Αγορά Ε/Κ: Αύξηση αλλά με πτωτικούς ρυθμούς
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2019 17:36
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Ανησυχία προκαλούν οι εξελίξεις στη Σαουδική Αραβία, καθώς έχουν προκαλέσει άνοδο των τιμών των καυσίμων (άνω του 10%). Εκτός αυτού, συνεχίζει να διευρύνεται η διαφορά των τιμών μεταξύ των καυσίμων υψηλής και χαμηλής περιεκτικότητας θείου. Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, ήδη οι τιμές των καυσίμων με τις νέες προδιαγραφές έχουν αυξηθεί κατά 25% για το νέο έτος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες που επιλέγουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο να επιβαρύνονται πάνω από 250 $/τόνο.
Ας δούμε πως κινήθηκε ο γενικός δείκτης εμπορευματοκιβωτίων, HARPEX, ο οποίος παρουσίασε μεν άνοδο, αλλά με φθίνοντες ρυθμούς, αφού κέρδισε μόλις 2 μονάδες (725 μονάδες), αυτή την εβδομάδα, σε σχέση με την προηγούμενη. Συνολικά, από τις 9 υποκατηγορίες που απαρτίζουν το γενικό δείκτη μόλις 1 κατηγορία παρουσίασε άνοδο, ενώ οι υπόλοιπες έμειναν στάσιμες. Αναλυτικότερα, στην αύξηση αυτή συνετέλεσαν τα μεσαία και μεγέθη, των 2700-2800 TEUs, κερδίζοντας ημερησίως 200$.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η αγορά παρέμεινε σταθερή στα υψηλά επίπεδα των προηγούμενων ημερών. Ειδικά, τα μικρότερα πλοία της κατηγορίας (6.500 TEUs) εμφάνισαν περισσότερη κινητικότητα. Έτσι, οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη έμειναν στα 30Κ /ημέρα και για τα μικρότερα στα $ 25,5Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes διατηρήθηκαν οι ναύλοι του προηγούμενου διαστήματος, αλλά φαίνεται ότι η συγκεκριμένη αγορά έχασε τη δυναμική της. Για το λόγο αυτό οι πλοιοκτήτες προσπάθησαν να δεσμεύσουν τα πλοία τους σε συμβόλαια διαρκείας, ακόμη κι αν χρειάστηκε να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Οι ναύλοι παρέμειναν στα $ 14,2-14,5 Κ/ημέρα, κατά μ.ο.
Σχετικά με τα «3,5άρια», παρατηρήθηκε στασιμότητα, με ελάχιστες διαπραγματεύσεις να έχουν πραγματοποιηθεί εντός της εβδομάδας. Έτσι οι ναύλοι κρατήθηκαν στα $ 12Κ /ημέρα. Τα λίγο μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 εμφάνισαν μικρή αύξηση, κατά $ 0,2Κ /ημέρα, και η πλειοψηφία της δραστηριότητας συγκεντρώθηκε στην Ασία με κάποιες επεκτάσεις πλοίων. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $ 10,5-11Κ/ημέρα. Τα πλοία των 2.500 TEUs, εμφάνισαν μεγαλύτερη κινητικότητα με μεγαλύτερο όγκο διαπραγματεύσεων, ωστόσο αυτό δεν αποτυπώθηκε στη ναυλαγορά, αφού οι ημερήσιοι ναύλοι διατηρήθηκαν κατά μ.ο. στα $ 9,4Κ/ημέρα.
Η δραστηριότητα των μικρότερων πλοίων δεν άλλαξε σημαντικά και τα κλεισίματα που πραγματοποιήθηκαν ήταν στα επίπεδα του προηγούμενου διαστήματος. Παρατηρείται δυσκολία να βρεθεί απασχόληση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι ναύλοι για τα σκάφη των 1700 TEUs παρέμειναν στα $8,4-8,5Κ /ημέρα.
Τα FEEDERS, των 1100 και 700 TEUS, έδειξαν τάσεις πίεσης, καθώς η ζήτηση ήταν μειωμένη. Ιδίως τα μεγαλύτερα σκάφη εμφάνισαν συγκέντρωση προσφοράς. Έτσι, για τα σκάφη των 1100 TEUs οι ναύλοι έμειναν στα $ 6,1-6,2Κ /ημέρα και για τα «700άρια» στα 5Κ /ημέρα.