Κυρ11242024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ε/Κ: Άνοδος για τα μεγαλύτερα μεγέθη και στασιμότητα για τα μικρότερα

00 1075885 κουτί

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Ανακατατάξεις στον παγκόσμιο στόλο παρατηρείται, καθώς πολλά πλοία αποσύρονται για συντήρηση και προσαρμογή στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ 2020, με την τοποθέτηση Scrubbers.
Παράλληλα παρατηρείται πτώση, σχεδόν 30%, στο σύνολο των PMX πλοίων, τα τελευταία χρόνια, καθώς οι περισσότεροι OPERATORs στρέφονται σε μεγαλύτερα πλοία και το συγκεκριμένο μέγεθος αξιοποιείται σε εσωτερικές γραμμές (π.χ. εντός της Ασίας) και όχι σε γραμμές-κορμούς.
Άλλο ένα γενικό στοιχεία της αγοράς είναι ότι η αυξημένη ζήτηση για τα μεγαλύτερα μεγέθη συμπαρασύρει προς τα πάνω και τα μεσαία (3.500 TEUs).
Όσον αφορά την πορεία του δείκτη εμπορευματοκιβωτίων, αυτή την εβδομάδα παρατηρήθηκε αύξηση και ο γενικός δείκτης, HARPEX, έφτασε στις 612 μονάδες. Επίσης, όλα τα μεγέθη, από 3.500 TEUS και άνω, παρουσίασαν αύξηση με μεγαλύτερη αυτή των PPMXs, που έφτασε ακόμα και τα $ 1Κ /ημέρα.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η ζήτηση είναι σε υψηλά επίπεδα, η διαθέσιμη χωρητικότητα έχει απορροφηθεί πλήρως και οι ναυλωτές διαπραγματεύονται ήδη τα πλοία που αποδεσμεύονται το επόμενο διάστημα. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη διατηρούνται στα 26Κ /ημέρα και για τα μικρότερα ανέβηκαν στα $ 20Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes, παρατηρήθηκε έντονη κινητικότητα. Στην Ασία οι ναύλοι ξεπέρασαν τα $ 9,5Κ/ημέρα, ενώ οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να χτυπήσουν και ναύλους άνω των $ 10Κ /ημέρα. Έτσι οι ναύλοι αυξήθηκαν, κατά μ.ο., στα $ 9,5-10 Κ/ημέρα.
Σχετικά με τα «3,5άρια» η έλλειψη μεγαλύτερων πλοίων ενίσχυσε αυτόν τον τομέα, τόσο στην Ασία όσο και στον Ατλαντικό. Έτσι οι ναύλοι αυξήθηκαν πάνω από τα $ 9Κ /ημέρα. Τα ελαφρώς μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 TEUs, δεν εμφάνισαν ιδιαίτερες μεταβολές στην Ασία, για ακόμα μία εβδομάδα, καθώς καλοκαιρινή περίοδος δε βοηθά στη βελτίωση της ζήτησης. Ο Ατλαντικός εμφάνισε καλύτερη εικόνα. Έτσι οι ναύλοι κρατήθηκαν στα $ 9,5Κ/ημέρα.
Όσον αφορά τα «2,5άρια», παρά το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν αρκετές συζητήσεις στην Ασία, οι ναύλοι υποχώρησαν γύρω στα $ 8,5Κ /ημέρα, σε σχέση με το παρελθόν. Αντιθέτως, στον Ατλαντικό επικράτησε ηρεμία. Έτσι, το γενικό επίπεδο των ναύλων υποχώρησε στα $ 8,5-9Κ /ημέρα.
Η καλοκαιρινή περίοδος έχει επηρεάσει τη δραστηριότητα των πλοίων των 1700 TEUs σε Ασία και Ατλαντικό, η οποία εμφανίζει υποτονικότητα. Επίσης, υπάρχουν ακόμα κάποια διαθέσιμα πλοία. Οι ναύλοι διατηρούνται στα $8-8,2Κ /ημέρα, με τα οικολογικά σχέδια να ευνοούνται από την αύξηση της τιμής των καυσίμων.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, στα μεγάλα μεγέθη δεν κατεγράφη κάτι σημαντικό, πέρα από κάποιες επεκτάσεις. Οι ναύλοι για τα οικολογικά μεγαλύτερα σκάφη, έφτασαν στα $ 7,5-8Κ/ημέρα, ενώ τα σκάφη τυπικού σχεδίου διατηρήθηκαν στα $ 6-6,5Κ /ημέρα. Επίσης, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέρα, καθώς δεν υπάρχει νέα ζήτηση.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter