Αγορά ξηρού φορτίου: Αυξημένη προβλέπεται η παγκόσμια παραγωγή σόγιας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 05 Απριλίου 2019 09:30
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Το αμερικάνικο υπουργείο γεωργίας μείωσε τις εκτιμήσεις του για τις παγκόσμιες προμήθειες σπόρων σόγιας κατά 11,4 εκατ. τόνους. Επίσης, οι εκτιμώμενες μεταφερόμενες προμήθειες μειώθηκαν κατά 3,2 εκατ. τόνους και η Αμερικάνικη παραγωγή κατά 1,5 εκατ. τόνους. Παρόμοια εικόνα εμφανίζει και η Ν. Αμερικάνικη παράγωγή σόγιας το 1ο τρίμηνο του έτους, με πτώση της Βραζιλιάνικης και της Αργεντίνικης παραγωγής (-5 και -0,5 εκατ. τόνους, αντίστοιχα.
Ωστόσο, παρά την πτώση της Β. και Ν. Αμερικάνικης, η USDA προβλέπει πως η παγκόσμια παραγωγή σόγιας θα φτάσει τους 361 εκατ. τόνους κατά τη διάρκεια της φετινής παραγωγικής περιόδου, 2018-2019. Έτσι αναμένεται η φετινή παραγωγή να καταγράψει άλλο ένα ρεκόρ, ενώ θα είναι η 6η μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (+21 εκατ. τόνους) τα τελευταία 20 χρόνια.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, βλέπουμε πως η συγκεκριμένη αγορά συνέχισε την αρνητική της πορεία την προηγούμενη εβδομάδα. Ο BCI έφτασε στο αρνητικό ιστορικό των 150 μονάδων.
Ο Κυκλώνας «Βερόνικα» που έπληξε τη Β.Δ. Αυστραλία έκλεισε τα λιμάνια, με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί περαιτέρω η συγκεκριμένη αγορά. Παράλληλα, οι ανθρακωρύχοι παρέμειναν ανενεργοί, έχοντας ως συνέπεια οι ναύλοι να υποχωρήσουν γύρω στα 4,8 $/τόνο. Με τις αργίες στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας σε Ινδονησία, Κίνα, Χονγκ Κονγκ και Ταϊβάν, η δραστηριότητα πιθανόν να συμπυκνωθεί.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά της Βραζιλίας κινήθηκε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, καθώς δεν υπήρξε όγκος φορτίων που θα μπορούσε να στηρίξει τη συγκεκριμένη αγορά, ενώ η VALE διατήρησε κλειστά 13 από τα φράγματά της. Το θετικό στοιχείο ήταν η ανακοίνωση της VALE ότι θα ενεργοποιήσει πάλι το ορυχείο του Brucutu. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 11,5-13,5 $/τόνο, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Και ο Ατλαντικός υποχώρησε με μειωμένο όγκο φορτίων για τα υπερατλαντικά ταξίδια και για λίγο περισσότερα για την Άπω Ανατολή. Ωστόσο, λόγω της απορρόφησης κάποιων πλοίων διατηρήθηκε η ισορροπία μεταξύ ζήτησης -προσφοράς. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 5,75-6,5 $/τόνο, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε να εμφανίζει περισσότερη δραστηριότητα. Ο όγκος φορτίων είναι ικανοποιητικός, αν και τα επίπεδα των ναύλων εξαρτώνται από την χρονική περίοδο που θα αποδεσμευτούν τα πλοία. Δηλαδή, τα πλοία που ανοίγουν τις επόμενες μέρες πετυχαίνουν κλεισίματα στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη περίοδο, ενώ τα διαθέσιμα πλοία που ανοίγουν τέλος Απριλίου κλείνουν σε χαμηλότερα επίπεδα. Οι ναυλωτές τηρούν στάση αναμονής προκειμένου να μειώσουν ακόμα περισσότερο τους ναύλους.