Μικτές τάσεις στην Αγορά Ξηρού Φορτίο
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2019 17:16
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Σταθερή αύξηση των εξαγωγών βωξίτη παρουσιάζει η Αυστραλία τα τελευταία τρία χρόνια. Μάλιστα αναμένεται να επιταχυνθεί η αυστραλέζικη παραγωγή, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των ορυχείων με την προσθήκη ενός ακόμη ορυχείου στο Queensland αλλά και στη χερσόνησο του Cape York.
Το βασικό εξαγωγικό λιμάνι βωξίτη της Αυστραλίας είναι της Weipa, από την οποία φορτώνονται περισσότερα από τα 2/3 των συνολικών φορτίων. Ως επί τω πλείστον, η κατεύθυνση αυτών των φορτίων είναι προς το βορρά, αφού κύριος πελάτης του αυστραλέζικου βωξίτη είναι η Κίνα, η οποία τα τελευταία τρία χρόνια έχει διπλασιάσει τις εισαγωγές της.
Επωφελημένα από το ανωτέρω εμπόριο εμφανίζονται τα Post-Panamaxes, ενώ κάποια φορτία εξυπηρετούνται με Supramaxes. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με την εκβάθυνση κάποιων λιμανιών, τα επόμενα χρόνια θα δούμε και αρκετά Capes να μετέχουν σ’ αυτό το εμπόριο.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) δεν είδαμε σημαντικές μεταβολές, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Όπως αναμενόταν, οι καιρικές συνθήκες στην Κίνα δημιούργησαν προβλήματα στη λειτουργία των λιμανιών, ωστόσο η ζήτηση διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, χάρη στα φορτία σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτ. Αυστραλία. Οι ναύλοι παρέμειναν στα 8,5-9 $/tn.
Και η περιοχή της Βραζιλίας (C3) συνέχισε στα ίδια επίπεδα, με μείωση της χωρητικότητας. Επίσης, παρατηρήθηκε σταθερή και αυξητική ροή φορτίων, όπου κράτησε την αγορά σταθερή. Επίσης, οι δουλειές που αφορούσαν φορτία προς το τέλος Δεκεμβρίου εμφάνισαν καλύτερα επίπεδα ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι έπεσαν στα 18,5-19 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε μειωμένη κινητικότητα, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Η προσφορά άρχισε σταδιακά να αυξάνεται και να πιέζει περαιτέρω την αγορά. Παράλληλα μειώθηκαν και τα φορτία και τα κλεισίματα τόσο για Υπερατλαντικά ταξίδια, όσο και προς την Άπω Ανατολή.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε πτωτικά, χωρίς μεγάλο όγκο φορτίων και περισσότερα πλοία από τη Ν.Α. Ασία. Οι ναυλωτές συνέχισαν να πιέζουν αφού η σχέση προσφοράς –ζήτησης τους ευνοεί. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 9-10Κ/ημέρα (APS bss) και στα $ 13-14Κ /ημέρα +$ 300-400Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε μειωμένη δραστηριότητα τόσο στα Υπερατλαντικά ταξίδια όσο και προς την Ασία, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο υπήρξε κάποια ροή φορτίων από τον Αμερικάνικο κόλπο. Παράλληλα, αυξήθηκαν τα διαθέσιμα πλοία στην Ευρώπη, πιέζοντας τους πλοιοκτήτες να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Έτσι, τα πλοία με φορτία από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ανατολή έμειναν στα $ 14,5-15,5 Κ /ημέρα +$ 450-550Κ ΒΒ και προς Ευρώπη ανέβηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα +$ 400-500Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία παρατηρήθηκε αύξηση της δραστηριότητας σε NOPAC και Αυστραλία (με φορτία άνθρακα προς Κίνα και Ινδία). Έτσι, αυξήθηκαν οριακά οι ναύλοι παρά την διατήρηση της χωρητικότητας σε υψηλά επίπεδα. Το TCE, τελικά, ξεπέρασε τα $ 10 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, τονώθηκε με περισσότερα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία αλλά με λιγότερα προς την Κίνα. Οι ναύλοι των SMXs από Ν.Α. Ασία για κυκλικά ταξίδια κυμάνθηκαν στα $ 7-8Κ /ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής έδειξε θετικά σημάδια και φαίνεται ότι το κλίμα μάλλον αλλάζει. Τα φορτία άνθρακα από την Κίνα στήριξαν την αγορά ενώ και το NOPAC προχώρησε στα ίδια επίπεδα. Τα κυκλικά ταξίδια από Κίνα προς NOPAC, για SMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 7,5-8Κ /ημέρα, τα σύντομα κυκλικά ταξίδια από Κίνα ανέβηκαν στα $ 6-7Κ/ημέρα. Χαμηλότερα κινήθηκαν και τα ταξίδια επιστροφής (BH) και οι ναύλοι για τα SMXs από την Κίνα προς τη Μεσόγειο /Ευρώπη πλήρωναν $ 3-4Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο σταμάτησε η καθοδική πορεία της αγοράς και άρχισαν να φαίνονται σημάδια ανάκαμψης, αν και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων παραμένει υψηλός. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 13-14Κ /ημέρα και προς την Ασία μειώθηκαν στα $ 21-22Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε σε χαμηλή ταχύτητα, με μειωμένη ζήτηση, ενώ ο τομέας δέχθηκε πιέσεις και από τα μεγαλύτερα πλοία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έπεσαν στα $ 12-13Κ/ημέρα +200-300Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 11,5-12Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη πήγε καλύτερα, με περισσότερη δραστηριότητα. Η προσφερόμενη χωρητικότητα άρχισε, επιτέλους, να υποχωρεί, ενώ η ζήτηση τονώθηκε. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο ανέβηκαν στα $ 12-13Κ /ημέρα. Και η Μεσόγειος παρουσίασε αυξημένη ζήτηση με αποτέλεσμα να δει τους ναύλους να παίρνουν την ανιούσα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο/ Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 17-18 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale/ Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 8,5-9Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη ήταν πιο δραστήρια, με περισσότερα φορτία λιπασμάτων προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αλλά και SCRAP προς τη Μεσόγειο. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν στα $ 11-11,5Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, και με $ 8,5-9Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Η Μεσόγειος παρουσίασε σταθερότητα, καθώς υπήρξαν πολλά φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα αλλά και μεγάλος αριθμός «ανοιχτών» πλοίων. Φαίνεται πως το κλίμα άλλαξε και υπάρχει αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη έμειναν στα $ 8-9Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-9,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος παρέμεινε σε πτώση, αν και περιορίστηκαν οι απώλειες. Τα μεγαλύτερα μεγέθη φάνηκε ότι προκάλεσαν ανταγωνισμό και πιέσεις. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έμειναν στα $ 9-10Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 15-16Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA συνέχισε ήρεμα, καθώς η δραστηριότητα παρέμεινε μειωμένη. Η προσφορά, επίσης, συνέχισε να προκαλεί πίεση στην αγορά. Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια παρέμειναν στα $ 9,5-10 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 14-15Κ/ημέρα, και προς την Ασία στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα.