Κινητικότητα στην αγορά ξηρού φορτίου, ενόψει εορταστικής περιόδου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2020 07:21
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Στην αγορά ξηρού φορτίου είδαμε βελτίωση, με το γενικό δείκτη της ναυλαγοράς, BDI, να καταγράφει αύξηση την τελευταία εβδομάδα κατά 114 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή και να κλείνει στις 1325 μονάδες την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, η αγορά του ειρηνικού έκανε ένα αργό ξεκίνημα, αλλά από το δεύτερο μισό της εβδομάδας, παρατηρήθηκε κινητικότητα με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα επίπεδα της ναυλαγοράς. Σε αρκετές περιπτώσεις η βασική γραμμή C5 κινήθηκε στα 7 $/ημέρα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,7-7,3$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Η αγορά του ατλαντικού ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, με αυξημένη ζήτηση και μειωμένο αριθμό πλοίων. Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες του ειρηνικού επέλεξαν να παραμείνουν στην περιοχή φοβούμενοι ότι οι ναύλοι στον Ατλαντικό δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το κόστος μετακίνησης τους. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 13,7-15,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 26,5-75,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17,5-18,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Β. Ατλαντικός παρουσίασε δύο πρόσωπα. Από τη μία η ήρεμη Βαλτική, και από την άλλη η βελτίωση του Αμερικανικού κόλπου, με περισσότερα φορτία για τον Ιανουάριο. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησα να μετακινηθούν προς τα εκεί και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βελτιωθεί η ναυλαγορά στη Μεσόγειο, αφού οι ναυλωτές έπρεπε να προσφέρουν ένα μπόνους για να κρατήσουν τα πλοία στην περιοχή. Στη Λατινική Αμερική (ECSA) παρατηρήθηκε έλλειψη νέων φορτίων, ωστόσο η προσφερόμενη χωρητικότητα στην περιοχή και ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι, απετράπη η μείωση των ναύλων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλεισαν στα $ 13,5-14Κ/ημέρα +$ 350-400K BB , από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα +$ 550-700K BB και από τη Μεσόγειο προς την Ασία στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στον ειρηνικό η αγορά δέχτηκε πιέσεις, αφού η δραστηριότητα ήταν μειωμένη και τα φορτία από Αυστραλία και Β. Ειρηνικό λιγότερα από το προηγούμενο διάστημα. Η Ινδονησία παρέμεινε ενεργή, χωρίς όμως να κρατηθεί η αγορά στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 14,5-16,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά διατήρησε τη δυναμική της με αρκετά φορτία άνθρακα από την Ινδονησία αλλά και την Αυστραλία, απορροφώντας πλοία ακόμη και από το βορρά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έφτασαν στα 13-14Κ/ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής, συνέχισε να κινείται με υψηλές ταχύτητες με πολλά φορτία χάλυβα από τη βόρεια Κίνα, ενώ τα άμεσα διαθέσιμα κατάλληλα πλοία ήταν περιορισμένα. Έτσι οι ναύλοι παρουσίασαν ανοδική τάση. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 9-10Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) αυξήθηκαν στα $ 4-5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η εικόνα της αγοράς ήταν θολή, καθώς η ζήτηση ήταν υποτονική. Ωστόσο σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα σε ικανοποιητικά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 12-13Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 3,5-4,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά ο αμερικανικός κόλπος, ήταν ιδιαίτερα δραστήριος, αφού πολύ Operators προσπάθησαν να καλύψουν τα φορτία τους πριν την εορταστική περίοδο. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 19-20Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA δέχτηκε πιέσεις. Ωστόσο, η μείωση των ναύλων περιορίστηκε, κυρίως εξαιτίας του μειωμένου αριθμού πλοίων ενώ η ζήτηση παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 12,5-13,5/ημέρα + 250-350Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 13-14Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε να κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, με κάποια καλά κλεισίματα. Επίσης, η προσφορά πλοίων κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η ζήτηση για τις αρχές Ιανουαρίου είναι χαμηλή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 18-19Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 18-19Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 21-22Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα αφού οι ναυλωτές προτίμησα να περιμένω και οι πλοιοκτήτες μείωσαν τις απαιτήσεις τους προκειμένου να κλείσουν. Μόνο προς το τέλος εβδομάδας παρουσιάστηκαν κάποια φορτία, τα οποία σε συνδυασμό με τη μειωμένη χωρητικότητα βοήθησαν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22-23 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα.
Ως προς την αγορά των Handies, η αγορά της Ευρώπης διατήρησε τη δυναμική της. Σε κάποιες γραμμές παρατηρήθηκε άνοδος, ενώ σε κάποιες άλλες στασιμότητα, καθώς πολλοί Operators χρησιμοποίησαν δικά τους πλοία για την κάλυψη των αναγκών τους. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε σταθερή, καθώς η δραστηριότητα διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο έμειναν στα $ 12-13Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), και προς την Ασία στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικανικός κόλπος ήταν ανοδικός, για ακόμα μία εβδομάδα. Παρατηρήθηκε κινητικότητα ενόψει της εορταστικής περιόδου, ενώ η προσφορά πλοίων παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ανέβηκαν στα $ 16-17Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 22-23Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA, την προηγούμενη εβδομάδα, παρουσίασε παρόμοια εικόνα με το βορρά και συνέχισε ανοδικά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν τα υπερατλαντικά ταξίδια. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 15-16Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 20-21Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-22,5Κ/ημέρα.
Στον Ειρηνικό, η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, όχι τόσο λόγω της ζήτησης η οποία παρέμεινε αμετάβλητη, αλλά λόγω της προσφοράς πλοίων που ήταν περιορισμένη. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλεισαν στα $ 8,5-9,5Κ /ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10-11Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''