Στο… «ψυγείο» η Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020 06:23
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η προσφορά χωρητικότητας στην αγορά ξηρού φορτίου, το 2019, ενισχύθηκε κατά 4%, σε σχέση με την προηγούμενη χρόνια. Συνολικά προστέθηκαν πάνω από 33 εκατ. τόνους DWT, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος παραδόθηκε στο 2ο εξάμηνο του 2019. Τα μεγέθη που προτιμήθηκαν περισσότερο ήταν τα SMX-UMXs, PMXs και Capes, ενώ τα μικρότερα σκάφη, τα Handies, διατήρησαν σχεδόν αμετάβλητο το ρυθμό αύξησης τους.
Από την άλλη πλευρά, οι διαλύσεις επίσης αυξήθηκαν, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος χωρητικότητας αφαιρέθηκε από τα μεγαλύτερα σκάφη (Capes και άνω), ενώ τα μικρότερα σκάφη έδειξαν σταθερότητα, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) αντιστράφηκε το αρνητικό κλίμα, με αύξηση της ζήτησης και μεγαλύτερο όγκο κλεισιμάτων. Συνεχίζει όμως να αποτελεί ρυθμιστικό παράγοντα της αγοράς η τιμή των καυσίμων, η οποία επηρεάζει τα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι έκλεισαν στα 6,5-7,5 $/tn.
Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε ήρεμα. Οι κακές καιρικές συνθήκες στη Βραζιλία, κυρίως, περιόρισε τη ζήτηση. Η προσφορά χωρητικότητας για το 1ο μισό του Φεβρουαρίου διατηρείται σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια κυμάνθηκαν στα 17,5-18,5 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε αρκετή κινητικότητα, με αυξημένη ζήτηση, κυρίως προς την Άπω Ανατολή, από τη Βόρεια Ακτή της Λατινικής Αμερικής (NCSA) και μειωμένη προσφορά, επίσης. Αυτός ο συνδυασμός δίνει αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα. Οι πλοιοκτήτες έχουν στραφεί περισσότερο προς Υπερατλαντικά ταξίδια, καθώς οι ναύλοι για ταξίδια προς την Ασία δεν είναι στα επιθυμητά όρια.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα δυναμικά, αλλά δε συνέχισε έτσι ως το τέλος, καθώς τα πλοία από το Βορρά αύξησαν τον ανταγωνισμό για φορτία προς την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11-11,5Κ /ημέρα και προς την Ασία παρέμειναν στα $ 14-14,5Κ /ημέρα +$ 400-450Κ ΒΒ.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε πτωτικά, τόσο στη Βαλτική, όσο και στον Αμερικάνικο Κόλπο, αν και υπήρξαν κάποια φορτία προς την Ασία. Οι πλοιοκτήτες προσανατολίζονταν σε σύντομα ταξίδια, καθώς προσβλέπουν σε βελτίωση της αγοράς το επόμενο διάστημα. Επίσης, παρατηρήθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας στη Β. Ευρώπη. Οι ναύλοι από Ευρώπη προς Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 13-14 Κ /ημέρα +$ 300-400Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, παρατηρήθηκε αύξηση των φορτίων σιτηρών από το NOPAC. Αντιθέτως, δεν έχουν αυξηθεί τα σιτηρά από την Αμερική, όπως αναμενόταν. Νοτιότερα, διατηρήθηκε η ροή φορτίων από την Αυστραλία, αλλά περιορίστηκε από την Ινδονησία, με φορτία άνθρακα προς Κίνα και Ινδία, Παράλληλα, η χωρητικότητα συνέχισε να αυξάνεται. Το TCE έπεσε στα $ 5-6 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, προχώρησε με περισσότερη δραστηριότητα, αλλά οι ναύλοι παρέμειναν υπό πίεση καθώς από τη μία, η αγορά επιβαρύνθηκε με πλοία που μετακινήθηκαν από το Βορρά και από την άλλη είδαμε περισσότερα φορτία άνθρακα μεταξύ Ινδονησίας-Κίνας και από την Αυστραλία. Οι ναύλοι των SMXs από Ν.Α. Ασία για ταξίδια σε Κίνα ή Ινδία κυμάνθηκαν στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής ξεκίνησε δυναμικά με κάποιες απαιτήσεις για τα τέλη Ιανουαρίου. Ωστόσο, στη συνέχεια της εβδομάδας παρέμεινε πτωτική με απουσία ευκαιριών απασχόλησης. Τα κυκλικά ταξίδια από Κίνα-Ιαπωνία προς NOPAC, για SMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 4,5-5,5Κ /ημέρα και τα σύντομα κυκλικά ταξίδια έπεσαν, περεταίρω, στα $ 1,5-2Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο παρατηρήθηκε υποχώρηση της δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να δούμε κάποια καλά κλεισίματα προς την Ασία αλλά και Υπερατλαντικά, σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 13-14Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-20,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να εμφανίζει περισσότερη δραστηριότητα, τουλάχιστον στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας, κυρίως προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα +250-350Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη εμφάνισε περιορισμένη δραστηριότητα, η οποία δεν ήταν αρκετή να τονώσει τα επίπεδα των ναύλων, καθώς η αύξηση της προσφοράς πλοίων το τελευταίο διάστημα πίεσε την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 9,5-10Κ /ημέρα. Η δραστηριότητα στη Μεσόγειο συνέχισε πτωτικά και παράλληλα συνέχισε η συγκέντρωση της χωρητικότητας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 14-15 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 6-7Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6-7Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε πτωτικά, με μειωμένη δραστηριότητα, ενώ συνέχισε να αυξάνεται η χωρητικότητα. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έπεσαν στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, και στα $ 6-7Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Ομοίως κινήθηκε και η αγορά της Μεσογείου, η οποία υποχώρησε, καθώς η ζήτηση ήταν υποτονική και διατηρήθηκε η υπερπροσφορά χωρητικότητας. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη υποχώρησαν στα $ 4-5Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 4-5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 4-5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος κινήθηκε, επίσης, σε χαμηλότερα επίπεδα, την προηγούμενη εβδομάδα, παρά το γεγονός ότι είδαμε αρκετή δραστηριότητα. Και εκεί προστέθηκαν πλοία που «ανοίγουν» το αμέσως επόμενο διάστημα, ασκώντας πίεση στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έμειναν στα $ 9-10Κ /ημέρα και στην Ασία έπεσαν στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA ήταν η μόνη που προχώρησε καλύτερα από τις υπόλοιπες περιοχές, με περισσότερη δραστηριότητα και φορτία, ενώ η προσφερόμενη χωρητικότητα διατηρήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έκλεισαν στα $ 11-12 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17-18Κ /ημέρα.