Ανοδικά κινήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2020 06:24
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η στροφή της Ευρώπης από το θερμικό άνθρακα σε φιλικότερες πηγές ενέργειας είχε ως αποτέλεσμα τη θεαματική πτώση των αμερικάνικων εξαγωγών.
Παράλληλα, και χώρες της Βόρειας Αφρικής, που ήταν παραδοσιακοί αγοραστές του αμερικάνικου άνθρακα, όπως Αίγυπτος και Μαρόκο, μείωσαν σημαντικά τις εισαγωγές τους. Θα πρέπει να σημειωθεί πως, επίσης, Μεξικό και Ιαπωνία μείωσαν στο μισό τις εισαγωγές της.
Από την άλλη πλευρά, Ινδία, Ν. Κορέα, Ιαπωνία, Τουρκία, Ουκρανία και Δομινικανή Δημοκρατία συνέχισαν να στηρίζουν τις αμερικάνικες εξαγωγές (είτε για το θερμικό είτε για το μεταλλουργικό άνθρακα), χωρίς όμως να μπορέσουν να καλύψουν τις απώλειες.
Η πτώση στις εξαγωγές του αμερικάνικου άνθρακα επηρέασαν κυρίως τα μεγαλύτερα και μεσαία μεγέθη. Το μεγαλύτερο μέρος των μεταφορών άνθρακα εξυπηρετούνται με τα Capes, τα οποία είδαν να πέφτει η συγκεκριμένη ζήτηση πάνω από το 50%. Ακολουθούν τα Post-Panamaxes, τα Panamaxes και τα Supramaxes με πτώση 30%, 24% και 16%, αντίστοιχα.
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε θεαματική άνοδο την τελευταία εβδομάδα, κατά 371 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου, στις 1667 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε ανοδικές τάσεις, καθώς το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία ενίσχυσε την αγορά, για ακόμα μία εβδομάδα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 8,5-9$/tn, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά συνέχισε τη θετική πορεία των προηγούμενων ημερών, ιδίως στο βορρά. Ωστόσο, και στο Νότο, η αγορά διατήρησε τη δυναμική της, παρά το υποτονικό ξεκίνημα της Βραζιλίας, αλλά στη συνέχεια η δραστηριότητα βελτιώθηκε. Την αγορά, επίσης, βοήθησε το γεγονός ότι μειώθηκε η προσφορά πλοίων και ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων από την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 20-20,6 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 46-46,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 23,5-24 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό και στην αγορά της ECSA, η δραστηριότητα υποχώρησε, μειώνοντας τους ναύλους στα ταξίδια προς την Ασία. Θετικό σημείο ήταν η καλύτερη εικόνα του Αμερικάνικου Κόλπου που απορρόφησε αρκετά πλοία από το Νότο. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14-15Κ/ημέρα + 400-500K $ ΒΒ . Στο Β. Ατλαντικό, άρχισαν να αυξάνονται τα φορτία του Οκτωβρίου, αλλά και για τις αρχές Νοεμβρίου από τον Αμερικάνικο κόλπο. Επίσης, η αγορά της Β. Ευρώπης εμφάνισε περισσότερα φορτία. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και από τη Β. Ευρώπη προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 24-25Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά στην Ασία συνέχισε υπό πίεση. Μπορεί η Ινδονησία να ήταν πιο ενεργή, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό να καλύψει το κενό της Αυστραλίας και της Κίνας. Επίσης, πολλοί πλοιοκτήτες επέλεξαν να παραμείνουν στην περιοχή από το να μετακινηθούν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 11-12Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά συνέχισε ανοδικά, με οδηγό τα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία προς την Ινδία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 13-14Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής συνέχισε τη θετική πορεία, με έντονη κινητικότητα στις αρχές της εβδομάδας. Πλοιοκτήτες και ναυλωτές έσπευσαν να καλύψουν τις ανάγκες τους νωρίς, προκειμένου να προλάβουν τις διακοπές στο τέλος της εβδομάδας. Επίσης, παρατηρήθηκε έλλειψη πλοίων. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή βελτιώθηκαν στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 3-3,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά έδειξε πτωτικές τάσεις, αφού ασκήθηκαν πιέσεις λόγω του αυξανόμενου αριθμού πλοίου στη Δυτ. Ινδία. Ο Αραβικός Κόλπος είχε καλύτερη εικόνα από την Ινδία, λόγω αυξημένου όγκου φορτίων και μειωμένης χωρητικότητας. Οι ναυλωτές σε αρκετές περιπτώσεις αναζήτησαν πλοία από τη Δυτ. Ινδία για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 12,5-14Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά ξεκίνησε οκνηρά την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο, ανέβασε στροφές όσο προχωρούσε προς το κλείσιμο. Η μείωση των φορτίων προκαλεί προβληματισμό στους πλοιοκτήτες για το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 15-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία αυξήθηκαν στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA συνέχισε ήρεμα, με μειωμένη ζήτηση τόσο για υπερατλαντικές, όσο και προς την Ασία μεταφορές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 13-14Κ/ημέρα + 300-400Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 14-15Κ/ημέρα (APS Recalada).
Στην Ευρώπη, η αγορά παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, με οριακές ανοδικές μεταβολές, καθώς υπήρξε κινητικότητα με νέες απαιτήσεις, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η εικόνα της αγοράς στη Μεσόγειο βελτιώθηκε, εξαιτίας του αυξημένου όγκου φορτίων προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ωστόσο, η ζήτηση προς την Ασία ήταν περιορισμένη και ο αριθμός των πλοίων αμετάβλητος. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22,5-23,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε να παρουσιάζει μειωμένη προσφορά πλοίων για το Σεπτέμβριο, αλλά και τις αρχές Οκτωβρίου. Η ζήτηση των προηγούμενων ημερών διατηρήθηκε, και δόθηκε η ευκαιρία στους πλοιοκτήτες να πιέσουν τους ναύλους. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα.
Λιγότερη κινητικότητα παρουσίασε, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά της Μεσογείου, όμως οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, λόγω της χαμηλής προσφερόμενης χωρητικότητας. Ξεχώρισαν οι ευκαιρίες απασχόλησης προς την Ασία που τόνωσαν τους ναύλους. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο και προς την Ευρώπη έμειναν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ανέβηκαν οριακά στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), και προς την Ασία στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος προχώρησε δυναμικά, μεν, με μειωμένους ρυθμούς, δε. Οι πλοιοκτήτες ακόμα κρατούν τα ηνία της αγοράς. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κινήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 20-21Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA συνέχισε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά, ο βορράς έδειξε ικανοποιητική ζήτηση και άνοδο των ναύλων, από την άλλη, ο νότος εμφάνισε στασιμότητα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) περιορίστηκαν στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η αγορά κρατήθηκε στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών, διατηρώντας τη δυναμική της. Η ζήτηση τονώθηκε από νέα φορτία που μπήκαν στην αγορά, στο βορρά και στο νότο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 8-9Κ /ημέρα, τα κυκλικά ταξίδια από το NOPAC στα $ 8-9Κ/ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''