Αγορά Ξηρού Φορτίου: Η Κίνα στρέφεται προς Βραζιλία μετά τους νέους Αμερικάνικους δασμούς
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 23 Μαΐου 2019 16:47
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Μειωμένη έως και 20% εμφανίζεται η κινέζικη εκτροφή χοίρων, εξαιτίας της αφρικανικής γρίπης των χοίρων.
Η μείωση αυτή φαίνεται ότι επηρέασε και την κινέζικη ζήτηση σε σπόρους σόγιας, παρά τη σημαντική υποχώρηση της τιμής της. Έτσι, ενώ οι εισαγωγές σόγιας της Κίνας κορυφώθηκαν το 2017 (φτάνοντας τα 95,5 εκατ. τόνους), το 2018 υποχώρησαν κατά 7.85% (88 εκατ. τόνους). Ήδη το 1ο τρίμηνο του 2019 εισαγωγές σόγιας στην Κίνα έχουν περιοριστεί κατά 2,7 εκατ. τόνους.
Δεδομένου ότι οι εισαγωγές από τη Βραζιλία παρέμειναν σταθερές, αυτοί που επλήγησαν περισσότερο από την πτώση είναι οι ΗΠΑ. Αυτή η πτώση έρχεται να προστεθεί στο γενικότερο αρνητικό κλίμα που επικρατεί στο εμπόριο μεταξύ Κίνας-Αμερικής. Αξίζει να σημειωθεί πως οι εισαγωγές της Κίνας από την Αμερική υποχώρησαν από το 2017 στο 2018 κατά 74%.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε την αγορά του Ειρηνικού, στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) να παραμένει σε πτωτική πορεία. Έτσι οι ναύλοι, παρά την προσπάθεια των πλοιοκτητών, υποχώρησαν κατά 0,5 $/tn, και έφτασαν στα 6,25 $/tn, για φορτώσεις στα τέλη Μαΐου-Αρχές Ιουνίου. Για το λόγο αυτό πολλοί πλοιοκτήτες εξετάζουν την περίπτωση μετακίνησης τους προς την Σιγκαπούρη.
Αντιθέτως, η περιοχή της Βραζιλίας (C3) εμφάνισε αυξημένο όγκο απαιτήσεων, κυρίως για το 2ο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Παρά το θετικό κλίμα, οι ναύλοι δε σημείωσαν αύξηση αλλά διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα (15,5 $/tn).
Στο ίδιο μοτίβο και ο Β. Ατλαντικός, ο οποίος εμφάνισε αυξημένη ζήτηση προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και την Άπω Ανατολή, αλλά η, επίσης, αυξημένη «ανοιχτή» χωρητικότητα δεν επέτρεψε άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι παρουσίασαν οριακή άνοδο, φτάνοντας στα 7,75 $ /tn.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρέμεινε ενεργή και διατήρησε τη δυναμική της. Οι αφίξεις των πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή, κατά το 1ο 10ήμερο του Ιουνίου, φαίνεται πως δε θα επηρεάσουν αρνητικά τους ναύλους, καθώς αναμένεται να αυξηθούν οι μεταφορές κόκκων προς την Κίνα, ύστερα από τους αμερικάνικους δασμούς. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 16-17Κ και $ 15,5-16,5Κ +600Κ ΒΒ, αντίστοιχα.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε μικρότερη κινητικότητα. Η κύρια στήριξη στην αγορά ήρθε από τη Β. Βραζιλία με πολλά φορτία προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και προς την Άπω Ανατολή. Ωστόσο καταγράφηκαν κάποια κλεισίματα σε χαμηλότερα επίπεδα από το προηγούμενο διάστημα. Φαίνεται πως η στροφή της Κίνας προς την περιοχή της ECSA θα επηρεάσει τη ναυλαγορά. Στα θετικά σημεία παραμένει η μικρή διαθέσιμη χωρητικότητα. Τα πλοία με φορτία προς την Ανατολή πετύχαιναν κλεισίματα στα $ 17-18Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη (Skaw-Gib) στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική πάνω από τα $ 11Κ /ημέρα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, η αγορά συνέχισε να υποχωρεί, καθώς η χωρητικότητα αυξήθηκε σταδιακά, ενώ τα φορτία από το NOPAC είναι λιγοστά. Επίσης μειώθηκαν και τα φορτία άνθρακα από Αυστραλία προς Ινδία. Αντιθέτως, το εμπόριο στην περιοχή της Ινδονησίας ήταν ενεργό, αφού αυξήθηκαν τα φορτία άνθρακα από Ινδονησία προς Κίνα. Έτσι,. Στη Β. Κίνα η αυξανόμενη χωρητικότητα αναμένεται να πιέσει τα επίπεδα των ναύλων, αν και κάποιοι πλοιοκτήτες επέλεξαν να μετακινηθούν προς το Νότο. Το TCE διατηρήθηκε στα $ 9-9,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, η αγορά του Ειρηνικού, και ιδίως στο Βορρά, δεν είδε αύξηση στους ναύλους της αν και υπήρχε ικανοποιητική δραστηριότητα, την προηγούμενη εβδομάδα. Είδαμε περισσότερα φορτία χάλυβα στο NOPAC και CIS. Ένα SMX για ταξίδι με χάλυβα προς την Ευρώπη πλήρωνε $ 4Κ/ημέρα, ενώ με σιτηρά από το NOPAC έκλεινε στα $ 8,5-9Κ/ημέρα, με παράδοση στην Κορέα.
Λίγο νοτιότερα, στη Δυτ. Ακτή της Αμερικής (WCCA), δεν παρατηρήσαμε σημαντικές μεταβολές, με τα φορτία προς την Άπω Ανατολή να διατηρούνται στα $ 13,5K/ημέρα. Αντιθέτως, στην περιοχή της WCSA είδαμε υποχώρηση της χωρητικότητας, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να κινηθούν λίγο ψηλότερα, στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα, για κλεισίματα στο 1ο μισό του Ιουνίου.
Στο Ν. Ειρηνικό υπήρχε έντονη κινητικότητα, παρά την απουσία φορτίων νικελίου. Έτσι οι ναύλοι από τη Ν.Α. Ασία ανέβηκαν φτάνοντας στα $ 10-10,5Κ/ημέρα (προς Ινδία) για τα SMXs και στα $ 11-11,5Κ /ημέρα, για τα UMXs. Αξίζει να σημειωθεί πως σημειώθηκε αύξηση στις απαιτήσεις ταξιδιών 3 σκελών και περιόδου.
Στον Ατλαντικό και ειδικότερα στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε πτώση, ενώ και στη Μεσόγειο δεν παρατηρήθηκαν μεταβολές. Για το λόγο αυτό τα «ανοιχτά» πλοία κατευθύνονται προς τον Αμερικάνικο Κόλπο, όπου υπάρχουν πολλά φορτία με σιτηρά προς την Άπω Ανατολή. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως οι ναύλοι για UMX από USG προς EMED, με σιτηρά, έφτασε στα $ 13,5-14Κ/ημέρα (APS bss) και προς Άπω Ανατολή στα $ 18-19Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies, συνέχισε την προηγούμενη εβδομάδα χωρίς ιδιαίτερη κινητικότητα στον Ατλαντικό και οι περισσότερες περιοχές παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Μειωμένη ήταν και η δραστηριότητα στην Ευρώπη, αν και υπήρχαν κάποια φορτία με Ferts, ενώ απουσίαζαν τα φορτία Scrap, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν οι ναύλοι. Τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας για υπερατλαντικά ταξίδια από Βαλτική, με ferts, προς την περιοχή της ECSA και τον Αμερικάνικο κόλπο έκλειναν στα $ 7Κ/ημέρα (DOP UK), ενώ για ταξίδια από Β. Ευρώπη, με φορτία Scrap, προς την Αν. Μεσόγειο στα $ 9Κ/ημέρα (APS Λίβερπουλ).
Στη Μεσόγειο, επίσης, δεν είδαμε σημαντικές διαφοροποιήσεις, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Υπάρχει ακόμα αρκετή προσφερόμενη χωρητικότητα που πρέπει να καλυφθεί, με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να διατηρούνται χαμηλά. Τα υπερατλαντικά ταξίδια προς τον Αμερικάνικο Κόλπο πλήρωναν $ 5-6Κ /ημέρα (αναλόγως το μέρος επαναπαράδοσης), και προς την ECSA στα $ 4Κ /ημέρα, με παράδοση στην Αν. Μεσόγειο. Στα $ 5Κ /ημέρα κυμάνθηκαν και οι ναύλοι από την Μαύρη Θάλασσα προς την Β. Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά, ο Αμερικάνικος κόλπος συνέχισε πτωτικά την προηγούμενη εβδομάδα. Τα υπερατλαντικά ταξίδια, με φορτία Petcoke, προς την Αν. Μεσόγειο έκλειναν στα $ 6Κ /ημέρα και προς τη Β. Ευρώπη στα $ 5,5Κ /ημέρα. Τέλος, καλύτερη εικόνα είδαμε στην αγορά της ECSA, αφού μειώθηκαν τα «ανοιχτά» πλοία για τα τέλη Μαΐου-αρχές Ιουνίου. Έτσι οι ναύλοι εμφάνισαν ανοδική τάση και τα υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 10Κ/ημέρα.