Ανάκαμψη στην αγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 03 Ιουλίου 2019 18:20
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η πτώση των διεθνών τιμών ( σε FOB βάση) του θερμικού άνθρακα, σε συνδυασμό με την διατήρηση τους σε εθνικό επίπεδο, προκάλεσε άνοδο των κινεζικών εισαγωγών άνθρακα κατά το 1ο 5μηνο του χρόνου. Μάλιστα το Μάιο σημειώθηκε αύξηση 20%, σε σχέση με τον Απρίλιο.
Το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών άνθρακα προέρχεται από την Ινδονησία και στη συνέχεια από την Αυστραλία. Στην 1η καταγράφηκε ετήσια αύξηση εξαγωγών άνθρακα προς την Κίνα 8%, ενώ στη 2η παρατηρήθηκε σταθερότητα. Τρίτη στις εξαγωγές άνθρακα προς την Κίνα είναι η Ρωσία, με 13,7 εκατ. τόνους κατά τους μήνες Ιανουάριο-Μάιο (+15%). Παράλληλα, όμως, υποχώρησαν οι χερσαίες μεταφορές, όπως οι εισαγωγές της Κίνας από τη Μογγολία.
Έτσι, η παραπάνω αύξηση των θαλασσίων μεταφορών είχε ως αποτέλεσμα την τόνωση της ναυλαγοράς στον Ειρηνικό.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε την αγορά του Ειρηνικού, στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας), να ξεκινά με υψηλές ταχύτητες αλλά να κατεβάζει ρυθμούς στη συνέχεια, φτάνοντας στα 6,9-7 $/tn. Ωστόσο, οι πλοιοκτήτες δεν δείχνουν πρόθυμοι να παραμείνουν σ’ αυτά τα επίπεδα και εξετάζουν πάντα την μετακίνηση προς την Σιγκαπούρη.
Αντιθέτως, η περιοχή της Βραζιλίας (C3) διατηρήθηκε σε καλύτερα επίπεδα (18,4-18,5 $/tn), όμως τα πλοία που «ανοίγουν» άμεσα διαπραγματεύονται σε μειωμένα επίπεδα και οι ναυλωτές πιέζουν να πέσουν κάτω από τα 18 $/tn.
Από την άλλη πλευρά ο Β. Ατλαντικός (C7), εμφάνισε άνοδο, αφού υπήρξε αυξημένη ζήτηση προς Ευρώπη και Άπω Ανατολή και η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα είναι σφιχτή. Έτσι οι ναύλοι συνέχισαν ανοδικά στα 9,5-10,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA ανέβηκε, καθώς υπήρξε ικανοποιητικός όγκος φορτίων παρά την υπερπροσφορά πλοίων. Επιπλέον, έχουν μειωθεί τα κενά πλοία που μετακινούνται και θα βρίσκονται στην περιοχή στα μέσα Ιουλίου. Ελπίζουμε πως η έλλειψη πλοίων στο βορρά θα βοηθήσει την αγορά. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή έπεσαν στα $ 17-18Κ/ημέρα και $ 15-15,5Κ /ημέρα +500-550Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε αυξημένη κινητικότητα, με πολλά φορτία σιτηρών, την προηγούμενη εβδομάδα. Ιδιαίτερη στήριξη στην αγορά ήρθε από τη Μαύρη Θάλασσα, καθώς όλα τα πλοία της περιοχής απορροφήθηκαν. Επίσης, εμφανίστηκαν και αρκετά φορτία σιτηρών από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Κίνα. Έτσι, τα πλοία με φορτία προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 18-18,5Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 13Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Στην πλευρά της Ασίας, παρατηρήθηκε κινητικότητα στην αγορά, με αποτέλεσμα να βελτιωθούν και οι ναύλοι. Η αγορά συνέχισε να υποστηρίζεται από τα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία, αλλά αυξήθηκε και ο όγκος των φορτίων από NOPAC. Παράλληλα, υπάρχουν ναυλωτές που εξετάζουν διαθέσιμα πλοία για δουλειές στον Ατλαντικό. Το TCE έφτασε στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στην αγορά του Ειρηνικού, και ιδίως στην Άπω Ανατολή, υπήρξε έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών. Οι ναύλοι UMXs, την Παρασκευή, έφτασαν στα $ 7-8Κ /ημέρα (με παράδοση στη Ν. Κίνα) για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία, για κυκλικά ταξίδια στο CIS στα $ 6-6,5Κ /ημέρα και προς τον Αραβικό κόλπο στα $ 7-7,5Κ.
Στη Ν.Α. Ασία, η εικόνα είναι καλύτερη και τα UMXs πληρώνονταν με φορτία ινδονησιακού άνθρακα προς την Κίνα με $ 10,5-11 Κ/ημέρα, με παράδοση στην Ινδονησία.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο, είδαμε να ξεκινά δυναμικά η εβδομάδα αλλά να τελειώνει ηπιότερα. Έτσι, οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και προς την Άπω Ανατολή, κινήθηκαν στα $ 14,5-15Κ /ημέρα και στα $ 21-22Κ /ημέρα, αντίστοιχα.
Η περιοχή της ECSA, κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω του αυξημένου όγκου φορτίων προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13,5-14Κ/ημέρα +350-400Κ (+$ 1Κ για τα UMXs) και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $14-14,5Κ/ημέρα, αναλόγως τα χαρακτηριστικά των πλοίων.
Η αγορά των Handies, στην Ευρώπη δεν εμφάνισε έντονη δραστηριότητα, καθώς τα φορτία ferts από τη Βαλτική ήταν λιγότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων σκαφών προς τον Αμερικάνικο Κόλπο και την ECSA έμειναν στα $ 7-8Κ /ημέρα και προς τη Μαύρη Θάλασσα με άνθρακα κινήθηκαν γύρω στα $ 8-8,5Κ/ημέρα (DOP bss).
Στη Μεσόγειο, η αγορά ενισχύθηκε και οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να κλείσουν σε DOP βάση, κυρίως για δουλειές από τη Β. Βραζιλία. Επίσης, οι ναύλοι για τα μεγάλα Handies έφτασαν στα $ 13Κ /ημέρα, για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο. Επίσης, ο όγκος των φορτίων προς την Άπω Ανατολή ενίσχυσε τους ναύλους, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα και τα μεγαλύτερα Handies κρατήθηκαν στα $ 14,5-15Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε κερδοφόρα, ενώ η διαθέσιμη χωρητικότητα για τις αρχές Ιουλίου παραμένει σφιχτή. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια κυμαίνονταν στα $ 12-12,5Κ /ημέρα, αναλόγως το μέγεθος.
Τέλος, θετικά κινήθηκε και η αγορά της ECSA. Μειώθηκαν σημαντικά τα «ανοιχτά» πλοία και η ζήτηση διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Αξίζει να σημειωθεί πως οι ναυλωτές κοιτούσαν και πλοία, τα οποία ανοίγουν στη Δυτ. Μεσόγειο. Τα μικρότερα πλοία για τα υπερατλαντικά ταξίδια έκλειναν στα $ 11-11,5Κ/ ημέρα. Επίσης, στήριξη στην αγορά προσέφερε και η Δυτ. Ακτή της Ν. Αμερικής (WCSA), καθώς τα μεγαλύτερα πλοία από τη Βραζιλία προς WCSA πληρωνόντουσαν ακόμα και με $ 18Κ /ημέρα.