Αγορά ξηρού φορτίου: καλύτερη η εικόνα των μικρότερων μεγεθών
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2020 19:35
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Όπως έχουμε γράψει πολλές φορές, το 2020 είναι μια εντελώς διαφορετική χρονιά, όπου ναυτιλία περνά από διάφορες φουρτούνες, λόγω Covid-19.
Μαζί με όλη τη ναυτιλιακή βιομηχανία, δυσκολίες αντιμετωπίζει και ο ναυπηγικός κλάδος, όπου όλο και περισσότερες παραδόσεις μετατίθενται για το επόμενο έτος. Ενδεικτικά αναφέρεται πως σχεδόν 100 πλοία που αναμένονταν για το τελευταίο 3μηνο του 2020, έχουν μεταφερθεί για το 2021. Πέραν τούτου, το τελευταίο δίμηνο παρατηρείται επιβράδυνση των παραδόσεων των παραδόσεων στα Ασιατικά ναυπηγεία.
Το 1/3 των νεότευκτων πλοίων απαρτίζεται από Supramaxes/Ultramaxes και ακολουθούν παρά πόδας τα Panamaxes/Kamsarmaxes. Ωστόσο, η μεγαλύτερη καθαρή αύξηση στόλου παρατηρείται στα μεγαλύτερα μεγέθη (Post-Panamaxes /Capes /VLOCs).
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε άνοδο την τελευταία εβδομάδα, κατά 29 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου, στις 1296 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε αυξητικές τάσεις, καθώς η δραστηριότητα από την Αυστραλία ενίσχυσε την αγορά. Ωστόσο, οι ναυλωτές συνέχισαν να ασκούν πιέσεις και τελικά η ναυλαγορά παρουσίασε οριακή αύξηση. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) μόλις που ξεπέρασαν τα 7$/tn, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά στο βορρά ήταν δυναμική, εξαιτίας των υπερατλαντικών ταξιδιών, ενώ τα ταξίδια προς την Ασία ήταν υπό πίεση. Αντιθέτως, η Βραζιλία εμφάνισε έντονη κινητικότητα με αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι ναύλοι. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16-16,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 30-30,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 13,5-14,2 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό και στην αγορά της ECSA βελτιώθηκε η δραστηριότητα στο τέλος της εβδομάδας. Όμως, οι ναύλοι παρέμειναν στα ίδια επίπεδα αφού οι ναυλωτές ενέμειναν στις θέσεις τους. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14-15Κ/ημέρα + 400-500K $ ΒΒ . Στο Β. Ατλαντικό, άρχισαν να αυξάνονται τα φορτία του Οκτωβρίου από τον Αμερικάνικο κόλπο. Αντιθέτως, η αγορά της Μαύρης Θάλασσας εμφάνισε λιγότερα φορτία και αυξανόμενο αριθμό πλοίων για το Σεπτέμβριο. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Ασία) και από τη Β. Ευρώπη προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 24-25Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά στην Ασία εμφάνισε ανοδικές τάσεις. Αυστραλία και NOPAC συνέχισαν να αποτελούν τα βασικά στηρίγματα της περιοχής, αν και περιορίστηκαν τα φορτία από την Ινδονησία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά είδε βελτιώσεις, κυρίως λόγω των φορτίων άνθρακα από την Ινδονησία προς την Ινδία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 13-14Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής συνέχισε τη θετική πορεία, με αρκετά φορτία λιπασμάτων και βωξίτη και χαμηλή προσφορά πλοίων. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή βελτιώθηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 9-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 3-3,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά παρέμεινε αμετάβλητη. Η αγορά ξεκίνησε δυναμικά, με αρκετά φορτία, αλλά στη συνέχεια υποχώρησε λόγω υψηλής συγκέντρωσης προσφοράς χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 14-15Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 5,5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά ήταν δραστήρια, αν και αυτό δεν αποδεικνύεται από τον μειωμένο αριθμό κλεισιμάτων. Η αύξηση των φορτίων και οι κακές καιρικές συνθήκες, που καθυστέρησαν πολλά πλοία και κράτησαν περιορισμένη την προσφορά, βοήθησαν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 15-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία μειώθηκαν στα $ 22-23Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA συνέχισε ήρεμα, με μειωμένη ζήτηση για σιτηρά φορτία. Όμως, το εμπόριο μεταλλευμάτων έδωσε πνοή στην αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 13-14Κ/ημέρα + 300-400Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 14-15Κ/ημέρα (APS Recalada).
Στην Ευρώπη, η αγορά παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας συγκεντρώθηκε στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16-17Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία στα $ 23-24Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, παρά το γεγονός ότι η προσφορά χωρητικότητας ήταν μειωμένη. Ωστόσο, αναμένεται η αγορά να κινηθεί ανοδικά αυτή την εβδομάδα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22-23Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη παρουσίασε μειωμένη προσφορά πλοίων (κυρίως για τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας). Επίσης, άρχισαν να εμφανίζονται φορτία για τον Οκτώβριο. Έτσι, οι ναύλοι παρουσίασαν ανοδικές τάσεις. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 14-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα.
Περισσότερη κινητικότητα παρουσίασε, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά της Μεσογείου, λόγω της αυξημένης ροής φορτίων. Ωστόσο, ο μεγάλος αριθμός διαθέσιμων πλοίων που συγκεντρώθηκε το προηγούμενο διάστημα δεν άφησε πολλά περιθώρια αυξήσεων στη ναυλαγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο και προς την Ευρώπη περιορίστηκαν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 9-10Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), και προς την Ασία στα $ 16-17Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε περιορισμένο όγκο κλεισιμάτων, αλλά οι συζητήσεις, που πραγματοποιήθηκαν εντός της εβδομάδας, ήταν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κινήθηκαν στα $ 13-14Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 18,5-19,5Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA συνέχισε με περισσότερη δυναμική, αφού η δραστηριότητα αυξήθηκε, μετά από ένα διάστημα χαλαρότητας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 19-20Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η αγορά κρατήθηκε στα ίδια επίπεδα, διατηρώντας τη δυναμική της. Στο βορρά υπήρξε κινητικότητα, αφού αρκετοί ναυλωτές έσπευσαν να κλείσουν πλοία στην αρχή της εβδομάδας, ενώ NOPAC και CIS εμφάνισαν ικανοποιητική ροή φορτίων. Και ο νότος ήταν ενεργός με περισσότερα φορτία από Αυστραλία, Ινδονησία και Ταϋλάνδη. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 7-8Κ /ημέρα, τα κυκλικά ταξίδια από το NOPAC στα $ 8-9Κ/ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 9-10Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''