραπ, κάρβουνο και λιπάσματα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν ανοδικά στα $ 22,5-23,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 31-32Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο ακολούθησε την πορεία των άλλων αγορών του Ατλαντικού. Πολύ Operators επέλεξαν να κλείσουν κάποιο πλοίο σε περίοδο, περιορίζοντας έτσι τη χωρητικότητα για μεμονωμένα ταξίδια. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 29-30 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη, και αυτή τη βδομάδα, συνέχισε να καταγραφεί κέρδη. Οι περισσότερες διαδρομές για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας κινήθηκαν πάνω από τα $ 20Κ, ενώ και τα υπερατλαντικά ταξίδια πλησίασαν αυτά τα επίπεδα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 22-23Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 21,5-22,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 17,5-18,5Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος συνέχισε ανοδικά, όχι τόσο λόγω της ζήτησης, η οποία ήταν ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά κυρίως λόγω της είσαι εξαιρετικά περιορισμένης διαθέσιμης χωρητικότητας στην περιοχή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο ανέβηκαν στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 28-29Κ/ημέρα.
Η άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ειδικά ο Αμερικανικός Κόλπος παρουσίασε άνοδο, για ακόμα μία εβδομάδα. Τα υπερατλαντικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 20Κ, ενώ τα ταξίδια προς την Ασία πλησίασαν τα $ 30Κ. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού αυξήθηκαν στα $ 19,5-20,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 27-28Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA, την προηγούμενη εβδομάδα, ακολούθησε την ευρύτερη τάση του ατλαντικού, με θεαματική άνοδο. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) αυξήθηκαν στα $ 25,5-26,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 33-34Κ/ημέρα.
Στον Ειρηνικό η αγορά παρουσίασε άνοδο, με τους δείκτες της Ασίας να σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις. Οι πλοιοκτήτες διεκδίκησαν μεγαλύτερα νούμερα και σε πολλές περιπτώσεις πέτυχαν πολύ καλά κλεισίματα. Αρκετοί ναυλωτές άρχισαν να αναζητούν πλοία σε περίοδο, προκειμένου να προλάβουν περαιτέρω αύξηση των ναύλων τις επόμενες μέρες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλεισαν στα $ 12-13Κ /ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 13-14Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''