Πέφτει το θερμόμετρο στην αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2020 09:14
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Ενώ το εμπόριο πολλών μεταλλευμάτων παρουσιάζει μεγάλη πτώση, ο βωξίτης είναι ένα αγαθό που χαίρει άνθισης, όπως δείχνουν τα στοιχεία του 1ο μισού του 2020.
Μάλιστα η Κίνα, αύξησε τις εισαγωγές βωξίτη πάνω από 10% κατά το 7μηνο Ιανουαρίου –Ιουλίου. Βασικός προμηθευτής της Κίνας σε βωξίτη είναι η Αυστραλία, η οποία καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών του Ασιατικού γίγαντα.
Στην αύξηση του εμπορίου του βωξίτη συνετέλεσαν, επίσης, η Ινδονησία, η Γουϊνέα, αλλά και η Τουρκία και το Μαυροβούνιο. Η Ινδονησία παρουσίασε σημαντική αύξηση στις εξαγωγές τους προς την Κίνα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση των εξαγωγών της ξεπέρασαν το 50%, για το 1ο 7μηνο. Παράλληλα, η Γουινέα το τελευταίο 2μηνο έχει εντείνει τις μεταφορές της.
Οι κερδισμένοι από αυτή την εξέλιξη είναι τα μεγαλύτερα μεγέθη των Bulk Carriers, (Post-Panamaxes και Capes), τα οποία μεταφέρουν την πλειοψηφία των φορτίων. Εξαίρεση αποτελεί η διαδρομή Ινδονησίας –Κίνας, όπου εξυπηρετείται κυρίως από μεσαίου μεγέθους πλοία, Supramaxes.
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε πτώση την τελευταία εβδομάδα, κατά 95 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 11 Σεπτεμβρίου, στις 1267 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε πτωτικές τάσεις, καθώς οι τυφώνες συνέχισαν να δημιουργούν πολλά επιχειρησιακά προβλήματα. Οι ανθρακωρύχοι της Αυστραλίας ήταν πιο ενεργοί, χωρίς όμως να καταφέρουν να ανατρέψουν τη συνολική εικόνα της αγοράς. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) μειώθηκαν στα 6,5-7$/tn, την προηγούμενη εβδομάδα.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά τόσο στο βορρά όσο και στο νότο εμφάνισε μειωμένη δραστηριότητα, χωρίς ιδιαίτερη ζήτηση, για το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να συνεχιστεί η αύξηση της προσφοράς. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 15,2-15,7 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 31-31,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,5-13 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό, όλες οι υπο-αγορές, την προηγούμενη εβδομάδα, χαρακτηρίστηκαν από μειωμένη ζήτηση. Έτσι, η αγορά της ECSA συνέχισε με μειωμένη κινητικότητα και παρά το μειωμένο αριθμό μετακινούμενων πλοίων, μειώθηκαν τα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 15,5-16Κ/ημέρα + 550-600K $ ΒΒ (με παράδοση ECSA). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά συνέχισε με περιορισμένη ροή φορτίων, η οποία οδήγησε και σε πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-20Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και από τη Β. Ευρώπη προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 23-24Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά στην Ασία υποχώρησε περεταίρω. Αυστραλία και NOPAC συνέχισαν να αποτελούν τα βασικά στηρίγματα της περιοχής, ενώ αυξήθηκαν και τα φορτία προς την Ινδία. Οι κακές καιρικές συνθήκες και οι περιορισμοί στις αλλαγές πληρωμάτων συνέχισαν να προκαλούν επιχειρησιακά προβλήματα στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επιπεδα, κυρίως λόγω των φορτίων προς την Ινδία που προσέφεραν στήριξη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής διατηρήθηκαν στα 12-13Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής διατήρησε το θετικό πρόσημο, με τους πλοιοκτήτες σε αρκετές περιπτώσεις να κλείνουν συμφωνίες κοντά στις ιδέες τους. Επίσης, αρκετά ήταν και τα φορτία νικελίου. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC υποχώρησαν στα $ 9-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 2,5-3,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά υποχώρησε, αφού ναυλωτές και πλοιοκτήτες, επέμειναν στις απαιτήσεις, μειώνοντας τον αριθμό κλεισιμάτων. Έτσι, η μειωμένη ζήτηση και η αυξανόμενη προσφορά αναμένεται να πιέσει την αγορά και αυτή την εβδομάδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 15-16Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 11-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά παρέμεινε ήρεμη, με μειωμένη ζήτηση. Έτσι, ενισχύθηκε ο ανταγωνισμός των πλοιοκτητών, ο οποίος επιβαρύνθηκε και από πλοία της Β. Ακτής της Λατ. Αμερικής (NCSA). Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23-24Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA συνέχισε υπό πίεση, λόγω της ισχνής ζήτησης. Όμως, ο αριθμός διαθέσιμων πλοίων είναι περιορισμένος και αυτό αναμένεται να διατηρηθεί για όλο το μήνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα + 350-450Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Στην Ευρώπη, η αγορά παρέμεινε σταθερή, με κάποια κλεισίματα στην αρχή της εβδομάδας. Μπορεί η προσφορά χωρητικότητας να παρέμεινε περιορισμένη, αλλά η ζήτηση δεν ήταν αρκετή για να ενισχύσει την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16-17Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία στα $ 23-24Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, στις περισσότερες περιοχές, όχι τόσο λόγω αυξημένης προσφοράς, όσο της μειωμένης ζήτησης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22-23Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 11-12Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη παρουσίασε αρκετή δραστηριότητα, περισσότερη από τις άλλες περιοχές, ωστόσο η κακή εικόνα των υπόλοιπων περιοχών παρέσυρε και τη συγκεκριμένη αγορά. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 12-13Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10-11Κ /ημέρα.
Μειωμένη κινητικότητα παρουσίασε, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά της Μεσογείου. Επίσης, μειωμένος ήταν ο όγκος κλεισιμάτων, στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο και προς την Ευρώπη περιορίστηκαν στα $ 11-12Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), και προς την Ασία στα $ 17-18Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε πιο ήρεμα, αφού η δραστηριότητα ήταν χαμηλή. Ωστόσο, περιμένουμε η αγορά να ανέβει, όσο πλησιάζουμε στο τελευταίο 3μηνο του έτους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κινήθηκαν χαμηλότερα, δηλαδή στα $ 11-12Κ /ημέρα, και στην Ασία έμειναν στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA συνέχισε να παρουσιάζει μειωμένη δραστηριότητα, ενώ άρχισαν να αυξάνονται τα «ανοιχτά» πλοία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 11-12Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 17-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η αγορά παρουσίασε δύο πρόσωπα. Ο βορράς δέχθηκε πιέσεις από τον αυξανόμενο αριθμό «ανοιχτών» πλοίων, ενώ ο νότος έμεινε σταθερός με περισσότερα φορτία από την Αυστραλία και το Βιετνάμ. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 7-8Κ /ημέρα, τα κυκλικά ταξίδια από το NOPAC στα $ 7-8Κ/ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 8-9Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''