Ηπιότερες τάσεις στην Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2019 07:13
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Σταθερότητα εμφανίζουν οι εξαγωγές σόγιας της Βραζιλίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του 1ου 5μήνου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σταθερός είναι και ο όγκος τω φορτίων ανά διαδρομή, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος (80%) κατευθύνεται στην Ασία και το μικρότερο μέρος προς την Ευρώπη και τη Μεσόγειο. Αξίζει όμως να σημειωθεί πως οι εισαγωγές σόγιας της Κίνας από τη Βραζιλία παρουσίασαν πτώση 5,8%.
Η γενικότερη τάση που παρατηρείται για τη μεταφορά αυτών των φορτίων είναι ο έλεγχος τους αυξανόμενου κόστους των καυσίμων μέσω της χρήσης μεγαλύτερων πλοίων, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, δηλαδή KMXs αντί για PMXs και UMXs αντί για SMXs/HMXs.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε την αγορά του Ειρηνικού, στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) να αποδυναμώνεται κατά τη διάρκεια τη προηγούμενης εβδομάδας, καθώς ο όγκος των φορτίων ήταν περιορισμένος. Έτσι οι ναύλοι έφτασαν στα 7-7,5 $/tn.
Αντιθέτως, η περιοχή της Βραζιλίας (C3) ήταν πιο ενεργή και οι ναυλωτές έχουν αρχίσει να κοιτούν πιο μακρινές ημερομηνίες ταξιδιών. Τα κενά πλοία που προέρχονται από τη Σιγκαπούρη παραμένουν λίγα, ενώ οι κυκλώνες στις Β.Δ. Ινδία αναμένεται να επηρεάσουν τα χρονοδιαγράμματα των πλοίων της περιοχής και πιθανόν και τη χωρητικότητα της Βραζιλίας. Οι ναύλοι κινήθηκαν στα 16,5-17 $/tn.
Από την άλλη πλευρά ο Β. Ατλαντικός, εμφάνισε σταθερότητα, αν και υπήρξε αυξημένος όγκος φορτίων σιδηρομεταλλεύματος προς την Άπω Ανατολή, με αποτέλεσμα να μειωθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα. Έτσι οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα 8-8,5 $ /tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA υποχώρησε. Το γεγονός πως η Κίνα μείωσε τις αγορές της δε θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την αγορά, χωρίς όμως σημαντικές μεταβολές. Επίσης, πολλές απαιτήσεις έχουν καλυφθεί το προηγούμενο διάστημα, αφού αγορά ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και προς την Άπω Ανατολή έπεσαν στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα και $ 15-15,5Κ /ημέρα +500-550Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού ξεκίνησε υποτονικά την προηγούμενη εβδομάδα. Η ζήτηση ήταν μειωμένη και η Β. Βραζιλία κυρίως με φορτία προς την Άπω Ανατολή δεν παρείχε αρκετή στήριξη. Έτσι, τα πλοία με φορτία προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 8-8,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 7-8Κ /ημέρα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, παρατηρήθηκε μια επιβράδυνση της αγοράς, κυρίως λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στη Ν.Α. Ασία, με αποτέλεσμα να μειωθούν και οι ναύλοι. Επίσης, ο όγκος των φορτίων από Αυστραλία, NOPAC και Ινδονησία ήταν περιορισμένος και παράλληλα αυξήθηκε η διαθέσιμη χωρητικότητα. Έτσι οι ναυλωτές επέβαλαν τις απαιτήσεις τους. Το TCE έφτασε στα $ 10-11Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στην αγορά του Ειρηνικού είδαμε περισσότερα φορτία χάλυβα από την Κίνα προς Ευρώπη -Μεσόγειο και πλήρωναν τα UMXs έως $ 4,5Κ/ημέρα και $ 1Κ/ημέρα λιγότερο για SMXs, ενώ προς τον Αραβικό κόλπο και τη Δυτική Ινδία τα SMXs πετύχαιναν ημερήσιους ναύλους πάνω από $ 5,2Κ.
Στη Ν.Α. Ασία, οι κακές καιρικές συνθήκες δημιούργησαν προβλήματα στην αγορά, κλείνοντας 3 λιμάνια στην περιοχή, ωστόσο τα φορτία ινδονησιακού άνθρακα προς την Κίνα συνέχισαν να πληρώνουν $ 8-9Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο και την Αν. Ακτή συνέχισαν να μειώνονται τα διαθέσιμα πλοία για τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου. Έτσι, οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς Ευρώπη και προς την Άπω Ανατολή, ανέβηκαν στα $ 12-12,5Κ /ημέρα και στα $ 17,5-18Κ /ημέρα, αντίστοιχα.
Η Ευρώπη διατήρησε τη δυναμική της, καθώς η χωρητικότητα δεν αυξήθηκε και με μία μικρή αύξηση των απαιτήσεων, θα δούμε τους ναύλους να ανεβαίνουν. Τα φορτία scrap προς την ανατολική Μεσόγειο πλήρωναν τα SMXs $ 8,5-9,5 Κ/ημέρα. Και η αγορά της Μεσογείου ήταν θετική, αφού ο όγκος των μεταλλευμάτων διατηρήθηκε, ενώ οι πλοιοκτήτες προτιμούσαν να παραμείνουν στον Ατλαντικό παρά να κινηθούν προς την Ασία.
Η περιοχή της ECSA, κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς μειώθηκε η προσφορά πλοίων και η ζήτηση ήταν αυξημένη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-13,5Κ/ημέρα +300-350Κ (+$ 1Κ για τα UMXs) και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $14-14,5Κ/ημέρα, αναλόγως τα χαρακτηριστικά των πλοίων.
Η αγορά των Handies, εμφάνισε έντονη κινητικότητα σε όλες τις περιοχές. Στην Ευρώπη με περισσότερα φορτία ferts από τη Βαλτική κυρίως προς τον Αμερικάνικο Κόλπο αλλά και ισορροπία μεταξύ προσφοράς –ζήτησης. Έτσι οι ναύλοι, για τα μεγαλύτερα σκάφη, έφτασαν στα $ 6,5-7Κ /ημέρα. Επίσης, προς τη Μεσόγειο οι ναύλοι κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα. Δηλαδή τα μεγαλύτερα σκάφη πετύχαιναν κλεισίματα πάνω από $ 10,5Κ/ημέρα και τα μικρότερα σκάφη γύρω στα $ 7,5-8Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο, ο όγκος των φορτίων προς την άλλη πλευρά ενίσχυσε τους ναύλους, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Έτσι τα υπερατλαντικά ταξίδια από Αν. Μεσόγειο προς τον Αμερικάνικο Κόλπο πλήρωναν έως και $ 6Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε κερδοφόρα, κυρίως για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, τα οποία έκλειναν στα $ 11,5-12Κ /ημέρα. Χαμηλότερα κινήθηκε η Αν. Ακτή της Αμερικής όπου τα διαθέσιμα πλοία έβρισκαν εύκολα κάποιο ναύλο στα $ 8-9Κ /ημέρα, για υπερατλαντικά ταξίδια μέσα στον Ιούνιο.
Τέλος, δεν είδαμε σημαντικές διαφορές στην αγορά της ECSA, με τους ναύλους να παραμένουν σταθεροί, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Έτσι οι ναύλοι, για τα μεγαλύτερα σκάφη, για τα υπερατλαντικά ταξίδια από ECSA προς τη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 13-13,5Κ/ ημέρα και προς τον Αμερ. Κόλπο στα $ 10,5Κ /ημέρα.