Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Συνεχίζεται η ανοδική πορεία του Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων

0koyti

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Οι χαμηλότεροι από τους προβλεπόμενους ρυθμοί ανάπτυξης στις ισχυρότερες οικονομίες (π.χ. ΗΠΑ, Κίνα, Ε.Ε.) οδήγησαν την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Ανοιχτής Αγοράς στην απόφαση να διατηρήσει σταθερά τα επιτόκια της Ομοσπονδιακής Τράπεζας, για το 2019, στο 2,25-2,5%.

Επιπρόσθετα, την Πέμπτη 21/3, η ΕΕ έδωσε στη Βρετανία περιθώριο δύο επιπλέον εβδομάδων (έως τις 12 Απριλίου), προκειμένου να καταλήξει σε ελεγχόμενο Brexit. Εάν και τότε δεν καταφέρει να βρεθεί χρυσή τομή, τότε ή θα πρέπει να ζητηθεί νέα διορία ή θα βγει από την Ε.Ε. χωρίς συμφωνία στις 22 Μαΐου.
Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί πως η προσφορά χωρητικότητας αυξήθηκε το 2018 κατά 13%, εν ώ η ζήτηση μόλις 4%. Αυτό είχε ως συνέπεια την άσκηση πίεσης στο θαλάσσιο εμπόριο και κατ’ επέκταση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, π.χ. στη διαδρομή Ασίας-Αυστραλίας όπου οι ναύλοι υποχώρησαν.
Ειδικότερα στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, ο δείκτης HARPEX συνέχισε ακάθεκτος την ανοδική του πορεία, για ακόμα μία εβδομάδα, φτάνοντας τις 561 μονάδες. Στις επιμέρους κατηγορίες, είδαμε η πλειοψηφία τους να εμφανίζει άνοδο, ενώ κάποιες παρέμειναν σταθερές.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, είδαμε να συνεχίζεται η θετική πορεία της δραστηριότητας σε όλες τις αγορές, με αυξημένη ζήτηση για το μέγεθος αυτό και ελάχιστα διαθέσιμα πλοία, και αυτή την εβδομάδα. Οι ναύλοι κινούνται σε υψηλά επίπεδα ($ 24Κ/ημέρα). Παρατηρώντας την αυξημένη ζήτηση, πιστεύουμε ότι οι πλοιοκτήτες θα κινηθούν ακόμη υψηλότερα. Αντιθέτως, οι ναύλοι των μικρότερων πλοίων της κατηγορίας δέχονται πιέσεις, καθώς σε αρκετές ανταγωνίζονται τα μεγαλύτερα PANAMAXes.
Στα PANAMAXes, η μειωμένη χωρητικότητα των PPMXs, τόνωσε και αυτό το τμήμα. Επίσης, η χωρητικότητα στην Ασία περιορίστηκε. Οι ναύλοι κινήθηκαν ανοδικά, φτάνοντας τα $ 8,7Κ /ημέρα. Στον Ατλαντικό η χωρητικότητα απορροφήθηκε πλήρως και οι ημερήσιοι ναύλοι πλησίασαν τα $ 11Κ ($ 10,9Κ /ημέρα).
Αυτή την εβδομάδα είδαμε στην Ασία μερικά «3,5άρια» να παραμένουν ανοιχτά με αποτέλεσμα οι ναύλοι να διατηρούνται σταθεροί, για 3η συνεχόμενη εβδομάδα, στα $8,6Κ/ημέρα. Ωστόσο, βλέποντας ότι τα γειτονικά μεγέθη αυξάνονται, περιμένουμε σύντομα να δούμε κι εδώ αύξηση. Στα πλοία χωρητικότητας 2.800 TEUs, η ζήτηση του Απριλίου στην Ασία αυξήθηκε, αυτή την εβδομάδα, χωρίς όμως αυτό να συνοδευτεί και από αύξηση του επιπέδου των ναύλων. Στον Ατλαντικό, η «ανοιχτή» χωρητικότητα είναι περιορισμένη, με αποτέλεσμα οι ναυλωτές να αναζητούν πλοία ακόμα και στην Ασία.
Στα «2,5άρια», παρατηρείται κινητικότητα, καθώς αυτή τη βδομάδα υπήρξαν κάποιες ανανεώσεις ναυλώσεων και κάποια πλοία βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση. Οι ναύλοι κινήθηκαν μεταξύ $ 9,25Κ και $ 10,25Κ /ημέρα και οι πλοιοκτήτες, που έχουν ακόμα «ανοιχτά» πλοία, στοχεύουν ακόμα και στα $ 11Κ/ημέρα.
Όσον αφορά τα πλοία των 1700 TEUs, παρατηρήσαμε κάποια δραστηριότητα στην Ασία και ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων μειώθηκε. Έτσι οι ναύλοι για τα NEW-ECO πλοία ανέβηκαν στα $ 10,5Κ/ημέρα και για τα συμβατικά σκάφη στα $ 7,6Κ/ημέρα. Επίσης, στον Ατλαντικό τα πλοία της κατηγορίας πέτυχαν ναύλους $ 7,5-8Κ/ημέρα.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, είδαμε μικτές τάσεις στην αγορά της Ασίας. Υπάρχουν ακόμα αρκετά άμεσα διαθέσιμα πλοία, χωρίς κάποια απασχόληση, αλλά και αρκετές απαιτήσεις για τα τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη παρέμειναν στα επίπεδα των $ 6Κ /ημέρα για τα πλοία χωρητικότητας 1.100 TEUs και $8Κ /ημέρα για τα ECO. Ομοίως και τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέρα. Ελπίζουμε πως και σ’ αυτόν τον τομέα η αγορά θα δει υψηλότερα νούμερα σύντομα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter