Υποχώρησε η αγορά ξηρού φορτίου στα μεγαλύτερα μεγέθη - Γλύτωσαν τα Handies
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2019 13:23
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αλματώδη αύξηση εμφάνισε η παραγωγή και εξαγωγή σιτηρών στη Λατινική Αμερική και κυρίως σε Βραζιλία και Αργεντινή, του τελευταίους μήνες.
Οι δύο αυτές χώρες επωφελήθηκαν από την πτώση των εξαγωγών των αμερικάνικων σιτηρών, λόγω μη ανταγωνιστικών τιμών αλλά και την απορρόφηση του μεγαλύτερου μέρους αυτών από την εγχώρια αγορά.
Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών από τη Λατ. Αμερική κατευθύνθηκε προς την Άπω Ανατολή και κυρίως προς Βιετνάμ, Μαλαισία και Ν. Κορέα. Ανοδικά κινήθηκαν φέτος και οι εξαγωγές προς τη Μέση Ανατολή.
Η πλειοψηφία των φορτίων αυτών πραγματοποιήθηκε με μεγαλύτερα μεγέθη, όπως PANAMAXes και KAMSARMAXes, ενώ για τις μεταφορές προς τη Μεσόγειο προτιμήθηκαν μικρότερες κατηγορίες, όπως ULTRAMAXes, SUPRAMAXes αλλά και HANDIES. Στη Μεσόγειο οι κυριότεροι εισαγωγείς ήταν οι χώρες της Β. Αφρικής, όπως Αίγυπτος και Αλγερία και ακολούθησε το Μαρόκο.
Αναμένεται να δούμε αν η δυναμική της Λατ. Αμερικής θα συνεχιστεί και το Νοέμβριο-Δεκέμβριο, που παραδοσιακά είναι κακοί μήνες για τα σιτηρά στη συγκεκριμένη αγορά.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) παρατηρήθηκε έντονη πτώση, καθώς οι ναυλωτές προτίμησαν να μετακινήσουν τα φορτία τους προς τον Οκτώβριο, με αποτέλεσμα να υπάρξει έλλειψη ζήτησης. Παράλληλα, η άνοδος των τιμών των καυσίμων προκάλεσε επιπλέον πίεση στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έκλεισαν στα 9,2-10,5 $/tn.
Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε πτωτικά, αφού τα υπάρχοντα φορτία, μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, έχουν καλυφθεί και δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής νέες απαιτήσεις. Έτσι οι ναυλωτές ασκούν πιέσεις για μειώσεις των ναύλων. Επίσης, τα πλοία που «ανοίγουν» το Σεπτέμβριο κι αυτά που αναμένονται μέσα στον Οκτώβριο αυξάνονται συνεχώς. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν μεταξύ 23,5-24,5 $/tn.
Και βορειότερα, στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά δεν παρουσίασε καλύτερη εικόνα, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν ακόμα κάποια φορτία προς την Άπω Ανατολή. Η αρνητική εικόνα του Νότιου Ατλαντικού έκανε πολλούς πλοιοκτήτες να στραφούν στο Βορρά, αυξάνοντας την προσφορά και πιέζοντας την αγορά. Οι ναύλοι έμειναν στα 13,5-14,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε πτωτικά, καθώς αυξήθηκε ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων, κυρίως για το 2ο μισό του Οκτωβρίου. Επίσης, ανησυχία επικρατεί με την πορεία των καυσίμων, λόγω της επίθεσης στη Σαουδική Αραβία. Όπως φάνηκε, αυτή η εξέλιξη επηρέασε και τον όγκο φορτίων προς την Κίνα, καθώς οι ναυλωτές δε φάνηκαν πρόθυμοι να επιβαρυνθούν το κόστος των καυσίμων. Έτσι οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έπεσαν στα $ 22-23,5Κ/ημέρα και στα $ 17-18Κ /ημέρα +$ 700-800Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Και η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε πτωτικά, με λιγότερα φορτία στην αγορά. Έτσι οι πλοιοκτήτες δέχτηκαν να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Από την άλλη πλευρά, η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Αναμένεται από την αγορά να φανεί αν θα μετατραπεί σε νούμερα η αισιοδοξία για την αγορά αμερικάνικων σιτηρών από την Κίνα. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα, προς Ευρώπη στα $ 17,5-18,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 18,5-19,5Κ /ημέρα.
Δε θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από την άνοδο της τιμής των καυσίμων και η πλευρά της Ασίας, όπου συνεχίστηκε η χαλάρωση με υποτονική δραστηριότητα και αύξηση των «ανοιχτών» πλοία. Ωστόσο οι πλοιοκτήτες ενέμειναν στις απαιτήσεις τους. Θετικό σημείο ήταν η αύξηση των φορτιών άνθρακα από Ινδονησία και Αυστραλία προς Ινδία και Κίνα, αντίστοιχα. Το TCE έφτασε στα $ 14-15,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία συνεχίστηκαν οι πτωτικές πιέσεις, με τους ναύλους να υποχωρούν, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Οι ημερήσιοι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδίας-Ινδονησίας έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα (παράδοση Ινδονησία), ενώ προς Κίνα οι ναύλοι για το ίδιο μέγεθος έφτασαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα(παράδοση Ινδονησία).
Βορειότερα, και η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν πτωτική, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Τα κυκλικά ταξίδια από Ν. Κορέα-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMX, πλήρωναν γύρω στα $ 13-14Κ /ημέρα.
Στον Ατλαντικό, στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε η αγορά να ζωντανεύει, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, και τους ναυλωτές να περιμένουν κάποια πτωτική κίνηση της αγοράς. Οι ναύλοι των UMXs προς τη Μεσόγειο-Μαύρη Θάλασσα, με σιτηρά, κινήθηκαν στα $ 27-28Κ /ημέρα και των SMXs στα $ 23-24Κ /ημέρα.
Στην περιοχή της ECSA είδαμε να κινείται η αγορά σε χαμηλότερα επίπεδα με τη ζήτηση να είναι πτωτική. Εκτός αυτού, ο τομέας δέχτηκε ανταγωνισμό από τα μεγαλύτερα σκάφη. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα +550-650Κ ΒΒ, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 21-23Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος και κυρίως η Μαύρη Θάλασσα παρέμεινε ισχυρή, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, με αρκετή δραστηριότητα και φορτία προς την Άπω Ανατολή. Οι ναυλωτές άρχισαν να ψάχνουν πλοία ακόμα και μέχρι την Ινδία, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 29-30 Κ/ημέρα (DOP bss). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρά το καλό κλίμα, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες στρέφονται προς τον Αμερικάνικο Κόλπο, δεχόμενοι ακόμα και κάποια μείωση στις απαιτήσεις τους, όταν η επαναπαράδοση γίνεται στον Αμερ. Κόλπο.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη παρουσίασε ύφεση, καθώς η ζήτηση μειώθηκε και η προσφερόμενη χωρητικότητα είχε αυξητικές τάσεις, ωστόσο οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Έτσι, τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας έκλειναν με $ 14-15Κ /ημέρα για ταξίδια προς τη Μεσόγειο, με $ 12-13Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια και με $ 20-20,5Κ /ημέρα για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή.
Η Μεσόγειος παρέμεινε ενεργή με αρκετή δραστηριότητα. Οι ναύλοι των μεσαίων πλοίων, 32-35K τόνους DWT, για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 13-14Κ /ημέρα, προς την Ευρώπη στα $ 11-12Κ /ημέρα, προς τον Αμερικάνικο κόλπο στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα και προς την Άπω Ανατολή πάνω από $ 19Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε δυναμικά, αν και δεν ήταν ανάλογος ο όγκος κλεισιμάτων. Επιπρόσθετα, η Β. Λατινική Αμερική παρείχε στήριξη με υψηλά επίπεδα ναύλων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων για ταξίδια μέσα στον Κόλπο έφτασαν στα $ 16-17Κ /ημέρα και από τις βόρειες ακτές της Λατινικής Αμερικής προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 16-17Κ /ημέρα και την Ασία στα $ 19-20Κ /ημέρα.
Τέλος, η αγορά της ECSA φαίνεται ότι τονώθηκε με νέες ευκαιρίες απασχόλησης, ενώ τα «ανοιχτά» πλοία ήταν λιγοστά. Οι ναύλοι από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ξεπέρασαν τα $ 19Κ/ημέρα (ΑPS bss) και τα $ 15Κ /ημέρα (DOP bss Δυτ. Αφρική).