Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ξηρού Φορτίου: Μείωση των σιτηρών από την Αυστραλία

Bulk carrier 1

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Μειωμένη θα είναι η απόδοση της Αυστραλέζικης σοδειάς φέτος, καθώς επικράτησε έντονη ξηρασία. Αυτό αναμένεται να έχει έντονο αντίκτυπο στις εξαγωγές σιτηρών της Αυστραλίας. Ήδη οι εξαγωγές σιτηρών από την Αυστραλία το 2018 μειώθηκαν σχεδόν στο μισό, φτάνοντας στα 12,3 εκατ. τόνους (από 22 εκατ. τόνους το 2017). Ομοίως και το εμπόριο του αυστραλέζικου κριθαριού, το οποίο μειώθηκε το 2018 κατά 30% (6,1 από 9 εκατ. τόνους το 2017).
Τη μεγαλύτερη πτώση των εισαγωγών από την Αυστραλία εμφανίζει η Κίνα, η οποία περιόρισε τις εισαγωγές της κατά 70%, σχεδόν (0,47 έναντι 1,7 εκατ. τόνους, το 2017), και ακολουθεί η Ινδονησία, η οποία είναι και ο κυριότερος πελάτης των σιτηρών από την Αυστραλία, με πτώση 50% (2,25 από 5,2 εκατ. τόνους).
Παράλληλα, η Κίνα μείωσε τις εισαγωγές της από την Αυστραλία και στο κριθάρι. Ο κυριότερος πελάτης του αυστραλέζικου κριθαριού (απορροφά τα ¾ των εξαγωγών της Αυστραλίας) εισήγαγε μόλις 4,7 εκατ. τόνους (-1,4 εκατ. τόνους, από το 2017).
Οι μειώσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα το εμπόριο των κόκκων να πραγματοποιείται, ως επί τω πλείστων, με μικρότερα πλοία και κυρίως HANDIES. Επίσης, το κενό που έχει δημιουργηθεί καλύπτεται από τη ρωσική παραγωγή. Έτσι η Ρωσία βλέπει τις εξαγωγές να αυξάνονται.
Αξίζει να σημειωθεί πως φέτος η Αυστραλία, κατά το 1ο δίμηνο έχει εξαγάγει ήδη 1,7 εκατ. τόνους σιτηρών και 0,9 εκατ. τόνους κριθαριού.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε η αγορά του Ειρηνικού να παραμένει ενεργή την προηγούμενη εβδομάδα. Επίσης, τα επίπεδα των ναύλων ανέβηκαν, φτάνοντας στα 5 $/tn. Η ζήτηση στον Ειρηνικό είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα και ελπίζουμε πως κι αυτή την εβδομάδα η συγκεκριμένη αγορά θα διατηρήσει τη δυναμική της.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά της Βραζιλίας εμφάνισε μειωμένη κινητικότητα αλλά οι ναύλοι κινήθηκαν στα ίδια ή και σε ελαφρώς καλύτερα επίπεδα (12,75 $/tn). Δεδομένης της μειωμένης ζήτησης στη Βραζιλία, τα «ανοιχτά» πλοία κινούνται σταδιακά προς την Δυτ. Αφρική ή ακόμη και προς Σιγκαπούρη, προκειμένου να αναζητήσουν κάποιο φορτίο.
O Ατλαντικός εμφάνισε μειωμένο όγκο φορτίων για τα υπερατλαντικά ταξίδια αλλά πολύ περισσότερα για την Άπω Ανατολή. Η διαφορά τιμής μεταξύ του άνθρακα από την Κολομβία και την Αυστραλία προς την Κίνα συνέχισε να τονώνει την αγορά, καθώς πολλοί έμποροι προσπάθησαν να επωφεληθούν. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 6,25-6,75 $/τόνο, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρέμεινε ενεργή και η προσφερόμενη χωρητικότητα άρχισε να απορροφάται σταδιακά, χωρίς να μειωθούν σημαντικά τα επίπεδα των ναύλων, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Η μικρή μείωση των κενών πλοίων φαίνεται πως χάρισε λίγη αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12,5Κ (κατά μ.ο.) και προς την Άπω Ανατολή στα $ 16Κ.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, αλλά στο τέλος της εβδομάδας παρατηρήθηκε διόρθωση προς τα πάνω, λόγω των περισσότερων φορτίων σιτηρών, ferts και βωξίτη που εμφανίστηκαν. Όπως και στο Νότο, έτσι και στο Βορρά τα διαθέσιμα πλοία μειώνονται σταδιακά. Αυτή την εβδομάδα ενόψει και του Πάσχα των καθολικών περιμένουμε περισσότερη πίεση στους ναυλωτές ώστε να κλείσουν τα φορτία τους. Τα πλοία με φορτία προς την Άπω Ανατολή πετύχαιναν κλεισίματα ακόμα και στα $ 18Κ /ημέρα (bss Gib) και προς Ευρώπη (Skaw-Gib) στα $ 10,5Κ /ημέρα (DOB Continent).
Στην πλευρά του Ειρηνικού, η αγορά παρέμεινε στάσιμη, με μόνη υποστήριξη να παρέχεται από την Αυστραλία και την Ινδία, λόγω του εμπορίου άνθρακα κατά το 1ο 10ήμερο του Μαΐου. Επίσης, κάποια δραστηριότητα εμφανίστηκε από την Ινδονησία προς τη Ν. Κίνα με μικρότερης διάρκειας ταξίδια. Αντιθέτως, τα φορτία από NOPAC ήταν περιορισμένα και η ζήτηση δε μπορεί να καλύψει την υπερπροσφορά. Ως εκ τούτου, ασκήθηκε πίεση στους ναύλους και γι’ αυτό κάποιοι πλοιοκτήτες κινήθηκαν προς ECSA. Το TCE κινήθηκε στα $ 7Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, ο Αραβικός κόλπος και η Ινδία δεν προσέφεραν ιδιαίτερες συγκινήσεις αν και είδαμε περισσότερα φορτία από την περιοχή. Η αγορά όμως ήταν ιδιαίτερα ασταθής. Στην Άπω Ανατολή η ζήτηση περιορίστηκε σημαντικά και οι πλοιοκτήτες κατέφυγαν σε μικρά κυκλικά ταξίδια προκειμένου να κερδίσουν λίγο χρόνο. Οι ναύλοι για τα UMXs έφτασαν στα $ 8Κ /ημέρα, ενώ για τα SMXs στα $ 6Κ /ημέρα. Αντιθέτως, στη Ν.Α. Ασία η ζήτηση αυξήθηκε. Οι ναύλοι με φορτία άνθρακα προς Σιγκαπούρη –Ιαπωνία έφτασαν στα $ 7Κ/ημέρα με παράδοση στη Σιγκαπούρη και στα $ 6Κ /ημέρα με παράδοση στη Ν. Κίνα.
Η περιοχή του ECSA εμφάνισε μικτές τάσεις, καθώς τα SMXs προς την Άπω Ανατολή δεν είχαν μεγάλη ζήτηση, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υπήρξε μια σταθερότητα και οι ναύλοι ανέβηκαν ελαφρώς. Οι ναύλοι για SMX για Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα (ανάλογα με τον προορισμό).
Στον Αμερικάνικο κόλπο η δραστηριότητα ήταν υποτονική και οι ναύλοι μειώθηκαν ελαφρώς. Έτσι, ένα UMX προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 17,5 Κ/ημέρα και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 12,5Κ /ημέρα. Τέλος, από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή οι ναύλοι μειώθηκαν στα $ 11-12Κ /ημέρα για τα SMXs και στα $ 13-14Κ /ημέρα για τα UMXs.
Στην αγορά των Handies, Ευρώπη και Μεσόγειος κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η μειωμένη ζήτηση δε μπορούσε να απορροφήσει τη διαρκώς αυξανόμενη χωρητικότητα. Στην Ευρώπη τα SCRAP φορτία έκλειναν στα $ 8Κ /ημέρα, τα Υπερατλαντικά ταξίδια από Β. Ευρώπη (Skaw) προς Βραζιλία στα $ 5Κ /ημέρα, και προς Αμερική στα $ 6Κ /ημέρα.
Στη Μεσόγειο και κυρίως στην Ανατολική, έχει αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα, ωστόσο οι ενδομεσογειακές μεταφορές παραμένουν οι σημαντικότερες στην περιοχή. Τα ταξίδια από την Ανατ. Μεσόγειο προς τη Β. Ευρώπη πλήρωναν λίγο λιγότερα από $ 5Κ /ημέρα και προς Αμερική και NCSA $ 4,5-5K /ημέρα, για τα μεγάλα πλοία αυτού του μεγέθους, με παράδοση στο Canakkale. Αντιθέτως, τα ενδομεσογειακά ταξίδια πλήρωναν κάπως καλύτερα, φτάνοντας και τα $ 6Κ /ημέρα, σε ορισμένες περιπτώσεις.
Η μειωμένη δραστηριότητα και η αυξανόμενη χωρητικότητα στην περιοχή της ECSA, αλλά και στον Αμερικάνικο Κόλπο οδήγησε σε περεταίρω μείωση των ναύλων. Τα υπερατλαντικά ταξίδια πληρώνουν τα μεγάλα Handies $ 12Κ/ ημέρα (από ECSA) και $ 5Κ/ ημέρα (από USG). Δεδομένης της συνολικής εικόνας, δεν αναμένεται άμεση βελτίωση της αγοράς.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter