Κυρ11242024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ξηρού Φορτίο: Η υπερπροσφορά επισκίασε την αύξηση δραστηριότητας

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Η αλματώδης αύξηση των μεταφορών σιτηρών από τη Λατ. Αμερική, σε σχέση με το Βορρά, κατά τη διάρκεια του χρόνου, οδήγησε στη μεταβολή των εμπορικών ροών των σιτηρών.

Ωστόσο, το εμπόριο αυτό εμφανίζει εποχικές τάσεις, φτάνοντας στο μέγιστο όγκο του κατά το 2ο 3μηνο κάθε έτους. Όμως, η νόσος των χοίρων στη Ν. Αφρική και οι περιορισμοί στις Κινέζικες εισαγωγές είχαν ως αποτέλεσμα να εμφανιστούν περισσότερα φορτία κατά το 3ο 3μηνο.
Επίσης, τα φορτία σιτηρών από την περιοχή της ECSA προς τη Μεσόγειο παρουσιάζουν αύξηση που αγγίζει το 50%, σε σχέση με την περσινή χρονιά. Κυριότεροι εισαγωγείς είναι Αίγυπτος και Αλγερία και ακολουθούν Ισπανία και Μαρόκο.
Επωφελημένα από το ανωτέρω εμπόριο εμφανίζονται τα μικρότερα και μεσαία μεγέθη (έως Panamaxes). Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία των μεταφορών προς τη Μεσόγειο -Ευρώπη πραγματοποιείται με HANDY, SMX και UMX πλοία, ενώ προς την Άπω Ανατολή με PMXs.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) είδαμε έντονες αυξομειώσεις, την προηγούμενη εβδομάδα. Η ζήτηση διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, χάρη στα φορτία σιδηρομεταλλεύματος από τη Δυτ. Αυστραλία. Επίσης, οι καιρικές συνθήκες αναμένεται να δημιουργήσουν προβλήματα στη λειτουργία των λιμανιών της Κίνας και κατ’ επέκταση θα επηρεάσουν και τη Προσφορά. Οι ναύλοι παρέμειναν στα 8,5-9 $/tn.
Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) συνέχισε πτωτικά, καθώς η νέα ζήτηση ήταν μειωμένη και οι περισσότερες απαιτήσεις του Νοεμβρίου ήταν καλυμμένες, Θετικά στοιχεία αποτελούν η μείωση της χωρητικότητας για το Δεκέμβριο, και το γεγονός ότι έχει περιοριστεί ο αριθμός των πλοίων που μετακινείται από τη Σιγκαπούρη. Έτσι, οι ναύλοι έπεσαν στα 18,5-19,5 $/tn.
Και στο Β. Ατλαντικό (C7) η αγορά εμφάνισε μεγαλύτερη κινητικότητα κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία, τόσο για τα Υπερατλαντικά ταξίδια, όσο και για την Ασία, ωστόσο η προσφορά ήταν σε επίπεδα που δε βοήθησαν σημαντικά την αγορά.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA υποχώρησε, χωρίς μεγάλο όγκο φορτίων και περισσότερα πλοία από τη Ν.Α. Ασία. Πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν να μετακινηθούν από την Ασία προς τον Ατλαντικό, όχι μόνο εξαιτίας των υψηλότερων ναύλων, αλλά και για να απαλλαγούν από τα καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 14-15Κ/ημέρα (APS bss) και στα $ 14-15Κ /ημέρα +$ 400-500Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε μεγαλύτερη δραστηριότητα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η πτώση των τιμών κάποιων αγαθών τόνωσε το εμπόριο. Όμως Δυτική Αφρική και Μαύρη Θάλασσα κινήθηκαν με χαμηλούς ρυθμούς. Έτσι, τα πλοία με φορτία από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ανατολή έπεσαν στα $ 14-15 Κ /ημέρα +$ 400-500Κ ΒΒ και προς Ευρώπη στα $ 12-13Κ /ημέρα +$ 200-300Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία παρατηρήθηκε αύξηση της χωρητικότητας, η οποία ενίσχυσε την πίεση στην αγορά. Επίσης, υπήρξαν λιγότερα φορτία τόσο από το NOPAC, όσο και από την Ινδονησία. Αντιθέτως, η Αυστραλία παρείχε κάποια στήριξη στην αγορά. Το TCE συνέχισε να βρίσκεται κάτω από τα $ 10 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, τονώθηκε με κάποια φορτία άνθρακα, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις έγιναν σε APS βάση. Οι ναύλοι των SMXs από Ν.Α. Ασία για κυκλικά ταξίδια κυμάνθηκαν στα $ 6-7Κ /ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής συνέχισε να βρίσκεται, επίσης, υπό πίεση. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιες δουλειές από το NOPAC διαπραγματεύονταν σε APS bss. Επίσης, οι πλοιοκτήτες στη Β. Κίνα ανταγωνίστηκαν σκληρά για να κλείσουν κάποια από τις δουλειές μεγάλης διάρκειας με χάλυβα ή ένα από τα λιγοστά φορτία άνθρακα. Τα κυκλικά ταξίδια από Κίνα προς NOPAC, για SMXs, πλήρωναν γύρω στα $ 7-8Κ /ημέρα, τα σύντομα κυκλικά ταξίδια από Κίνα έφτασαν στα $ 5-6Κ/ημέρα. Χαμηλότερα κινήθηκαν και τα ταξίδια επιστροφής (BH) και οι ναύλοι για τα SMXs από την Κίνα προς τη Μεσόγειο /Ευρώπη πλήρωναν $ 3-4Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο, σταμάτησε η καθοδική πορεία της αγοράς, καθώς σταμάτησε και η συγκέντρωση άμεσα διαθέσιμων πλοίων και αυξήθηκε λίγο ο όγκος των απαιτήσεων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 11-12Κ /ημέρα και προς την Ασία μειώθηκαν στα $ 20-21Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA είδαμε να κινείται σε 2 ταχύτητες. Στην αρχή της εβδομάδας υπήρξε ικανοποιητική ζήτηση, η οποία όμως δε διατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Φαίνεται πως κατά τις μέρες του Eisbein η αγορά κατέβασε ρυθμούς. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έπεσαν στα $ 12,5-13Κ/ημέρα +250-300Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε να πέφτει, καθώς η ζήτηση παρέμεινε υποτονική, παρά την αύξηση των Scrap φορτίων. Φαίνεται πως η αγορά είχε στραμμένο το βλέμμα της στο Eisbein. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο έμειναν στα $ 10-11Κ /ημέρα. Η Μεσόγειος δεν έκανε τη διαφορά στην γενικότερη πτώση, αφού υπήρχαν πολλά πλοία και ελάχιστα φορτία. Το μόνο στοιχείο που κράτησε την αγορά είναι κάποια φορτία προς την Ανατολή. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο/ Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 15,5-16,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale/ Μαύρη Θάλασσα), προς τη Β. Ευρώπη στα $ 8-9Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8-9Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρώπη ήταν πιο δραστήρια, με περισσότερα φορτία αλλά ο μεγάλος αριθμός διαθέσιμων πλοίων συγκράτησε τους ναύλους σε χαμηλά επίπεδα. Τα περισσότερα ταξίδια ήταν μικρής διάρκειας, προς τη Βόρεια Ευρώπη. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν με $ 10-11Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, και με $ 8-9Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Η Μεσόγειος παρουσίασε μεγαλύτερη κινητικότητα, με πολλά μεσογειακά φορτία, αλλά ο αριθμός των «ανοιχτών» πλοίων, διατηρήθηκε στα ίδια υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 8-9Κ /ημέρα (bss Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 7-8Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο ανέβηκαν στα $ 8,5-9,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, και ο Αμερικάνικος κόλπος παρέμεινε υπό πίεση, καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων συνέχισε να αυξάνεται. Ωστόσο, υπάρχει αισιοδοξία ότι θα αυξηθεί η ζήτηση μέσα στο Δεκέμβριο. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού υποχώρησαν στα $ 9-10Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 15-16Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA κινήθηκε πτωτικά, καθώς η ζήτηση παρέμεινε μειωμένη. Η προσφορά αναμένεται να προκαλέσει αύξηση της πίεσης στην αγορά. Οι ναύλοι, των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας, από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έπεσαν στα $ 9,5-10 Κ/ημέρα (Ευρώπη –Μεσόγειο), προς τη Β. Ακτή της Λατ. Αμερικής (WCSA) στα $ 14-15Κ/ημέρα, και προς την Ασία στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter