Κυρ11242024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Σε περίοδο διακοπών μπήκε η Αγορά Ξηρού Φορτίου

bulk cargo 653

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Η άνοδος των εξαγωγών των ουκρανικών σιτηρών το 2019 έχει αναδείξει τη Μαύρη Θάλασσα σε μία περιοχή που προσφέρει ευκαιρίες απασχόλησης σε μεσαία αλλά και μεγαλύτερα μεγέθη (έως Kamsarmaxes). Κατά το 1ο μισό του έτους και ενώ επικρατούσε ακόμα ο πόλεμος μεταξύ Κίνας-Αμερικής, οι μεταφορές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα διπλασιάστηκαν, καθώς η Ουκρανία προσέφερε μια εναλλακτική επιλογή.
Στο ετήσιο σύνολο η Ουκρανία δείχνει να ξεπερνά κατά 30% τις περσινές εξαγωγές καλαμποκιού, φτάνοντας τους 20 εκατ. τόνους. Σχεδόν το 50% αυτών κατευθύνθηκε προς τη Βόρεια Ευρώπη και το 25% προς την Ανατολική Μεσόγειο, ενώ κοντά στο 20% είναι και οι ποσότητες προς την Κίνα. Όσον αφορά το ουκρανικό στάρι, κύριος προορισμός είναι η Ασία, καθώς οι μεγαλύτεροι πελάτες είναι Τουρκία, Μπαγκλαντές αλλά και Υεμένη.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) διατηρήθηκε το αρνητικό κλίμα. Σ’ αυτό έρχεται να προστεθεί και η αύξηση της τιμής των καυσίμων, η οποία, όπως είναι φυσικό, επηρεάζει τα επίπεδα των ναύλων. Έτσι, οι πλοιοκτήτες που έχουν, ακόμα, στα πλοία τους φτηνά καύσιμα φαίνεται να έχουν κάποιο πλεονέκτημα. Από την άλλη πλευρά, αρκετοί πλοιοκτήτες δείχνουν πρόθυμοι να κλείσουν τα πλοία τους λίγο πριν τις γιορτές. Οι ναύλοι μειώθηκαν, περεταίρω, στα 7-8 $/tn.
Και η περιοχή της Βραζιλίας (C3) συνέχισε πτωτικά, με τη ζήτηση να υποχωρεί. Ωστόσο, η περιορισμένη μετακινούμενη χωρητικότητα και η κινητικότητα στο Β. Ατλαντικό βοήθησαν την αγορά. Επίσης, οι Operators, ήδη ελέγχουν την αγορά για πλοία που θα είναι διαθέσιμα μέσα στον ερχόμενο μήνα. Έτσι, οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα 18-19 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε μικρή κινητικότητα, με την πλειοψηφία των ταξιδιών να είναι Υπερατλαντικά και όχι προς την Ασία. Ωστόσο αυτά δεν ήταν αρκετά για να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα, ενώ και οι τιμές των καυσίμων πρόσθεσαν πίεση στην αγορά.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA είχαν μειωμένο όγκο για ταξίδια του Ιανουαρίου, αφού οι Κινέζοι κρατούν στάση αναμονής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να αναγκαστούν να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Επίσης, η μετακινούμενη προς την περιοχή διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι, οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 14-15Κ /ημέρα +$ 400-500Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε πτωτικά, καθώς ο όγκος των φορτίων δεν αυξήθηκε, όπως αναμενόταν και τα περισσότερα φορτία ήταν ήδη καλυμμένα και υπολείπονται λίγα φορτία που εμφανίστηκαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Έτσι, τα πλοία με φορτία από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία ανέβηκαν στα $ 18-19 Κ /ημέρα +$ 800-900Κ ΒΒ, ενώ προς την Ευρώπη στα $ 11-12Κ /ημέρα.
Και από την άλλη πλευρά, στην Ασία, δεν παρατηρήθηκε κάποια αξιοσημείωτη μεταβολή, με τον όγκο των φορτίων να παραμένει χαμηλός και η χωρητικότητα να αυξάνεται. Επίσης, περιορίστηκε η ροή φορτίων από Αυστραλία και Ινδονησία, με φορτία άνθρακα προς Κίνα και Ινδία. Το TCE έπεσε στα $ 8 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, προχώρησε με ύφεση, χωρίς πολλά φορτία άνθρακα μεταξύ Ινδονησίας-Κίνας και από την Αυστραλία και με πολλά πλοία να «ανοίγουν». Οι ναύλοι των SMXs από Ν.Α. Ασία για ταξίδια σε Κίνα ή Ινδία κυμάνθηκαν στα $ 8-9Κ /ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής παρέμεινε πτωτική, με λιγοστές ευκαιρίες απασχόλησης, ενώ οι πλοιοκτήτες συνέχισαν να αναζητούν ναυλώσεις μεγαλύτερης διάρκειας, για να κερδίσουν χρόνο. Τα κυκλικά ταξίδια από Κίνα-Ιαπωνία προς NOPAC, για SMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 7-8Κ /ημέρα και τα σύντομα κυκλικά ταξίδια παρέμειναν στα $ 6-7Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο παρατηρήθηκε πτώση της δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να παρατηρηθεί και πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 15-16Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα την προηγούμενη εβδομάδα, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι έχουν μπει σε εορταστική διάθεση. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα +250-350Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 11-12Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη εμφάνισε ηρεμία, με περιορισμένη δραστηριότητα και μειωμένο όγκο φορτίων, προχωρώντας προς τις εορτές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 11-12Κ /ημέρα. Και η δραστηριότητα στη Μεσόγειο συνέχισε πτωτικά, καθώς ήδη η αγορά είναι σε περίοδο διακοπών. Θετικό σημείο αποτελεί, η συγκράτηση της διαθέσιμης χωρητικότητας σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 16,5-17,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 7-8Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8-9Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη συνέχισε πτωτικά, με μειωμένη δραστηριότητα και όγκο νέων φορτίων. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας παρέμειναν στα $ 10-11Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, και στα $ 8-9Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Ομοίως κινήθηκε και η αγορά της Μεσογείου, η οποία υποχώρησε, καθώς η ζήτηση ήταν υποτονική. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη έμειναν στα $ 7-8Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έπεσαν στα $ 5,5-6,5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, την προηγούμενη εβδομάδα, αν και αυξήθηκαν τα πλοία που «ανοίγουν» το αμέσως επόμενο διάστημα, ασκώντας πίεση στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έμειναν στα $ 10-11Κ /ημέρα και στην Ασία αυξήθηκαν στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα.
Τέλος, και η αγορά της ECSA συνέχισε χωρίς μεταβολές, με περισσότερα Υπερατλαντικά φορτία, και λιγότερα προς τη Βορ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA), όπως συνήθως. Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έκλεισαν στα $ 10-11 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) ανέβηκαν στα $ 16-17Κ/ημέρα, και προς την Ασία στα $ 15-16Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter