Αγορά Ξηρού φορτίου: Πτώση για τα Capes και άνοδος για τα μικρότερα μεγέθη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 07 Μαρτίου 2019 08:45
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Ανοδικά κινούνται οι εισαγωγές Βωξίτη της Κίνας. Μόνο τον περασμένο Ιανουάριο η Κίνα εισήγαγε σχεδόν 7,9 εκατ. τόνους, ποσότητα που ισοδυναμεί με το μηνιαίο ρεκόρ εισαγωγών βωξίτη του Ιανουαρίου 2014. Παράλληλα οι κινέζικες επενδύσεις στα ορυχεία και τις λιμενικές υποδομές της Γουινέας συνετέλεσαν καταλυτικά, ώστε να αυξηθούν οι μεταφορές από τη συγκεκριμένη χώρα προς την Κίνα από 0,3 σε 38,2 εκατ. τόνους μέσα σε 3 χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι παραπάνω ποσότητες μεταφέρθηκαν σχεδόν μόνο με πλοία CAPES. Αυτό είχε ως συνέπεια η ετήσια αύξηση των φορτώσεων των Capes από τη Γουινέα προς την Κίνα το 2018 να ξεπεράσουν την αντίστοιχη από τη Βραζιλία, σχεδόν κατά 10 εκατ. τόνους (13,4 έναντι 4,3 εκατ, τόνους, ετήσια αύξηση).
Την ίδια αυξητική τάση εμφανίζουν και οι κινέζικες εισαγωγές βωξίτη από την Αυστραλία. Το 2018 έφτασαν στο 24,5 εκατ. τόνους, καταγράφοντας ετήσια αύξηση κατά 4,3 εκατ. τόνους. Όμως σε αντίθεση με την περίπτωση της Γουινέας, οι εισαγωγές από την Αυστραλία έγιναν, ως επί τω πλείστον, με πλοία μεγέθους PPMX.
Το 2019 αναμένεται να ενισχυθούν οι εισαγωγές της Κίνας από την Μαλαισία, καθώς η τελευταία πρόσφατα ανακοίνωσε πως θα χαλαρώσει τους περιορισμούς εξαγωγών βωξίτη. Η εξέλιξη αυτή θα ενισχύσει ιδιαίτερα τα SMX-UMXs. Σε κάθε περίπτωση, οι κινεζικές εισαγωγές βωξίτη θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στο εμπόριο ξηρού φορτίου.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε την πτωτική της πορεία καθ 'όλη τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Τα κλεισίματα έφτασαν στα 4,85-5 $/τόνο. Οι πλοιοκτήτες που κινούνταν στην Σιγκαπούρη επέλεξαν να παραμείνουν στην περιοχή, καθώς ο Ατλαντικός δεν προσέφερε περισσότερες ευκαιρίες για υψηλότερα ναύλα.
Η αγορά της Βραζιλίας παρέμεινε υποτονική την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως όσον αφορά τις φορτώσεις του Μαρτίου. Τα κλεισίματα κινήθηκαν στα 12,5-12,8 $/τόνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, αλλά στο τέλος της είδαμε να φτάνουν οι διαπραγματεύσεις και στα 13,5 $/τόνο, για φορτία στα τέλη Μαρτίου –αρχές Απριλίου, ενώ και η χωρητικότητα έδειξε να μειώνεται
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, η αγορά ήταν ανεβασμένη την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς τα φορτία των σιτηρών αυξήθηκαν ενώ τα διαθέσιμα πλοία μειώθηκαν. Ειδικά για την περίοδο 10-20 Μαρτίου δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία και φορτία. Για τα τέλη Μαρτίου υπάρχει ακόμα ζήτηση προς κάλυψη και τα ανοιχτά πλοία είναι περιορισμένα. Δεδομένων των παραπάνω οι ναύλοι αυξήθηκαν και οι διαπραγματεύσεις γίνονταν σε DOP βάση από την Ινδία. Ωστόσο, η απουσία φορτίων προς την Άπω Ανατολή ενδέχεται να στρέψει πολλά πλοία από τη Μεσόγειο στη συγκεκριμένη αγορά, επιβαρύνοντας τα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 12Κ/ημέρα και προς την Άπω Ανατολή στα $ 14Κ /ημέρα +400Κ ΒΒ.
Φαίνεται πως η θετική πορεία της ECSA επηρέασε θετικά και το κλίμα στην αγορά του Β. Ατλαντικού. Η αγορά βελτιώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς είδαμε περισσότερα φορτία, αλλά η λίστα των άμεσα διαθέσιμων πλοίων στην Ευρώπη παραμένει μεγάλη αν και υποχωρεί σιγά-σιγά. Το επόμενο διάστημα περιμένουμε περαιτέρω βελτίωση της αγοράς. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 10,5Κ/ημέρα, ενώ οι ναύλοι προς την Ασία έφτασαν στα $ 12,5Κ /ημέρα APS bss.
Στην πλευρά του Ειρηνικού, η αγορά συνέχισε ανοδικά, με περισσότερα φορτία άνθρακα και σιτηρών. Οι ναύλοι στο Β. Ειρηνικό κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από το Νότο. Ένα KMX από τη Β. Κίνα έφτασαν στα $ 10-11Κ /ημέρα, ενώ νοτιότερα στα $ 9Κ/ημέρα για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας. Γι’ αυτή την εβδομάδα περιμένουμε οι ναύλοι να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα ή και να ανέβουν, καθώς ήδη βλέπουμε περισσότερες απαιτήσεις.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, στον Ατλαντικό και ειδικότερα στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε να περιορίζεται η αγορά, καθώς οι καιρικές συνθήκες έχουν δημιουργήσει καθυστερήσεις και ακυρώσεις. Ωστόσο, αυτό δημιούργησε πιθανές ευκαιρίες για τα πλοία που είναι άμεσα διαθέσιμα στην περιοχή. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Ευρώπη, για ένα UMX, έφτασαν στα $ 10,5-11 Κ /ημέρα και προς την Ινδία, με petcoke, στα $ 16,5Κ /ημέρα.
Επίσης, η Ευρώπη έδειξε σημάδια βελτίωσης στους ναύλους, κυρίως λόγω των μειωμένων πλοίων. Τα φορτία SCRAP από τη Β. Ευρώπη έδειξαν κάποια βελτίωση και οι ναύλοι προς την Ανατ. Ευρώπη έφτασαν $ 14-15Κ /ημέρα, ενώ από Μαύρη θάλασσα προς την Άπω Ανατολή οι ναύλοι έφτασαν στα $ 16,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού, είδαμε να βελτιώνονται τα πράγματα στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας φτάνοντας στα $ 12-12,5Κ/ημέρα, ενώ στη συνέχεια υποχώρησαν οι ναύλοι στα $ 11Κ /ημέρα για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία και προς Κίνα.
Όμοια εικόνα και στο Βόρειο Ειρηνικό, με τους ναύλους να ανεβαίνουν στην αρχή της εβδομάδας και έφτασαν στα $ 9Κ/ημέρα bss Korea-Japan για SMX, $ 10,5Κ/ημέρα για UMX για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC και στα $ 7,5Κ/ημέρα για UMX προς την Ευρώπη. Στη συνέχεια οι ναύλοι έπεσαν στα $ 6-6,5Κ/ημέρα για ταξίδι προς την Ευρώπη με UMX.