Χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές προχώρησε η αγορά εμπορευματοκιβωτίων
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 13 Μαΐου 2019 14:55
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αυτή η εβδομάδα ήταν αρκετά ενεργή για την αγορά εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο οι νέοι δασμοί που ανακοινώθηκαν από την Αμερικάνικη κυβέρνηση προς τα κινέζικα προϊόντα δίνουν συνέχεια στον εμπορικό πόλεμο των 2 χωρών, δημιουργούν νέους πονοκεφάλους και γεμίζουν αβεβαιότητα την αγορά.
Η εφαρμογή των νέων δασμών εκτιμάται ότι θα χει άμεση αρνητική επίδραση στο εμπόριο, καθώς θα επιφέρει αναπροσαρμογή στις τιμές των αγαθών και οι εισαγωγείς δε δείχνουν πρόθυμοι να επιβαρυνθούν το επιπλέον κόστος. Έτσι αναμένονται πολλές ακυρώσεις εμπορικών συναλλαγών.
Όπως είναι φυσικό, ο περιορισμός του εμπορίου μεταξύ των δύο παγκόσμιων οικονομικών δυνάμεων θα επηρεάσει και τις θαλάσσιες μεταφορές, μειώνοντας τις ευκαιρίες απασχόλησης και αυξάνοντας τα «ανοιχτά» πλοία.
Ο γενικός δείκτης της αγοράς, HARPEX, διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, εμφανίζοντας οριακή αύξηση και φτάνοντας στις 587 μονάδες, αυτή την εβδομάδα. Οι ημερήσιοι ναύλοι όλων των κατηγοριών παρέμειναν σταθεροί, με εξαίρεση τα PANAMAXes, όπου παρουσίασαν μικρή αύξηση, της τάξεως των 100$ ($ 9,3Κ/ημέρα).
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, είδαμε η ζήτηση να υπερκαλύπτει την προσφορά, ειδικά στα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας. Οι πλοιοκτήτες προσπάθησαν να επωφεληθούν της κατάστασης της αγοράς, αλλά οι ναυλωτές έβαλαν φρένο σε κάθε προσπάθεια αύξησης των ναύλων. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία έφτασαν στις $ 25Κ/ημέρα, ενώ για τα μικρότερα πλοία έφτασαν στα $ 17,5Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes, συνεχίστηκε η επιβράδυνση της δραστηριότητας στην Ασία, αν και τα πλοία με δυνατότητα μεταφοράς μεγάλου αριθμού containers ψυγείων βρίσκουν ευκολότερα κάποια απασχόληση και λίγο καλύτερους ναύλους, κρατώντας την αγορά στα ίδια επίπεδα. Η κατηγορία αυτή διατηρείται, για 4η συνεχόμενη εβδομάδα, πάνω από τις $ 9Κ/ημέρα. Στον Ατλαντικό η αγορά είναι σαφώς καλύτερη, καθώς οι Operators πληρώνουν έως και $ 2Κ/ημέρα περισσότερα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.
Τα «3,5άρια» στην Ευρώπη εμφάνισαν αυξημένη ζήτηση ενώ η προσφορά είναι ανύπαρκτη, η οποία οδήγησε τους ναύλους στα $ 9,5Κ /ημέρα. Τα επίπεδα αυτά ήταν κατά $ 1Κ υψηλότερα από τα αντίστοιχα της Ασίας. Τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, δεν εμφάνισαν ιδιαίτερη κινητικότητα. Υπάρχουν ακόμα λίγα «ανοιχτά» πλοία, αλλά σε γενικές γραμμές η αγορά είναι ισορροπημένη.
Όσον αφορά τα «2,5άρια», παρατηρούμε να υπάρχει μια κινητικότητα τις τελευταίες εβδομάδες και οι ναύλοι διατηρούνται σταθερά στα $ 8,5Κ /ημέρα, παρόλο που οι πλοιοκτήτες πιέζουν για υψηλότερα νούμερα. Η Ασία είναι σαφώς πιο ενεργή από τον Ατλαντικό με πολλές νέες απαιτήσεις, αλλά υπάρχουν ακόμα κάποια ανοιχτά πλοία.
Όσον αφορά τα πλοία των 1700 TEUs, η Ασία ήταν αρκετά ήσυχη. Κάποια πλοία προσπαθούν ακόμα να βρουν απασχόληση, και περιμένουμε μέχρι το τέλος Μαΐου να αποδεσμευτούν κι άλλα. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $8-8,5Κ /ημέρα, αναλόγως το σχέδιο του πλοίου. Στον Ατλαντικό κάποια πλοία βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για ανανέωση, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο διάστημα.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, είδαμε ηρεμία στην ασιατική αγορά. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη, τυπικού σχεδίου, ξεπέρασαν τα $ 6Κ /ημέρα, ενώ τα οικολογικά σκάφη μπορούσαν να πετύχουν και $ 8Κ/ημέρα. Στα «700αρια», είδαμε κάποιες νέες απαιτήσεις στην Ασία, χωρίς όμως να επηρεάσουν τα επίπεδα των ναύλων. Τις επόμενες μέρες περιμένουμε να αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα, αυξάνοντας την πίεση στους ναύλους. Επίσης, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέρα.