«Δρόσισε» στην Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2019 18:15
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αύξηση καταγράφουν οι εισαγωγές βωξίτη της Κίνας, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία για το 1ο επτάμηνο του έτους. Οι 3 βασικοί προμηθευτές της (Γουινέα, Ινδονησία και Αυστραλία) είδαν τις μεταφορές τους να αυξάνονται. Πρώτη σε όγκο εξαγωγών βωξίτη προς την Κίνα ήρθε η Γουινέα, που μετέφερε κοντά στα 32 εκατ. τόνους (+9%, σε σχέση με το 2018), ακολούθησε η Αυστραλία με 19 εκατ. τόνους (+14%) και η Ινδονησία με 8 εκατ. τόνους (+100%).
Από την παραπάνω αύξηση των συγκεκριμένων μεταφορών επωφελήθηκαν τα μεγαλύτερα μεγέθη, καθώς η πλειοψηφία των μεταφορών από Γουινέα και Αυστραλία πραγματοποιήθηκε με CAPEs και Post Panamaxes (PPMXs). Από την άλλη πλευρά, τα φορτία με Βωξίτη από την Ινδονησία εξυπηρετήθηκαν και με μικρότερα μεγέθη.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας), είδαμε «θετικό πρόσημο», παρά το γεγονός ότι η δραστηριότητα εμφάνισε αυξομειώσεις, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Επιπρόσθετα, οι τυφώνες στην Κίνα έχουν προκαλέσεις σημαντικά προβλήματα και καθυστερήσεις στα λιμάνια της. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έκλεισαν στα 11-11,5 $/tn.
Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε με άνοδο (άνω των 29 $/tn), κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Παράλληλα, η διαθέσιμη χωρητικότητα στο Β. Ατλαντικό ήταν περιορισμένη, ωστόσο παρατηρείται αύξηση των πλοίων που κατευθύνονται στην περιοχή από τη Σιγκαπούρη. Έτσι προβλέπεται περαιτέρω αύξηση των ναύλων βραχυπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα η αγορά θα δεχθεί πιέσεις.
Βορειότερα, στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε μικρή πτώση, καθώς η δραστηριότητα έχει υποχωρήσει. Επίσης, οι τιμές των ναύλων επηρέασαν τα επίπεδα των ναύλων. Οι προοπτικές δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, καθώς αρχίζει να συσσωρεύεται χωρητικότητα, ενώ τα CAPEs θα δεχθούν πιέσεις και από τα γειτονικά μεγέθη. Έτσι οι ναύλοι έφτασαν στα 13,5-14,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε σε φθίνοντες ρυθμούς, ενώ τα διαθέσιμα πλοία της περιοχής άρχισαν να αυξάνονται. Έτσι, οι ναυλωτές άσκησαν έντονες πιέσεις για μείωση των ναύλων. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα +850-950Κ ΒΒ και στα $ 25,5-27Κ /ημέρα, αντίστοιχα.
Και η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε με χαμηλότερη κινητικότητα, αφού υπήρξε μειωμένος όγκος κλεισιμάτων. Στον Ατλαντικό η ζήτηση ήταν περιορισμένη, αλλά στην Βαλτική υπήρξαν κάποια φορτία, χωρίς όμως να καταφέρουν να τονώσουν ιδιαίτερα την αγορά με αποτέλεσμα η αγορά να μείνει στάσιμη. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 19-20,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 21-22Κ /ημέρα.
Στην πλευρά της Ασίας, παρατηρήθηκε χαλάρωση στην αγορά με υποτονική δραστηριότητα, ενώ αυξήθηκαν και τα «ανοιχτά» πλοία. Παραταύτα, οι πλοιοκτήτες συνέχισαν να διαπραγματεύονται χωρίς να μειώνουν τις απαιτήσεις τους, κυρίως για μικρής διάρκειας ταξίδια στην Ασία. Λιγότερα ήταν και τα φορτία άνθρακα από Αυστραλία και Ινδονησία. Το TCE έφτασε στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία υπήρξε προβληματισμός, αφού κάποια κλεισίματα σε υψηλότερα επίπεδα δεν κατάφεραν να αντιστρέψουν το κλίμα. Οι ημερήσιοι ναύλοι των SMXs για ταξίδι στη Ν.Α. Ασία, με παράδοση στη Ν. Κίνα. έφτασαν στα $ 14-15Κ και από τη Ν.Α. Ασία προς την Άπω Ανατολή στα $ 15-16Κ .
Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή ήταν πιο ήρεμη η αγορά και η δραστηριότητα σαφώς μειωμένη, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Τα κυκλικά ταξίδια από Ν. Κορέα-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMX, πλήρωναν γύρω στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα. Επίσης, οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής (BackHaul) προς τον Αμερικάνικο Κόλπο έφτασαν στα $ 4,5-5Κ /ημέρα.
Στον Ατλαντικό, η αγορά διατήρησε τη δυναμική της. Στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε μεγάλο αριθμό συμφωνιών και υπάρχει αισιοδοξία για την πορεία της αγοράς, παρά τις επιδράσεις του τυφώνα Dorian. Έτσι οι ναύλοι των UMXs προς την Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 29-30Κ /ημέρα και προς την Ευρώπη στα $ 25-26Κ /ημέρα.
Και στην περιοχή της ECSA είδαμε να συνεχίζει να κινείται η αγορά στα ίδια επίπεδα με τη ζήτηση να είναι αμετάβλητη. Οι ναύλοι των SMXs για υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 16-17Κ/ημέρα.
Η Μεσόγειος και κυρίως η Μαύρη Θάλασσα εμφάνισε συγκέντρωση χωρητικότητας, ενώ η ζήτηση δείχνει σημάδια κόπωσης, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να εμφανίζουν ελαφριά πτώση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 30-31 Κ/ημέρα (για SMX -$ 1Κ/ημέρα). Στην Ευρώπη, τα SCRAP φορτία στήριξαν την αγορά και ένα SMX προς Δυτ. Αφρική πληρωνόταν με $21Κ /ημέρα.
Η αγορά των Handies, στην Ευρώπη συνέχισε την ανοδική της πορεία, για ακόμα μία εβδομάδα, με πολλές νέες απαιτήσεις και περιορισμένη χωρητικότητα, ιδίως για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας. Έτσι, τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας (χωρητικότητας 36-38Κ τόνων DWT) έκλειναν με $ 15-16Κ /ημέρα για Υπερατλαντικά ταξίδια προς τον Αμερικάνικο κόλπο (DOP bss) και στα $ 12-13Κ /ημέρα προς την περιοχή της ECSA. Προς τη Μεσόγειο οι ημερήσιοι ναύλοι έφτασαν στα $ 17-18Κ, τόσο για τη Δυτική, όσο και για την Ανατολική –Μαύρη Θάλασσα.
Η Μεσόγειος παρέμεινε ενεργή με αρκετή δραστηριότητα κυρίως προς τη Δυτ. Αφρική. Οι ναύλοι των πλοίων γύρω στους 36K τόνους DWT, για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 17-18Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε δυναμικά, με τα διαθέσιμα πλοία σε Καραϊβική και NCSA να μη δυσκολεύονται να βρουν κάποια απασχόληση σε ικανοποιητικά επίπεδα ναύλων. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια (από NCSA) για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας πλησίασαν στα $ 15,5-16Κ /ημέρα (DOP bss).
Τέλος, η αγορά της ECSA φαίνεται ότι «κατέβασε ταχύτητα» με λιγότερη δραστηριότητα, ωστόσο οι ναύλοι κρατήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως τα μεγαλύτερα πλοία για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έκλειναν γύρω στα $ 19,5-20,5Κ/ ημέρα και για Υπερατλαντικά ταξίδια γύρω στα $ 17-18Κ /ημέρα.