Προβληματισμός στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων από τον εμπορικό πόλεμο Κίνας-ΗΠΑ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 29 Μαΐου 2019 06:21
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Επανήλθε η ηρεμία στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, όπως έδειξε ο HARPEX την προηγούμενη εβδομάδα. Η μειωμένη ζήτηση φαίνεται ότι διατηρείται σχεδόν σε όλους τους τομείς και ο μόνος τομέας που «ξέφυγε» από τη χαλάρωση είναι τα μικρά POST-PANAMAXes. Έτσι ο γενικός δείκτης HARPEX ανέβηκε οριακά, φτάνοντας τις 599 μονάδες (+3 μονάδες).
Ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και Αμερικής έχει δημιουργήσει ανασφάλεια και η ανάπτυξη του κλάδου έχει περιοριστεί από 3,6% στο 2,5%, καθώς έχουν μειωθεί σημαντικά οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των δύο χωρών.
Ωστόσο, οι προβλέψεις για την εξέλιξη του όγκου του εμπορίου για το 2019, παραμένουν θετικές, παρά τις διορθώσεις προς τα κάτω.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, δεν καταγράφηκε κάποιο κλείσιμο την προηγούμενη εβδομάδα, αν και υπάρχει ζήτηση και τα μεγαλύτερα σκάφη της κατηγορίας. Οι ημερήσιοι ναύλοι διατηρούνται στα 26Κ /ημέρα. Η έλλειψη πλοίων έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για τα πλοία χωρητικότητας 6.500 TEUs με αποτέλεσμα οι ημερήσιοι ναύλοι τους να φτάσουν στα $ 18Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes, στην Ασία η δραστηριότητα ήταν μειωμένη με αποτέλεσμα η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα να αυξηθεί. Στον Ατλαντικό η αγορά εμφάνισε ανισορροπία, καθώς η υπάρχουσα προφορά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Έτσι οι ναύλοι διατηρήθηκαν στις $ 9-9,5 Κ/ημέρα.
Ο αριθμός των «3,5άριων» παρέμεινε σταθερός, ενώ η πλειοψηφία αυτών βρίσκεται στην Ασία. Δεδομένου ότι η χωρητικότητα αυξάνεται στα γειτονικά μεγέθη αυξάνεται, περιμένουμε να υπάρξει ανταγωνισμός και να αυξηθούν πιέσεις και σ’ αυτό το τμήμα. Στην Ασία οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, στα $ 9-9,5Κ /ημέρα.
Τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, δεν εμφάνισαν ιδιαίτερη κινητικότητα στην Ασία, αν και τα «ανοιχτά» πλοία αυξήθηκαν. Από την άλλη πλευρά, στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα στη Μεσόγειο, η χωρητικότητα υποχώρησε, χωρίς όμως να επηρεάσει τη συνολική εικόνα του τομέα. Οι ναύλοι διατηρήθηκαν πάνω από τις $ 9,4Κ /ημέρα.
Όσον αφορά τα «2,5άρια», είδαμε περισσότερη κινητικότητα στην Ασία, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ναύλοι. Αντιθέτως, στον Ατλαντικό η αυξημένη χωρητικότητα και η μειωμένη ζήτηση μείωσαν τους ναύλους. Έτσι, οι ναύλοι δεν μεταβλήθηκαν και παρέμειναν στα $ 9-9,1Κ /ημέρα.
Όσον αφορά τα πλοία των 1700 TEUs, η Ασία ήταν αρκετά ήσυχη και παρατηρήθηκε συγκέντρωση της χωρητικότητας. Αντιθέτως ο Ατλαντικός εμφάνισε αρκετή κινητικότητα και κάποια πλοία απορροφήθηκαν είτε με νέες συμφωνίες, είτε με επεκτάσεις σε υψηλότερα επίπεδα. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $8-8,5Κ /ημέρα, αναλόγως το σχέδιο του πλοίου.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, είδαμε ηρεμία στην ασιατική αγορά, παρά τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα Ασιατικά λιμάνια. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη, τυπικού σχεδίου, έφτασαν στα $ 6-6,5Κ /ημέρα, ενώ τα οικολογικά σκάφη μπορούσαν να πετύχουν και $ 7,5-8Κ/ημέρα. Στα «700αρια», είδαμε κάποιες νέες απαιτήσεις, κυρίως περιόδου, στην Ασία, χωρίς όμως να επηρεάσουν τα επίπεδα των ναύλων. Επίσης, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέ