Αγορά ξηρού φορτίου: Ισορροπημένος ο Ατλαντικός, Υποτονική η Ασία λόγω διακοπών
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 09 Οκτωβρίου 2019 20:46
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η καλλιέργεια της Βραζιλιάνικης σόγιας δείχνει να χει ανοδική τάση, καθώς η Κίνα συνεχίζει να μην προτιμά την αμερικάνικη παραγωγή. Η ώθηση της βραζιλιάνικης παραγωγής αυτή αναμένεται να φτάσει στα 123 εκ. τόνους κατά την περίοδο 2019-2020 και θα φέρει τη Βραζιλία στην κορυφή της παγκόσμιας παραγωγής και εξαγωγής σόγιας.
Ωστόσο, η ασθένεια των χοίρων σε Αφρική και Ασία έχει μειώσει την ανάγκη για ζωοτροφές που έχουν βασικό συστατικό τη σόγια. Η Κίνα μείωσε τις εισαγωγές της από τη Βραζιλία κατά 16%, κατά το πρώτο 9μηνο.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως αυτό το εμπόριο ευνόησε κυρίως τα μεγαλύτερα μεγέθη, τα οποία επωμίστηκαν το βάρος αυτών των μεταφορών.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) είδαμε τους ναύλους να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών των καυσίμων στη Σιγκαπούρη. Αυτό το στοιχείο έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιλογή κάποιων πλοιοκτητών να παραμείνουν στην περιοχή. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας διατηρήθηκαν στα 8,5-9 $/tn.
Ομοίως και η περιοχή της Βραζιλίας (C3), όπου προχώρησε πτωτικά. Οι ναυλωτές άσκησαν πιέσεις για χαμηλότερους ναύλους, παρά το γεγονός ότι υπήρχε ένας ικανοποιητικός όγκος φορτίων. Επίσης, αναμένεται να αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα για τον Νοέμβριο, πιέζοντας περαιτέρω τους ναύλους. Οι ναύλοι έπεσαν μεταξύ 21,5-22,5 $/tn.
Στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά παρουσίασε καλύτερη εικόνα, με περισσότερη δραστηριότητα, αλλά αυτό δεν αποτυπώθηκε και στα επίπεδα των ναύλων. Οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν τελικά για τα τέλη Οκτωβρίου, καθώς προβλέπουν αύξηση των διαθέσιμων πλοίων. Οι ναύλοι έμειναν στα 10,5-11,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA φάνηκε να βρίσκει ισορροπία, κυρίως για τα τέλη Οκτωβρίου και αρχές Νοεμβρίου, ενώ έχουν μειωθεί τα πλοία που αναμένονται να «ανοίξουν» το Νοέμβριο. Ωστόσο, τα πλοία που ανοίγουν άμεσα αντιμετώπισαν κάποια δυσκολία στην εύρεση απασχόλησης και εξετάζουν τις επιλογές μετακίνησης και η αναμονής. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 20,5-21,5Κ/ημέρα (APS bss) και στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα +$ 650-750Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Και η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε στα ίδια επίπεδα, ενώ οι αναμενόμενες αγορές σιτηρών από την Κίνα παρέχουν αισιοδοξία. Παράλληλα, υπάρχουν αρκετά πλοία που μετακινούνται από τη Ν. Αφρική προς την Αμερική και ενδεχομένως να επηρεάσουν και το Βορρά. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 22,5-24Κ /ημέρα, προς Ευρώπη στα $ 15-16,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία παρατηρήθηκε καλύτερη εικόνα στο NOPAC, με αρκετά φορτία σιτηρών και τους ναύλους να είναι πιο δελεαστικοί, σε σχέση με τη Ν.Α. Ασία, όπου υπήρχε η περίοδος των διακοπών και αύξηση της προσφοράς πλοίων. Επίσης, παρέμεινε σταθερή η ροή φορτίων άνθρακα από Ινδονησία και Αυστραλία προς Ινδία και Κίνα, αντίστοιχα. Το TCE έφτασε στα $ 12-13,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία παρατηρήθηκε ικανοποιητική δραστηριότητα, με αρκετά φορτία άνθρακα από την Ινδονησία προς την Ινδία, κυρίως στο 2ο μισό της προηγούμενης εβδομάδας. Μεγαλύτερη κινητικότητα φάνηκε στην Αυστραλία. Έτσι οι ημερήσιοι ναύλοι ξεκίνησαν χαμηλά και κατά τη διάρκεια της εβδομάδας αυξήθηκαν. Αναλυτικότερα, οι ναύλοι των SMXs από Ινδονησία προς Ν.Α. Ασία στα $ 12-13Κ /ημέρα (παράδοση Ν.Α. Ασία-Κίνα), ενώ προς Κίνα οι ναύλοι για το ίδιο μέγεθος έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (παράδοση Βιετνάμ-Ν. Κίνα).
Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής δεν εμφάνισε ιδιαίτερη κινητικότητα, την προηγούμενη εβδομάδα, με ελάχιστα κλεισίματα, καθώς διανύαμε περίοδο διακοπών. Ωστόσο, υπήρχαν κάποια φορτία από τη NOPAC. Τα κυκλικά ταξίδια από Ν. Κορέα-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMX, πλήρωναν γύρω στα $ 12-13Κ /ημέρα και για SMX, γύρω στα $ 11-12Κ /ημέρα, παράδοση Κίνα-Κορέα. Δεδομένου ότι κάποιες απαιτήσεις παρέμειναν ακάλυπτες και ότι εμφανίστηκαν κάποια φορτία για το Νοέμβριο, διατηρούμε αισιοδοξία για τη συγκεκριμένη αγορά.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά υποχώρησε, καθώς η προσφορά πλοίων αυξήθηκε σημαντικά ενώ η ζήτηση δεν τονώθηκε με νέες απαιτήσεις. Οι ναύλοι των SMXs προς τη Μεσόγειο-Μαύρη Θάλασσα, με σιτηρά, κινήθηκαν στα $ 18-19Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23Κ /ημέρα (APS bss).
Και στην περιοχή της ECSA είδαμε να κινείται η αγορά σε χαμηλότερα επίπεδα, με τους ναυλωτές να κρατάνε κάποια φορτία για τα τέλη Οκτωβρίου. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τον Περσικό Κόλπο έπεσαν στα $ 15-16Κ/ημέρα +500-600Κ ΒΒ, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-20,5Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος, και ιδιαίτερα η Μαύρη Θάλασσα, εμφάνισε οριακή πτώση κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς η αγορά είχε στήριξη από αρκετά φορτία Clinker. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 26-27 Κ/ημέρα (παράδοση Αν. Μεσόγειο) και για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη συνέχισε πτωτικά, η πλειοψηφία της ζήτησης αφορούσε υπερατλαντικά ταξίδια, ενώ υπήρχαν και κάποια φορτία SCRAP προς την Αν. Μεσόγειο. Η κινητικότητα που παρατηρήθηκε στο τέλος της εβδομάδας προσφέρει μικρή αισιοδοξία γι’ αυτή την εβδομάδα. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν με $ 14-15Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, με $ 12-13Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια.
Η Μεσόγειος ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα υποτονικά, αλλά ανέβηκε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, καθώς εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36K τόνων DWT) για ταξίδια προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 11,5-12,5Κ /ημέρα και προς τον Αμερικάνικο κόλπο στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές. Ωστόσο, η πτώση των μεγαλύτερων μεγεθών αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά και αυτό τον τομέα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού παρέμειναν στα $ 16-17Κ /ημέρα και την Ασία στα $ 18-19Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA παρέμεινε ήρεμη, καθώς τα περισσότερα φορτία που εμφανίστηκαν από τους Operators, κυρίως προς τη Λατινική Αμερική, καλύφθηκαν από τα πλοία που διαχειρίζονται. Οι ναύλοι από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 17,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23Κ /ημέρα.