Αυξητικές τάσεις στην αγορά ξηρού φορτίου παρά την πτώση του BDI
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 26 Αυγούστου 2020 19:06
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν για τις επιπτώσεις της πανδημίας του κοροναϊού στη ναυτιλία. Ένας κλάδος της ναυτιλίας που έχει πληγεί σοβαρά είναι και η ναυπηγική βιομηχανία, όπου σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοι έμειναν μακριά από το χώρο εργασίας τους λόγω του ιού. Έτσι δε μπορούσαν να αποφευχθούν προβλήματα και καθυστερήσεις στη λειτουργία των ναυπηγείων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τις γιάρδες της Ασίας οι παραδόσεις των πλοίων, κατά τον Ιούλιο, κατακρημνίστηκαν. Αξίζει να σημειωθεί πως οι παραδόσεις του Ιουλίου ήταν μόλις στο 1/3 των παραδόσεων του προηγούμενου μήνα.
Άλλο ένα επιχειρησιακό πρόβλημα των πλοίων, που προκαλούν τα περιοριστικά μέτρα που έλαβαν πολλές χώρες της Ασίας, λόγω του κοροναϊού, είναι οι αλλαγές πληρωμάτων που μπορούν πραγματοποιηθούν μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές, προκαλώντας παρεκκλίσεις και επιπλέον κόστη στα πλοία. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες έχουν προχωρήσει σε μετάθεση των παραδόσεων των πλοίων τους στο 2021. Τα πλοία, των οποίων οι παραδόσεις ήδη έχουν μετατεθεί για το 2021 φτάνουν τα 40, ενώ αναμένεται ο αριθμός αυτός να αυξηθεί όσο προχωράμε προς το τέλος του έτους.
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε πτώση την τελευταία εβδομάδα, κατά 114 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 21 Αυγούστου, στις 1481 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού ξεκίνησε δυναμικά, την προηγούμενη εβδομάδα. Όσο, όμως, περνούσαν οι μέρες η δραστηριότητα υποχωρούσε. Στο τέλος της εβδομάδας εμφανίστηκαν κάποια φορτία, χωρίς όμως να επηρεάσουν τη συνολική εικόνα, αφού η χωρητικότητα είχε αυξηθεί και ανταγωνιζόταν για την κάλυψη αυτών των φορτίων. Οι περιορισμοί, λόγω πανδημίας συνέχισαν να προκαλούν προβλήματα στις αλλαγές πληρωμάτων και κατ’ επέκταση στη λειτουργία των πλοίων. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων αυξήθηκαν στα 6,5-7,5$/tn, την προηγούμενη εβδομάδα.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά συνέχισε χωρίς μεγάλες διαφοροποιήσεις. Με τις περισσότερες απαιτήσεις του Αυγούστου να είναι καλυμμένες και αυτές του Σεπτεμβρίου να βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση με τα πλοία που μετακινούνταν κενά. Η εβδομάδα ξεκίνησε με αρκετά φορτία, όμως στα μέσα της εβδομάδας ο Β. Ατλαντικός υποχώρησε, ενώ ο Νότος συνέχισε στους ίδιους ρυθμούς, με φορτία προς την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16,8-17,8 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 33,5-34,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17,5-18,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρουσίασε μειωμένη κινητικότητα την προηγούμενη εβδομάδα, αυξάνοντας αρκετά τη λίστα των «ανοιχτών» πλοίων. Παράλληλα, αυτή η εικόνα αποθάρρυνε τους πλοιοκτήτες από την Ασία να στραφούν προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14,5-15Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά προχώρησε με χαμηλές ταχύτητες, ως προς τη ζήτηση, ενώ η προσφορά πλοίων συνέχισε να ενισχύεται. Μοναδική εναλλακτική ήρθε από τη Μαύρη Θάλασσα με κάποια φορτία σιτηρών. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (παράδοση στην Άπω Ανατολή) και από τη Β. Ευρώπη προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 25-26Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η αγορά παρουσίασε μειωμένη κινητικότητα, αφού το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων για τον Αύγουστο έχει καλυφθεί. Έτσι, η προσφερόμενη χωρητικότητα έχει αυξηθεί, ωστόσο η βελτιωμένη αγορά της Λατ. Αμερικής (ECSA) ελπίζουμε να βοηθήσει την Ασία, προσελκύοντας πλοία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά παρουσίασε οριακή αύξηση, αφού υπήρχε ροή φορτίων, ιδίως από την Αυστραλία. Έτσι, δόθηκε η ευκαιρία στους πλοιοκτήτες να διεκδικήσουν υψηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 11,5-12,5Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής προχώρησε σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού η δραστηριότητα στο NOPAC και το CIS ήταν μειωμένη. Ωστόσο, άρχισαν να εμφανίζονται κάποια φορτία προς το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, δίνοντας μια αισιοδοξία για την πορεία αυτής της εβδομάδας. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 7-8Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC έμειναν στα $ 9-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) έμεινα στα $ 2-2,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά συνέχισε ανοδικά με κάποια νέα φορτία, ενώ και η θετική εικόνα των αγορών της Ν. Αφρικής και της Μαύρης Θάλασσας είχε ως συνέπεια την απορρόφηση μέρους της τοπικής κινητικότητας. Έτσι, η προσφορά έμεινα περιορισμένη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο διατηρήθηκαν στα $ 5-6Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά συνέχισε υπό πίεση, αφού η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα έχει αυξηθεί και η ζήτηση δεν είναι αρκετή, ώστε να την καλύψει. Ωστόσο, άρχισαν να εμφανίζονται κάποια φορτία για το 1ο μισό του Σεπτεμβρίου. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 15-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA βελτιώθηκε αυτή τη βδομάδα, κυρίως λόγω της μειωμένης προσφερόμενης χωρητικότητας στην περιοχή. Επίσης, προς το τέλος της εβδομάδας εμφανίστηκαν αρκετά φορτία για Υπερατλαντικά ταξίδια αλλά και προς την Ασία, που βοήθησαν, επιπλέον, τα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 14-15Κ/ημέρα + 400-500Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Στην Ευρώπη, το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα ταξίδια προς τη Μεσόγειο και στα τοπικά ταξίδια, ενώ προς την Ασία δεν υπήρξαν πολλές διαπραγματεύσεις. Επίσης, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας άρχισε να υποχωρεί η αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία έμειναν στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο συνέχισε αυξητικά, εξαιτίας των υψηλών ναύλων για ταξίδια προς την Ασία. Αυτά τα επίπεδα των ναύλων είναι που κέντρισαν το ενδιαφέρον των πλοίων από ερυθρά θάλασσα και Δυτική Ινδία. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε τη θετική της πορεία, καθώς υπήρξαν αρκετά φορτία, τόσο προς τη Δυτική, όσο και την Ανατολική Μεσόγειο. Αντιθέτως, η ζήτηση για Υπερατλαντικά ταξίδια ήταν περιορισμένη, χωρίς όμως αυτό να επηρεάσει την ανοδική τάση της αγοράς. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 14-15Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 11-12Κ /ημέρα.
Αυξημένη κινητικότητα παρουσίασε, για ακόμα μια εβδομάδα και η αγορά της Μεσογείου, με μεγάλη ροή φορτίων προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο και προς την Ευρώπη αυξήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ασία στα $ 20-21Κ/ημέρα και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale).
Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικάνικος Κόλπος συνέχισε υπό πίεση, αφού η ζήτηση ήταν περιορισμένη, μέχρι τέλη του Αυγούστου. Ωστόσο οι ναύλοι διατήρησαν τη δυναμική τους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κινήθηκαν ανοδικά στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 17-18Κ /ημέρα.
Και η αγορά της ECSA παρουσίασε την ίδια εικόνα με το βορρά, αφού η απουσία φορτίων ήταν εμφανής για το υπόλοιπο του μήνα και η προσφορά χωρητικότητας άρχισε να συγκεντρώνεται. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 13-13,5Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία, η αγορά παρουσίασε ανοδικές τάσεις. Η Αυστραλία και το NOPAC ήταν αρκετά δραστήρια με ικανοποιητική ροή φορτίων, στηρίζοντας την αγορά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 7-8Κ /ημέρα, τα κυκλικά ταξίδια από το NOPAC στα $ 8-9Κ/ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 8-9Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''