Άνοδος στην Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2019 06:58
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αύξηση καταγραφούν τα νεότευκτα πλοία, και κυρίως τα PMXs και KMXs, που παραδόθηκαν κατά το 1ο 6μηνο του 2019, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Παράλληλα, η αισιοδοξία που επικρατεί στην αγορά του ξηρού φορτίου έχει οδηγήσει στη μείωση του ρυθμού διαλύσεων των πλοίων. Από τα πλοία που διαλύθηκαν μέχρι τα τέλη Ιουνίου τα περισσότερα είναι SMXs και UMXs και ακολουθούν τα Handies.
Οι αγορές των μεγαλύτερων πλοίων, Capes και VLOCs, δείχνουν να δέχονται πιέσεις κατά το 1ο 3μηνο, καθώς εκτός της αρνητικής πορείας της ναυλαγοράς αυτών των μεγεθών, προστέθηκαν και 22 νέα πλοία, που αντιστοιχεί σε 3,4 εκατ. τόνους χωρητικότητας.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η άνοδος των τιμών των καυσίμων δημιουργεί προβληματισμό, ιδίως στους πλοιοκτήτες που εξετάζουν την μετακίνηση τους από την Ασία προς τον Ατλαντικό.
Στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας), διατηρήθηκε το «θετικό πρόσημο», χωρίς όμως να συνοδευτεί από εντυπωσιακή άνοδο των ναύλων. Για τα τέλη Ιουλίου η χωρητικότητα κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ με τις τιμές του σιδήρου λίγο πάνω από τα 120 $/tn φαίνεται ότι θα διατηρηθεί ο υπάρχων όγκος φορτίων. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έκλεισαν στα 9,2-9,5 $/tn.
Αντιθέτως, η περιοχή της Βραζιλίας (C3) βελτιώθηκε περαιτέρω (23-24 $/tn), καθώς τα διαθέσιμα πλοία βρίσκουν εύκολα, όπως φαίνεται, κάποια απασχόληση. Ωστόσο έχει μειωθεί οριακά ο όγκος των φορτίων για τις αρχές Αυγούστου, χωρίς αυτό να επηρεάζει το θετικό κλίμα της αγοράς.
Βορειότερα, στον Β. Ατλαντικό (C7), υπήρχε θετικό κλίμα, καθώς τα διαθέσιμα πλοία είναι ελάχιστα αλλά έχει περιοριστεί και ο όγκος των φορτίων. Το τελευταίο στοιχείο κάνει τους πλοιοκτήτες να ανησυχούν για μείωση ή έστω σταθεροποίηση των ναύλων. Οι ναύλοι ανέβηκαν στα 12,5-13,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA ανέβηκε, καθώς o όγκος φορτίων είναι σχεδόν ο διπλός από τον αριθμό των διαθέσιμων πλοίων. Επιπλέον, έχουν μειωθεί τα κενά πλοία που μετακινούνται από τα Ανατολικά. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 22,5-23,5Κ/ημέρα και στα $ 17-18Κ /ημέρα +700-800Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε αυξημένη κινητικότητα, την προηγούμενη εβδομάδα, με πολλά φορτία σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα και τον Αμερικάνικο Κόλπο και μειωμένη χωρητικότητα. Παράλληλα, η Βόρεια Βραζιλία συνέχισε να ενισχύει την αγορά. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 26-27Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 19,5-21Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 19-20Κ /ημέρα.
Στην πλευρά της Ασίας, παρατηρήθηκε αύξηση της κινητικότητας, με περισσότερα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία και την Αυστραλία. Δεδομένου ότι πολλά «ανοιχτά» πλοία στρέφονται προς τον Ατλαντικό, η χωρητικότητα έχει μειωθεί και οι ναύλοι έχουν πάρει την ανιούσα. Το TCE έφτασε στα $ 13-14Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στην αγορά του Ειρηνικού είδαμε έντονη δραστηριότητα. Στη Ν.Α. Ασία και στην Ινδία είδαμε αυξημένη ζήτηση και τους Operators να κλείνουν μεγάλο αριθμό πλοίων. Οι ναύλοι για τα SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία κινήθηκαν στα $ 9,5-10Κ /ημέρα και για κυκλικά ταξίδια στη Ν. Αφρική στα $ 10,5-11Κ /ημέρα.
Στο Βορρά, αντιθέτως, παρατηρείται περισσότερη πίεση και χαμηλή δραστηριότητα. Τα φορτία χάλυβα είναι μειωμένα και τα κυκλικά ταξίδια στο NOPAC έφτασαν στα $ 7,5-8Κ /ημέρα για τα SMXs, με παράδοση στο CJK (+$ 1,5K/ ημέρα για τα UMXs). Ωστόσο, η μεγάλη διακύμανση των ναύλων έκανε πολλούς ναυλωτές να εξετάζουν και την επιλογή χρονοναύλωσης, όπου οι ημερήσιοι ναύλοι ξεπέρασαν τα $ 10Κ.
Στον Ατλαντικό, η αγορά κινήθηκε σε καλύτερα επίπεδα, με τη ζήτηση να υπερβαίνει της προσφοράς. Έτσι, οι ναύλοι έχουν ανέβει, κυρίως εξαιτίας της στήριξης από τον Αμερικάνικο Κόλπο και την περιοχή της ECSA (Ανατ. Ακτή Ν. Αμερικής). Στον Αμερικάνικο Κόλπο, είδαμε να αυξάνονται οι ναύλοι, λόγω της αύξησης της ζήτησης. Έτσι, προς την Άπω Ανατολή οι ναύλοι των SMXs κινήθηκαν στα $ 26-26,5Κ /ημέρα και προς τη Μεσόγειο στα $ 17-17,5Κ /ημέρα.
Και στην περιοχή της ECSA είδαμε παρόμοια εικόνα, καθώς συνεχίζει η ζήτηση να υπερτερεί της προσφοράς. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15-15,5Κ/ημέρα +500-550Κ. Επίσης, τα UMXs για υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο πληρώνονταν $ 19-19,5Κ /ημέρα.
Στην Ευρώπη υπήρξε μεγαλύτερος όγκος φορτίων SCRAP προς την Ανατ. Μεσόγειο και οι ημερήσιοι ναύλοι των SMXs ανέβηκαν στα $ 12,5Κ.