Αγορά Ξηρού φορτίου: Τα Capes βιώνουν τις συνέπειες του συμβάντος στη Βραζιλία
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2019 14:38
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς έδωσαν τη δυνατότητα στους αγρότες της Βραζιλίας να περισυλλέξουν τη σόγια τους νωρίτερα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να επωφεληθούν οι αγρότες του Mato Grosso και της Parana από τις ισχύουσες τιμές σόγιας. Ήδη τον προηγούμενο μήνα η Βραζιλία κατόρθωσε να διπλασιάσει τις εξαγωγές σόγιας, σε σχέση με το Φεβρουάριο της περσινής χρονιάς.
Πάνω από το 85% της εξαγόμενης ποσότητας σόγιας προορίζεται για την Κίνα και όσο οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ Αμερικής -Κίνας είναι τεταμένες, τόσο αυτό το ποσοστό θα ενισχύεται.
Ωστόσο, η αύξηση των κενών πλοίων, μεγέθους PMX, που κινούνται προς την περιοχή της ECSA –εξαιτίας της έλλειψης φορτίων από την Αμερική – αναμένεται να ασκήσουν πίεση στους ναύλους, παρά την αύξηση του όγκου μεταφορών σόγιας από τη Βραζιλία.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, βλέπουμε πως μετά από το αρχικό σοκ του συμβάντος στο ορυχείο της Βραζιλίας, η αγορά των CAPEs έχει υποχωρήσει αρκετά σε σχέση με τα μικρότερα μεγέθη. Και αυτό είναι λογικό καθώς τα μεγέθη που εξυπηρετούσαν τις μεταφορές της VALE ήταν κυρίως CAPEs και όχι μικρότερα.
Επίσης, η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε την πτωτική της πορεία καθ 'όλη τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Τα Ο όγκος κλεισιμάτων μειώθηκε και τα κλεισίματα υποχώρησαν άλλα 0,2 $ φτάνοντας μέχρι και τα 4,6-5 $/τόνο.
Παρομοίως, η αγορά της Βραζιλίας εμφάνισε σχετική αδράνεια, εκτός από λίγα φορτία προς Ευρώπη και Μέση.
Η ζήτηση άρχισε να υποχωρεί, ενώ στην περιοχή συγκεντρώθηκαν πάνω από 10 «ανοιχτά» πλοία, που αναζητούν κάποια απασχόληση εντός του μήνα.
Λόγω των διακοπών στη Βραζιλία, η εικόνα παραμένει ασαφής ως προς το πολιτικό τοπίο και πώς αυτό μεταφράζεται στην εξέλιξη της αγοράς. Τα κλεισίματα κυμάνθηκαν μεταξύ 11-12,5 $/τόνο, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρέμεινε ενεργή και οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα.
Ο αμερικάνικος κόλπος συνέχισε να έχει περιορισμούς ως προς το βύθισμα των πλοίων και δημιουργήθηκαν προβλήματα στις φορτώσεις σε κάποια λιμάνια.
Επίσης, τα επίπεδα των ναύλων των CAPES έχουν αρχίσει να γίνονται ανταγωνιστικά και αρκετοί ναυλωτές κοιτούν και σ’ αυτά τα μεγέθη, εφόσον μπορούν να καλύψουν το φορτίο.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, δεν αναμένεται να αλλάξει η εικόνα ούτε τον Απρίλιο. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 12,5Κ/ημέρα και προς την Άπω Ανατολή στα $ 14Κ /ημέρα +400Κ ΒΒ.
Και η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αναμενόμενα, την προηγούμενη εβδομάδα. Η δραστηριότητα ήταν υποτονική και οι πλοιοκτήτες μάταια προσπαθούσαν να ανεβάσουν τους ναύλους, τελικά στο τέλος της εβδομάδας οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 11,5Κ/ημέρα (APS basis) ενώ οι ναύλοι προς την Ασία έφτασαν στα $ 14Κ /ημέρα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, όσο το TCE των CAPEs βρίσκεται στα $ 2-3Κ/ημέρα, τα KMX δέχονται πιέσεις και οι OPERATORS προσπαθούν να επωφεληθούν. Επίσης, παρατηρήθηκε μείωση των φορτίων άνθρακα και σιτηρών. Ευτυχώς η προσφερόμενη χωρητικότητα διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα.
Οι ναύλοι στο Β. Ειρηνικό κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από το Νότο. Ένα KMX από τη Β. Κίνα έφτασε στα $ 10Κ /ημέρα, ενώ νοτιότερα στα $ 8Κ/ημέρα για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στον Ατλαντικό και ειδικότερα στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε να διατηρείται σταθερή η αγορά και να υπάρχει ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς.
Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Ευρώπη, για ένα UMX, έφτασαν στα $ 11,5 Κ /ημέρα και προς την Ινδία, με SMX, στα $ 15,5-16Κ /ημέρα.
Επίσης, στη Βόρεια Ευρώπη δεν παρουσιάστηκαν πολλά φορτία, παρά μόνο σε περιοχές με πάγο. Οι ναύλοι με φορτία SCRAP από τη Β. Ευρώπη προς την Ανατ. Ευρώπη έφτασαν $ 7-8Κ /ημέρα, ενώ από τη Μαύρη θάλασσα προς την Άπω Ανατολή οι ναύλοι δέχθηκαν μεγάλη πίεση, καθώς δεν υπήρχε ζήτηση, και έφτασαν στα $ 13,5Κ /ημέρα + 350Κ BB (για ένα UMX).
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού, είδαμε έναν καλό όγκο φορτίων χάλυβα και άνθρακα στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας, τα οποία όμως δεν μπορούσαν να καλύψουν τον μεγάλο αριθμό «ανοιχτών πλοίων».
Στη Ν.Α. Ασία είδαμε δύο διαφορετικές εικόνες. Από τη μία πλευρά τα πλοία που κατευθύνονται προς τη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 9-9,5Κ/ημέρα, ενώ από την άλλη πλευρά τα πλοία από την Κίνα προς την Ινδία έκλειναν στα $ 10,5Κ /ημέρα.
Στο Βόρειο Ειρηνικό παρατηρήθηκε έντονη αύξηση της χωρητικότητας, με αποτέλεσμα η αύξηση των φορτίων από το NOPAC να μη βοηθήσει τους ναύλους να ανεβαίνουν.
Οι ναύλοι έφτασαν στα $ 9,5Κ/ημέρα, για UMX, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC και στα $ 5,5Κ/ημέρα για SMX προς την Ευρώπη. Επί του παρόντος, η περιοχή του NOPAC εμφανίζει περισσότερα φορτία για φορτώσεις στον Απρίλιο, παρά εντός Μαρτίου.