Αγορά Ξηρού Φορτίου: Αύξηση των σιτηρών από την Ανατολική Ακτή της Βορείου Αμερικής (ECSA)
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 06 Ιουνίου 2019 06:31
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αύξηση κατέγραψαν, για ακόμα μία χρονιά, οι μεταφορές σιτηρών από την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής (ECSA) προς την Ασία. Η αύξηση αυτή ξεπέρασε το 10%, σε σχέση με το 2015, και τα πλέον ευνοημένα μεγέθη ήταν τα PMXs και τα KMXs.
Ωστόσο, η αύξηση των τιμών των καυσίμων, την τελευταία 2ετία, έχει αλλάξει τις διαδρομές των πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, ενώ την περίοδο 2015-2016 τα πλοία επέστρεφαν κενά από τη Ν.Α. Ασία στην ECSA, αργότερα οι πλοιοκτήτες επέλεγαν ν’ αναζητήσουν κάποια δουλειά προς τη Μέση Ανατολή και την Ινδία, παρά προς τον Ατλαντικό. Μ’ αυτό τον τρόπο επεδίωκαν τη μείωση του κόστους του ταξιδίου κενού φορτίου.
Επιπρόσθετα, η αλλαγή στρατηγικής των πλοιοκτητών είχε ως αποτέλεσμα να τονωθούν οι εισαγωγές άνθρακα της Ινδίας από την Αυστραλία και την Ινδία, καθώς αυξήθηκε η διαθέσιμη χωρητικότητα κυρίως στα PMXs-KMXs, τα οποία εξυπηρετούν αυτό το εμπόριο.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε την αγορά του Ειρηνικού, στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) να είναι ενεργή την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι έφτασαν ακόμα και στα 7,5 $/tn, αν και στο κλείσιμο της εβδομάδας υποχώρησαν στα 7,3 $/tn, καθώς ασκήθηκαν πιέσεις από τους ναυλωτές.
Αντιθέτως, η περιοχή της Βραζιλίας (C3) δεν εμφάνισε ιδιαίτερη κινητικότητα. Η Βραζιλία δε δίνει σαφή σημάδια υποστήριξης, ενώ και τα πλοία που κατευθύνονται από Σιγκαπούρη προς την περιοχή συνεχώς αυξάνονται. Οι ναύλοι δεν υποχώρησαν αλλά διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα (16-16,5 $/tn).
Από την άλλη πλευρά ο Β. Ατλαντικός, εμφάνισε αυξημένη ζήτηση προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αλλά και την Άπω Ανατολή (με φορτία σιδηρομεταλλεύματος και βωξίτη). Ωστόσο, συνέχισε να αυξάνεται η «ανοιχτή» χωρητικότητα, η οποία δεν επέτρεψε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι παρέμειναν σταθεροί, στα 7,7-7,8 $ /tn, αν και κατεγράφησαν και κλεισίματα που ξεπέρασαν τα 8 $/tn.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA, μετά από 2 εβδομάδες έντονης δραστηριότητας και ανόδου των ναύλων, μείωσε ταχύτητες. Κεντρικό ρόλο σ’ αυτή την επιβράδυνση έπαιξαν οι Κινέζοι, οι οποίοι κράτησαν στάση αναμονής. Έτσι οι ναύλοι παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και προς την Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 17-18Κ/ημέρα και $ 16-16,5Κ /ημέρα +600Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε μικρότερη κινητικότητα και περιορισμένο όγκο φορτίων άνθρακα, καθώς το βύθισμα του Μισισιπή έχει μειωθεί σημαντικά και δημιουργούνται προβλήματα στις μεταφορές. Όμως, η μείωση των δασμών της Τουρκίας για τα αμερικάνικα προϊόντα αναμένεται να ενισχύσει τις μεταφορές άνθρακα προς την Ανατ. Μεσόγειο. Τα πλοία με φορτία προς την Ανατολή πετύχαιναν κλεισίματα στα $ 17-18Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 11,5-12Κ /ημέρα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, τα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία και Αυστραλία προς Κίνα και Ινδία ενίσχυσαν την αγορά. Αντιθέτως, δεδομένης της έντασης μεταξύ Καναδά –Κίνας, τα σιτηρά από το NOPAC έχουν μειωθεί αρκετά. Παράλληλα, η χωρητικότητα αυξάνεται και πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν να στραφούν προς την Ινδία. Το TCE διατηρήθηκε στα $ 11,5-13Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στην αγορά του Ειρηνικού, και ιδίως στο Βορρά, η αγορά δέχθηκε πιέσεις, καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Για το λόγο αυτό οι πλοιοκτήτες επέλεξαν είτε να μειώσουν τις απαιτήσεις τους και να μετακινηθούν νοτιότερα ( π.χ. για ένα SMX γύρω στα $ 6Κ /ημέρα για κυκλικό ταξίδι προς την Tαϊβάν, με άνθρακα). Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα UMX για κυκλικό ταξίδι στο NOPAC έκλεινε στα $ 9,5-10Κ/ημέρα, με παράδοση και επαναπαράδοση στην Ιαπωνία.
Στη Ν.Α. Ασία οι αργίες επηρέασαν την αγορά και η δραστηριότητα και οι ναύλοι μειώθηκαν. Τα φορτία άνθρακα για φορτώσεις στις αρχές Ιουνίου ήταν περιορισμένα, αλλά η αγορά είχε στήριξη από τα σιτηρά της Αυστραλίας. Έτσι οι ναύλοι στη Ν.Α. Ασία ανέβηκαν, έφτασαν στα $ 8,5-9Κ/ημέρα (με παράδοση στη Σιγκαπούρη) για τα SMXs.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικάνικο Κόλπο, είδαμε μειωμένο όγκο κλεισιμάτων τόσο στα υπερατλαντικά ταξίδια, όσο και προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Μεσόγειο και προς την Άπω Ανατολή και Ινδία, με Petcoke, έφτασαν στα $ 14Κ /ημέρα στα $ 20Κ /ημέρα, αντίστοιχα.
Η περιοχή της ECSA, κινήθηκε καλύτερα και οι ναύλοι ανέβηκαν οριακά. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα +450-550Κ, αναλόγως τα χαρακτηριστικά των πλοίων. Επίσης, οι ναύλοι προς την Ευρώπη και τη Μεσόγειο άγγιξαν, για τα UMXs, τα $ 17-17,5Κ/ημέρα.