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε στα ίδια επίπεδα δραστηριότητας, αν και οι ναύλοι των άμεσα διαθέσιμων πλοίων αυξήθηκαν. Τα πλοία τα οποία άνοιγαν στο Γιβραλτάρ μπορούσαν να πετύχουν ημερήσιους ναύλους $ 11,5Κ, για ταξίδια με σιτηρά από τη Βραζιλία προς την Ευρώπη. Αντιθέτως, τα πλοία που κλείνονταν από τον Αμερικάνικο κόλπο πετύχαιναν χαμηλότερα κλεισίματα, πχ ένα KMX από τον αμερικάνικο κόλπο έκλεισε στα $ 16Κ /ημέρα APS SW pass (ισοδυναμεί με $ 8Κ/ημέρα με παράδοση από Ευρώπη). Παράλληλα, αυξήθηκαν τα φορτία προς την Άπω Ανατολή και τα πλοία πετύχαιναν κλεισίματα ακόμα και στα $ 17,5Κ /ημέρα. Φαίνεται ότι η αύξηση των κενών πλοίων στον Ινδικό ωκεανό θα επηρεάσει και τη συγκεκριμένη αγορά, ασκώντας πίεση στους ναύλους, αν και τις τελευταίες 2 εβδομάδες έχει περιοριστεί η χωρητικότητα της περιοχής.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, υπήρξε έντονος ανταγωνισμός για μικρά ταξίδια, με αποτέλεσμα τα κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία να πληρώνουν $ 6-7Κ/ημέρα. Ευτυχώς, συνεχίστηκε σταθερά η ροή φορτίων άνθρακα από Ινδονησία και Αυστραλία, ενώ μειώθηκε ο όγκος φορτίων σιτηρών από NOPAC, με αποτέλεσμα να μετακινηθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα από τη Βόρεια Κίνα προς το Νότο. Στα θετικά σημεία είναι η καλή εικόνα της διαδρομής Ανατολικής Αυστραλίας –Ινδίας, αλλά ο έντονος ανταγωνισμός κρατά τη ναυλαγορά σε χαμηλά επίπεδα. Περιμένουμε τα καλύτερα επίπεδα στην περιοχή της ECSA να παρακινήσουν κάποια πλοία να μετακινηθούν δυτικά.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στον Ατλαντικό δεν είδαμε σημαντική κινητικότητα, τόσο στη Μεσόγειο/ Μαύρη Θάλασσα, όσο και προς την Άπω Ανατολή, ωστόσο οι ναύλοι κινήθηκαν υψηλότερα, π.χ. ένα SMX από Δυτ. Μεσόγειο προς Ινδία/Μπαγκλαντές κλείστηκε στα $ 15Κ/ημέρα. Από την περιοχή της ECSA δεν είδαμε ιδιαίτερη δραστηριότητα προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι για ταξίδια από Βραζιλία προς ECI, με σιτηρά, έφτασαν στα $13,75Κ/ημέρα +375Κ ΒΒ, για τα SMXs, και στα $ 15,5K /ημέρα +500K ΒΒ, για τα UMXs.
Στο αμερικάνικο κόλπο, η προσφερόμενη χωρητικότητα αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι ημερήσιοι ναύλοι των UMXs κατά $ 1,5Κ, φτάνοντας την Παρασκευή στα $ 14,5Κ /ημέρα, ενώ οι ναύλοι προς την Ιαπωνία, για ένα SMX, με σιτηρά, έφτασαν στα $18-18,5Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού, είδαμε μειωμένη δραστηριότητα. Η ζήτηση από το NO.PAC. και τη Β. Κίνα ήταν περιορισμένη. Έτσι οι ναύλοι βρέθηκαν υπό πίεση. Για παράδειγμα ένα UMX έκλεισε στα $ 9,25Κ /ημέρα, με παράδοση στο CJK, για ταξίδι από NO.PAC. προς Ν.Α. Ασία.
Τα ταξίδια επιστροφής προς τον Ατλαντικό δεν είχαν ιδιαίτερη ζήτηση, με ελάχιστα φορτία και οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $ 5,5-6,5Κ/ημέρα, αναλόγως την περιοχή παράδοσης και το μέγεθος του πλοίου.
Στο Ν. Ειρηνικό, το εμπόριο του νίκελ στήριξε την αγορά, δίνοντας κάποιες ευκαιρίες στα SMXs για ικανοποιητικά κλεισίματα ($ 11,5/ημέρα) προς την Κίνα. Επίσης, ένα SMX από Ινδονησία προς Ιαπωνία πληρωνόταν με $ 10-10,5Κ/ημέρα.