Ξηρό φορτίο: Μικτές τάσεις στην αγορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2021 07:22
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου είδαμε να συνεχίζει τη θετική πορεία της, με το γενικό δείκτη της ναυλαγοράς, BDI, να καταγράφει αύξηση 148 μονάδων, την τελευταία εβδομάδα, και να κλείνει στις 1754 μονάδες την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, η αγορά του ειρηνικού η εβδομάδα ξεκίνησε με πολλές προσδοκίες για τους πλοιοκτήτες, οι οποίες όμως γρήγορα διαψεύστηκαν, εξαιτίας της νευρικότητας που παρατηρήθηκε στην αγορά. Τα κακά νέα είναι ότι οι κακές καιρικές συνθήκες στη βόρεια Κίνα έχουν προκαλέσει πολλά προβλήματα στα λιμάνια. Τα καλά νέα είναι ότι ο κρύος καιρός αναμένεται να φέρει αύξηση της ζήτησης θερμικού άνθρακα στην Κίνα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 8,5-9$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Ο Ατλαντικός συνέχισε την ανοδική του πορεία με αυξημένη δραστηριότητα και σταθερή ροή φορτίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο τα υπερατλαντικά ταξίδια όσο για τα ταξίδια προς την Ασία μέσα σε ένα μήνα έχουν σημειώσει άνοδο 15-20Κ $. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 19-20 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 44,5-45,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 29-30Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, Ατλαντικός ήταν ενεργός, τόσο στο βορρά όσο και στο Νότο, με πολλές εξαγωγές, και κατ' επέκταση μεταφορές, σιτηρών. Επίσης, ο αμερικανικός κόλπος και η Βαλτική προσέφεραν ένα επιπλέον bonus για σύντομα τοπικά ταξίδια, ενώ η Μαύρη θάλασσα ήταν επίσης δραστήρια. Η περιοχή της ECSA ξεκίνησε δυναμικά αλλά από την Τετάρτη και μετά βρέθηκε υπό πίεση. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα +$ 450-600K BB , από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 14-15Κ /ημέρα (με παράδοση στην Άπω Ανατολή) και τα κυκλικά ταξίδια στην Ευρώπη έφτασαν στα $ 17-18Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στον Ειρηνικό, η Ινδονησία συνέχισε να κρατάει τα ηνία της αγοράς με μεγάλο αριθμό φορτίων άνθρακα, καθώς όπως και στα μικρότερα μεγέθη, οι κακές καιρικές συνθήκες αύξησαν τη ζήτηση άνθρακα στην Κίνα. NOPAC και Αυστραλία συνέχισαν σε χαμηλότερους ρυθμούς, αλλά διατηρώντας το θετικό πρόσημο. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά συνέχισε τη θετική πορεία των προηγούμενων ημερών. Οι χαμηλές θερμοκρασίες και οι καλές τιμές του άνθρακα ενίσχυσαν το εμπόριο του άνθρακα προς την Κίνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έφτασαν στα 13-14Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή διατήρησε τη δυναμική της και αύξησε τα επίπεδα των ναύλων της. Υπάρχουν ακόμα πολλές απαιτήσεις ακάλυπτες για το 2ο μισό του Ιανουαρίου, ενώ ο αριθμός των πλοίων είναι περιορισμένος. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 9-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 4-5Κ/ημέρα.
Ο αραβικός κόλπος και η Δυτική Ινδία παρουσίασαν νέες απαιτήσεις και ο αριθμός των πλοίων υποχώρησε. Έτσι, οι ναύλοι προς όλες τις κατευθύνσεις κινήθηκαν ανοδικά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικανικός κόλπος, ενώ ξεκίνησε με καλές προοπτικές, όμως στο τέλος εβδομάδας δέχτηκε πιέσεις με τους ναύλους να κλείνουν στα ίδια επίπεδα ίσως και χαμηλότερα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν στα $ 18-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε μεικτές τάσεις, καθώς τα ταξίδια προς την Ασία κινήθηκαν ανοδικά, ενώ τα υπερατλαντικά πτωτικά, λόγω της μειωμένης δραστηριότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 14-15/ημέρα + 400-500Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) υποχώρησαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης συνέχισε δυναμικά με οδηγό τα φορτία σκραπ προς την Ανατολική Μεσόγειο και τα λιπάσματα από τη Βαλτική. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 23-24Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 20,5-21,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο διατήρησε τις ανοδικές τάσεις της, με την προσφορά χωρητικότητας να είναι περιορισμένη και σταθερή ροή φορτίων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 23-24 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14Κ/ημέρα.
Ως προς την αγορά των Handies, η αγορά της Ευρώπης ξεκίνησε δυναμικά, ωστόσο οι υψηλές απαιτήσεις των πλοιοκτητών οδήγησαν πολλούς Operators να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους πλοία. Η αυξημένη ζήτηση οδήγησε σε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα.
Στη Μεσόγειο η αύξηση του αριθμού των πλοίων οδήγησε στην άσκηση πιέσεων στην αγορά. Ωστόσο άνοδος παρατηρήθηκε στα ταξίδια προς την Ασία και τη Δυτική Αφρική. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 9-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), ενώ προς την Ασία αυξήθηκαν στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα.
Η άλλη πλευρά του Ατλαντικού παρουσίασε καλύτερη εικόνα. Ειδικά ο Αμερικανικός Κόλπος παρουσίασε άνοδο στα υπερατλαντικά ταξίδια, ενώ έμειναν στα ίδια επίπεδα τα ταξίδια προς την Ασία. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού αυξήθηκαν στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα και στην Ασία έμειναν στα $ 21,5-22,5Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA, την προηγούμενη εβδομάδα, εν παρουσίασε ιδιαίτερες μεταβολές, αφού πλοιοκτήτες και ναυλωτές κράτησαν στάση αναμονής. Εξαίρεση αποτέλεσαν οι ναύλοι για ταξίδια προς την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21-22Κ/ημέρα.
Στον Ειρηνικό, η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, με αρκετή κινητικότητα στο Βορρά, αλλά οι κακές καιρικές συνθήκες προκάλεσαν καθυστερήσεις και προβλήματα στα κινέζικα λιμάνια. Στο Νότο, η Αυστραλία ενίσχυσε τη ζήτηση της και μεγάλο μέρος της χωρητικότητας απορροφήθηκε, βοηθώντας τους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλεισαν στα $ 8-9Κ /ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10-11Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''