Σε καραντίνα η αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 08 Απριλίου 2020 22:38
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Σε αυστηροποίηση των μέτρων περιορισμού ενάντια στην εξάπλωση του COVID-19 θα προχώρησε η Σιγκαπούρη, από χθες 7 Απριλίου. Έτσι, ναυπηγεία και επισκευαστικές δραστηριότητες θα αναστείλουν τις λειτουργίες τους για ένα μήνα. Από τα μέτρα εξαιρούνται υπηρεσίες υγείας, κοινής ωφέλειας, τράπεζες και αγορές τροφίμων, προκειμένου να καλύπτονται οι βασικές ανάγκες των πολιτών.
Ωστόσο, εκτός των περιοριστικών μέτρων είναι και οι ναυτιλιακές υπηρεσίες που αφορούν τη διαχείριση φορτίων και την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς η Σιγκαπούρη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κόμβους του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και υπηρεσίες εφοδιασμού των πλοίων. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ναυτιλιακός τομέας παίζει ζωτικό ρόλο και στην οικονομία της Σιγκαπούρης.
Ως προς το δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε αύξηση την τελευταία εβδομάδα, κατά 17 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι έκλεισε την Παρασκευή 3 Απριλίου έκλεισαν στις 616 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε έντονες διακυμάνσεις με το εύρος των ναύλων να ξεπερνά ακόμα και το 1,5 $/tn, ωστόσο ήταν σε καλύτερα επίπεδα από της προηγούμενης εβδομάδας. Αυτή η αύξηση οφείλεται κυρίως στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα. Τα επίπεδα των ναύλων κινήθηκαν στα 4,2-5,2 $/tn, κατά μ.ο..
Η περιοχή της Βραζιλίας συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση, καθώς επιβαρύνθηκε με περισσότερα πλοία που μετακινούνται από την περιοχή της Ν. Αφρικής. Ωστόσο, παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης για φορτία μέσα στον Απρίλη, γεγονός που φέρει αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα 9,5-10,5 $/tn (αναλόγως τις ημερομηνίες). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά παρουσίασε, για ακόμα μια εβδομάδα, ισχνή δραστηριότητα. Η αγορά ενισχύθηκε με φορτία από τη Βόρεια Λατ. Αμερική (NCSA), τα οποία όμως δεν ήταν αρκετά για να αντιστρέψουν το κλίμα.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η δραστηριότητα στην αγορά της ECSA ήταν υποτονική. Τα φορτία σιτηρών συνέχισαν να στηρίζουν την αγορά, κυρίως για κυκλικά ταξίδια παρά προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα +200-300Κ ΒΒ (APS bss). Ομοίως, και η αγορά του Β. Ατλαντικού, η οποία δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δραστηριότητα. Με τους περιορισμούς που λαμβάνονται κάθε μέρα στα λιμάνια, λόγω του COVID-19, προβλέπουμε να διατηρηθεί αυτή η κατάσταση στην αγορά. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα και προς την Ευρώπη στα $ 9-10 Κ /ημέρα (APS bss) .
Από την άλλη πλευρά, και στην Ασία η δραστηριότητα συνέχισε πτωτικά, με λιγότερα φορτία από Αυστραλία και Ινδονησία, ενώ και η παύση της Ινδίας πίεσε περαιτέρω την αγορά. Μόνο κάποια φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) προσέφεραν κάποιες ευκαιρίες για καλύτερα νούμερα. Επίσης, τα θετικά σημάδια από τη Ν. Αφρική προσέλκυσαν αρκετά πλοία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια από την Ινδονησία κινήθηκαν στα $ 6-7 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, υποχώρησε σημαντικά, καθώς η ζήτηση παρέμεινε μειωμένη και όλο και περισσότερα λιμάνια λαμβάνουν περιοριστικά μέτρα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία της αγοράς. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία έπεσαν στα 4-4,5Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν υποτονική, οπότε συνέχισε πτωτικά. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες προσπαθούν να απομακρυνθούν από αυτό το αβέβαιο περιβάλλον της περιοχής. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 2-3Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 4-5Κ/ημέρα, ενώ τα ταξίδια της επιστροφής (BH) διατηρήθηκαν γύρω στα $ 1Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά υποχώρησε, καθώς μπορεί η ζήτηση να ήταν περισσότερη από τις προηγούμενες μέρες, ωστόσο υπήρξε συγκέντρωση προσφερόμενης χωρητικότητας, που δεν μπορούσε να απορροφηθεί από τη ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 9-10Κ /ημέρα, αλλά και προς την Ασία στα $ 15-16Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε ηρεμία στην αρχή της εβδομάδας. Ωστόσο, όσο προχωρούσε η εβδομάδα εμφανίστηκαν αρκετά φορτία που τόνωσαν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έφτασαν στα $ 10-11Κ/ημέρα +100-150Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) ανέβηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε με μειωμένη δραστηριότητα, καθώς η ζήτηση ήταν ισχνή, ενώ ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων αυξήθηκε. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο μειώθηκαν στα $ 8-9Κ /ημέρα, τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια στα $ 9-10Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο κινήθηκε, επίσης, σε χαμηλότερα επίπεδα. Φαίνεται πως τα φορτία Clinker δεν ήταν αρκετά για να συγκρατήσουν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 16-17 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 5-6Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-7,5Κ /ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε ήρεμα. Τα φορτία Scrap ήταν περιορισμένα, ωστόσο υπήρξαν κάποια φορτία λιπασμάτων προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έπεσαν στα $ 7-8,Κ /ημέρα για κυκλικά ταξίδια, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, μειώθηκαν στα $ 8,5-9,5Κ /ημέρα, ενώ έκλεισαν στα $ 6,5-7,5Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Σε καλύτερα επίπεδα προχώρησε και η αγορά της Μεσογείου, καθώς η δραστηριότητα ήταν πιο έντονη, με αρκετές νέες ευκαιρίες απασχόλησης εντός της Μεσογείου. Όμως, ο μεγάλος αριθμός των διαθέσιμων πλοίων στην περιοχή άσκησε πιέσεις στους ναύλους. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο ανέβηκαν, στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την Ευρώπη παρέμειναν στα $ 7-8Κ /ημέρα (bss Canakkale), και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα 6,5-7,5Κ /ημέρα (bss Canakkale).
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος προχώρησε πτωτικά, αφού η αγορά συνέχισε στους υποτονικούς ρυθμούς της προηγούμενης εβδομάδας. Θετικό σημείο αποτελεί ότι υπήρξαν αρκετές συμφωνίες πώλησης αγαθών, αλλά για τον επόμενο μήνα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κινήθηκαν γύρω στα $ 8-9Κ /ημέρα και στην Ασία στα 11-12Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA συνέχισε υπό πίεση. Οι ναυλωτές φαίνεται ότι επωφελήθηκαν από το αρνητικό κλίμα της αγοράς και επέβαλαν τις απαιτήσεις τους στους πλοιοκτήτες. Παράλληλα, αυξήθηκαν τα «ανοιχτά» πλοία στην περιοχή. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 7-8 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), ενώ προς τη Δυτ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) και την Ασία έκλεισαν στα $ 10-11Κ/ημέρα.
Στον Ειρηνικό η αγορά συνέχισε υπό πίεση, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί λόγω Covid-19. Στο Βορρά παρουσιάστηκαν κάποια φορτία τα οποία ήταν υπό διαπραγμάτευση σε APS βάση και χωρίς μπόνους μετακίνησης (Ballast Bonus-ΒΒ). Στο Νότο η αγορά ήταν κάπως καλύτερη, με κάποια φορτία άνθρακα, ενώ οι διαπραγματεύσεις έγιναν σε βάση APS. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 3,5-4,5Κ /ημέρα, τα κυκλικά ταξίδια από το NOPAC στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα έφτασαν στα $ 5-6Κ /ημέρα.
''and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time...''