Κυρ11242024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ξηρού Φορτίου: Χαμόγελα στα μεγαλύτερα μεγέθη, προβληματισμός στα μικρότερα.

Capesize Vessels

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Πτωτικά κινούνται οι εξαγωγές του Αμερικάνικου άνθρακα, αφού τόσο η φθίνουσα ζήτηση, όσο και τα υψηλότερα κόστη μεταφοράς, επηρεάζουν αρνητικά το συγκεκριμένο εμπόριο. Ήδη η πτώση των αμερικάνικων εξαγωγών άνθρακα φτάνει το 30%, σε σχέση με την περσινή χρονιά.


Οι σημαντικότεροι εισαγωγείς του αμερικάνικου άνθρακα, όπως Ινδία, Νότια Κορέα και Μεξικό έχουν περιορίσει σημαντικά τις εισαγωγές τους, ενώ και η Ευρώπη φαίνεται πως εκτός από την μείωση της κατανάλωσης άνθρακα, έχει στραφεί προς άλλους παραγωγούς.
Σ’ αυτή την εικόνα έρχονται να προστεθούν και οι εξαιρετικά περιορισμένες Κινέζικες εισαγωγές, σε σχέση με την περσινή χρονιά, καθώς οι αμερικάνικοι δασμοί συνεχίζουν να αποτελούν εμπόδιο.
Τα πλοία που έχουν πληγεί περισσότερο απ’ αυτή την πτώση είναι τα μεγαλύτερα μεγέθη, δηλαδή PMXs, KMXs, Post PMXs και Capes, ενώ τα μικρότερα μεγέθη δεν επηρεάστηκαν.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) είδαμε έντονη δραστηριότητα με αρκετά κλεισίματα, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Τα φορτία σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτ. Αυστραλία συνέχισαν να στηρίζουν την αγορά, κυρίως με ζήτηση για τα μέσα του μήνα. Παράλληλα, οι κακές καιρικές συνθήκες στην Κίνα, προκαλούν προβλήματα στη λειτουργία των λιμανιών. Οι ναύλοι αυξήθηκαν στα 10-11 $/tn.
Και η περιοχή της Βραζιλίας (C3) συνέχισε πτωτικά, με την «ανοιχτή» προσφερόμενη χωρητικότητα να ασκεί πιέσεις στην αγορά και τη ζήτηση να μη μπορεί να την απορροφήσει όλη. Θετικό σημείο είναι το γεγονός ότι η διαθέσιμη χωρητικότητα που μετακινείται από την Ασία έχει μειωθεί σημαντικά, καθώς οι πλοιοκτήτες δείχνουν απρόθυμοι να μετακινηθούν από τον Ειρηνικό. Έτσι, οι ναύλοι ανέβηκαν στα 21,5-22,5 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε μικρή κινητικότητα, με λιγοστά κλεισίματα, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με αποτέλεσμα να συνεχιστεί η πίεση στους ναύλους. Ωστόσο, η μείωση του αριθμού των διαθέσιμων πλοίων και η αύξηση της ζήτησης, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, έφερε κάποια αισιοδοξία στην πλευρά των πλοιοκτητών.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε τη θετική της πορεία, με περισσότερα φορτία σιτηρών από την Αργεντινή και τη Βραζιλία. Έτσι, οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 11-12Κ/ημέρα και στα $ 14-15Κ /ημέρα +$ 450-550Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε υποτονικά, καθώς ο όγκος φορτίων ήταν περιορισμένος. Παράλληλα, ήταν περιορισμένος και ο αριθμός των πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή. Θετικό σημείο αποτέλεσε η άνοδος της Μαύρης Θάλασσας. Έτσι, τα πλοία με φορτία από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ανατολή παρέμειναν στα $ 15,5-16,5 Κ /ημέρα +$ 550-650Κ ΒΒ και από Ευρώπη προς Ασία ανέβηκαν πάνω από $ 20Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία το βλέμμα ήταν στραμμένο στην κομβική ημερομηνία της 15 Δεκεμβρίου, όπου περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί ο εμπορικός πόλεμος Αμερικής –Κίνας. Πέραν αυτού, συνέχισε η καλή ροή φορτίων από Αυστραλία και Ινδονησία, με φορτία άνθρακα προς Κίνα και Ινδία. Ωστόσο, οι κακές καιρικές συνθήκες στην Κίνα συνέχισαν να προκαλούν προβλήματα στα λιμάνια. Το TCE διατηρήθηκε έφτασε ακόμα και στα $ 11 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, ήταν υποτονική με λιγοστά φορτία άνθρακα μεταξύ Ινδονησίας-Κίνας και κάποια φορτία από την Αυστραλία. Οι ναύλοι των SMXs από Ν.Α. Ασία για ταξίδια στην Κίνα κυμάνθηκαν στα $ 11-12Κ /ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής έδειξε σημάδια ύφεσης, λόγω έλλειψης φορτίων Clinker και Nickel Ore και μόνο κάποια φορτία από την Αυστραλία στήριξαν την αγορά. Τα κυκλικά ταξίδια από Κίνα-Ιαπωνία προς NOPAC, για SMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 8-9Κ /ημέρα και τα σύντομα κυκλικά ταξίδια παρέμειναν στα $ 6-7Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο συνέχισε η ανοδική πορεία της αγοράς, καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων έχει περιοριστεί. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 23-24Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA προχώρησε σε καλύτερα επίπεδα, με περισσότερη δραστηριότητα, αν και υπήρξε μεγάλη απόσταση μεταξύ προσφορών ναυλωτών και πλοιοκτητών. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 12,5-13Κ/ημέρα +250-300Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 12,5-13Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη εμφάνισε σταθερά, αυξημένη δραστηριότητα και μεγάλο όγκο κλεισιμάτων. Επίσης, συνέχισε η αυξημένη ζήτηση από φορτία Scrap προς τη Μεσόγειο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο έπεσαν στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα. Και η δραστηριότητα στη Μεσόγειο συνέχισε σταθερή, χωρίς μεταβολές στη σχέση προσφοράς –ζήτησης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο/ Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 18-19 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale/ Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 8-9Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη ήταν υποτονική, με μειωμένο όγκο φορτίων SCRAP προς τη Μεσόγειο, αλλά και λιγότερα φορτία προς την Αμερική. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας υποχώρησαν στα $ 10-11Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, και στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Και η Μεσόγειος υποχώρησε, καθώς η αύξηση της χωρητικότητας άσκησε πιέσεις στην αγορά και στα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη μειώθηκαν στα $ 7,5-8,5Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-7,5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 7-8Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος κινήθηκε σε «χαμηλές στροφές», την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού μειώθηκαν οριακά στα $ 9-10Κ /ημέρα και στην Ασία παρέμειναν στα $ 13-14Κ /ημέρα.
Τέλος, και η αγορά της ECSA συνέχισε ήρεμα και η δραστηριότητα κατευθυνόταν κυρίως προς τη Βορ. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA). Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έκλεισαν στα $ 10-11 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) έπεσαν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα, και προς την Ασία στα $ 13-14Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter