Καταρρέει η αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2020 06:27
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Οι... «γιορτές» της Πρωτοχρονιάς και ο Κορονοϊός στην Κίνα και οι υψηλές τιμές των καυσίμων φαίνεται ότι δίνουν (αρνητικό) ρυθμό στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Έτσι, λοιπόν, η ναυλαγορά στην Ασία παραμένει καθηλωμένη σε ιδιαιτέρως χαμηλά νούμερα, ενώ οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής (BH) κοντεύουν να αγγίξουν 3ψήφια νούμερα. Ωστόσο, ούτε και ο Ατλαντικός προσφέρει ασφάλεια, αν και η εικόνα είναι κάπως καλύτερη. Την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, ο BDI κατέγραψε άλλη μια πτωτική εβδομάδα, κατρακυλώντας στις 487 μονάδες (-12,6%).
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) συνεχίστηκε η πτώση, σε επίπεδα που δεν καλύπτουν ούτε τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες αποφάσισαν να αναμένουν καλυτέρευση της αγοράς, ενώ οι τιμές των καυσίμων διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι έκλεισαν στα 1-2 $/tn.
Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε πτωτικά, αφού οι κακές καιρικές συνθήκες μείωσαν τον όγκο των φορτίων προς την Ευρώπη. Η προσφορά χωρητικότητας για το 1ο μισό του Φεβρουαρίου συνέχισε να αυξάνεται, ενώ αναμένεται να επιβαρυνθεί κι άλλο με πλοία που κατευθύνονται προς την περιοχή από την Ασία. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα 15-15,5 $/tn. Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά τονώθηκε από κάποια φορτία από NCSA και USEC προς την Ασία, ενώ τα υπερατλαντικά φορτία είναι σαφώς μειωμένα. Σε κάθε περίπτωση όμως η εικόνα είναι καλύτερη από την αντίστοιχη της Ασίας.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA εμφάνισε κινητικότητα, η οποία ήταν μεν θετική, δεδομένης της περιόδου του χρόνου, όχι αρκετή, δε, για να οδηγήσει σε ανατροπή του κακού κλίματος. Εκτός αυτού, ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο, κάνοντας την πλήρη απορρόφησή του αδύνατη. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 4-5Κ /ημέρα και προς την Ασία παρέμειναν στα $ 12-13Κ /ημέρα +$ 200-300Κ ΒΒ.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε πτωτικά. Τα φορτία από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία ήταν ελάχιστα και μόνο κάποια φορτία προς την Ινδία στήριξαν την αγορά. Η Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (NCSA) εμφάνισε κάποια δραστηριότητα, η οποία όμως δεν ήταν αρκετή για να τονώσει την αγορά. Οι ναύλοι από USG/NCSA προς Άπω Ανατολή έκλεισαν στα $ 12-13 Κ /ημέρα +$ 200-300Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η δραστηριότητα ήταν ισχνή, λόγω της εορταστικής περιόδου της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς, αλλά και του κορονοϊού. Παρατηρήθηκε μείωση των φορτίων τόσο από το NOPAC, όσο και από την Αυστραλία και την Ινδονησία προς Κίνα και Ινδία. Το TCE από Ν.Α. Ασία στα $ 3-4 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας και της Άπω Ανατολής, την προηγούμενη εβδομάδα, προχώρησε χωρίς ιδιαίτερη δραστηριότητα, αφού η Κινέζικη Πρωτοχρονιά και ο Ιός δεν άφησαν την αγορά να επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς και την κράτησαν σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι πολλά άμεσα διαθέσιμα πλοία παρέμειναν στην περιοχή αναζητώντας κάποια ευκαιρία απασχόλησης.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο παρατηρήθηκε κινητικότητα, και οι ναύλοι συγκρατήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 18-19Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε αρκετή δραστηριότητα, και οι ναύλοι σταθεροποιήθηκαν. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα +150-250Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα, την προηγούμενη εβδομάδα και σε συνδυασμό με την έλλειψη άμεσα διαθέσιμης χωρητικότητας, η ναυλαγορά υποστηρίχθηκε. Ωστόσο, η απουσία νέων φορτίων δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αισιοδοξία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 9-9,5Κ /ημέρα. Η δραστηριότητα στη Μεσόγειο έδειξε σημάδια ανάκαμψης, λόγω των φορτίων προς την Ασία, που αναζωογόνησαν την αγορά. Παράλληλα, η ζήτηση για την Αφρική και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ήταν περιορισμένη. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 18-19 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 6-7Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-7,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε πτωτικά, με μειωμένη δραστηριότητα και αύξηση της χωρητικότητας. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έπεσαν στα $ 6,5-7,5Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, και στα $ 5-6Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Ομοίως κινήθηκε και η αγορά της Μεσογείου, με τη ζήτηση να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και να αυξάνεται η προσφορά πλοίων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη διατηρήθηκαν στα $ 4-5Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 4-4,5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 4-5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος κινήθηκε ήρεμα, χωρίς ιδιαίτερη κινητικότητα, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έπεσαν στα $ 8-8,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 11-12Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA, συνέχισε την αρνητική της πορεία, με τη ζήτηση να μειώνεται και να αυξάνεται η συγκέντρωση χωτηρικότητας. Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν στα $ 9-10 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) έπεσαν στα $ 12-13Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα.