Πτωτικά κινείται η Αγορά Ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 06 Νοεμβρίου 2018 17:43
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Η αμερικάνικη γεωργική παραγωγή έκανε στροφή το 2018 από τη σόγια προς το καλαμπόκι και τα σιτηρά. Η αλλαγή προήλθε από τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.
Η Κίνα απορροφούσε σχεδόν το 60% της αμερικάνικης παραγωγής σόγιας, πριν από τον εμπορικό πόλεμο. Τους τελευταίους μήνες οι κινέζικες εισαγωγές σόγιας από τις ΗΠΑ ήταν μηδαμινές με αποτέλεσμα να υποχωρήσουνε οι τιμές στα κατώτερα επίπεδα της δεκαετίας.
Αν και η απόδοση ανά εκτάριο είναι μικρότερη για τη σόγια από το καλαμπόκι, ωστόσο η καλλιέργεια σόγιας έχει χαμηλότερο κόστος.
Αυτό συνεπάγεται πως η αλλαγή της παραγωγής θα αυξήσει και το κόστος παραγωγής για τους αγρότες αλλά θα ευνοήσει τις βιομηχανίες λιπασμάτων και τις μεγάλες εταιρείες. Παράλληλα, οι μειωμένες εξαγωγές καλαμποκιού προς την Κίνα πιέζει την τιμή του προς τα κάτω.
Εν αντιθέσει με τις τιμές της σόγιας και του καλαμποκιού, οι τιμές των σιτηρών παρουσιάζουν φέτος αύξηση 19%, καθώς σε πολλές εξαγωγικές χώρες τα αποθέματα είναι στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2008.
Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Όσον αφορά τα CAPES, τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 17,5K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 33,5K /ημέρα ($ -1,3Κ/ημέρα και -1Κ/ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Επίσης, η μεγάλη αύξηση των κενών πλοίων στη Βραζιλία επηρέασε αρνητικά τους ναύλους της περιοχής. Η αγορά TA /FH αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα αλλά θα επηρεαστεί από την υπερπροσφορά στις άλλες αγορές και ιδίως στη Βραζιλία.
Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 18K /ημέρα, με μείωση 1Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και με ελάχιστα (κανένα από τη VALE) κλεισίματα.
Παραμένει μεγάλος ο αριθμός κενών πλοίων για το Νοέμβριο, γεγονός που πιέζει τους ναύλους στη διαδρομή C3, (Βραζιλία –Κίνα), ενώ δεν αναμένεται να δούμε έλλειψη χωρητικότητας από το 2ο μισό του Νοεμβρίου.
Επίσης, το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 19K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, με οριακή μείωση - $0,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη, με περισσότερη δραστηριότητα από τους ανθρακωρύχους (κυρίως της RIO TINTO) και τους OPERATORS.
Βλέπουμε λιγότερα φορτία άνθρακα από την Αν. Αυστραλία και η χωρητικότητα στον Ειρηνικό δείχνει να ισορροπεί βραχυπρόθεσμα.
Γι’ αυτή την εβδομάδα περιμένουμε να διατηρηθούν τα κενά πλοία στην περιοχή καθώς οι πλοιοκτήτες δεν επιλέγουν να μετακινηθούν προς την Βραζιλία. Επίσης, οι τυφώνες που χτυπούν τη Ν. Κίνα θα επηρεάσουν το χρονοδιάγραμμα κάποιων πλοίων.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, οι ναύλοι έχουν σταθεροποιηθεί στα $ 16,5Κ /ημέρα +650Κ ΒΒ.
Στα υπερατλαντικά ταξίδια οι ναύλοι φτάνουν στα $ 20Κ /ημέρα με παράδοση skaw –gib. Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε να δούμε τους πλοιοκτήτες με περισσότερη σιγουριά και αυξημένες απαιτήσεις, δεδομένου του καλού κλίματος και της μείωσης των κενών πλοίων.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δραστηριότητα και οι ναύλοι κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς πριν 2 εβδομάδες είχαμε στη Γερμανία το Eisbeinessen.
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα KMX για σύντομα κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική έκλεινε στα $ 14,5Κ /ημέρα, με επαναπαράδοση Skaw-Gib.
Τα πλοία με κατεύθυνση στο Γιβραλτάρ πετυχαίνουν ναύλους μόλις στα $ 13Κ /ημέρα, bss Gib. Έτσι περιμένουμε λιγότερα κενά πλοία στην Ανατ. Μεσόγειο, αυτή την εβδομάδα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στην αγορά του Ν. Ειρηνικού, οι ναύλοι φαίνεται πως έφτασαν στα κατώτερα επίπεδά τους και πλέον περιμένουμε άνοδο, καθώς βλέπουμε περισσότερα φορτία από Αυστραλία και λιγότερα από Ινδονησία με προορισμό τη Ν.Α. Ασία και την Ινδία.
Τα κενά πλοία προς την ECSA αυξάνονται και γι’ αυτό πολλοί πλοιοκτήτες προτιμούν τα κυκλικά ταξίδια, μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας.
Επίσης, ο αυξημένος όγκος φορτίων από την Ινδία ενδεχομένως να προσελκύσει πολλά πλοία στην περιοχή δημιουργώντας υπερπροσφορά το επόμενο διάστημα.
Οι διακοπές σε Ινδία και Σιγκαπούρη στις αρχές αυτής της εβδομάδας περιμένουμε να ρίξουν τους ρυθμούς της αγοράς.
Η αγορά του Β. Ειρηνικού παρουσίασε κάποια νέα φορτία και αυτό τη βοήθησε να ισορροπήσει στα $ 12,5-13Κ /ημέρα.
Περιμένουμε να δούμε βελτίωση της αγοράς αυτή την εβδομάδα λόγω της μεγαλύτερης ροής φορτίων και της ισορροπημένης χωρητικότητας.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, ήταν μια άτονη εβδομάδα στον Ατλαντικό, κυρίως μεταξύ USG-ECSA. Οι ναύλοι υποχώρησαν για ταξίδια από την ECSA τόσο για την Ευρώπη, όσο και για την Άπω Ανατολή.
Τα UMX προς την Άπω Ανατολή πετυχαίνουν $ 15Κ /ημέρα +500Κ ΒΒ και προς την Αν. Μεσόγειο $ 17-18Κ /ημέρα.
Στον αμερικάνικο κόλπο οι ναύλοι μειώθηκαν, καθώς η χωρητικότητα αυξήθηκε. Ένα UMX μπορεί να κλείσει γύρω στα $ 24Κ /ημέρα για ταξίδι με σιτηρά προς την Ιαπωνία και ένα SMX για υπερατλαντικό ταξίδι στη Μεσόγειο στα $ 17Κ/ημέρα, περίπου.
Η αγορά του Ειρηνικού συνεχίζει στους ίδιους ρυθμούς. Στον Βορρά, τα φορτία ήταν λίγα σε σύγκριση με τον μεγάλο αριθμό σκαφών με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν και οι ναυλωτές να ζητούν ναυλώσεις σε DOP βάση.
Παρά τον αυξανόμενο όγκο φορτίων στο Βόρειο Ειρηνικό, που παρατηρούμε τις τελευταίες εβδομάδες, οι ναύλοι συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, πλησιάζοντας στα $ 11Κ /ημέρα + 250Κ BB. Για τα ταξίδια από Ασία προς τον Ατλαντικό, είδαμε μερικά φορτία στο USG με ναύλους γύρω στα $ 4Κ /ημέρα DOP F.East.
H αυξανόμενη χωρητικότητα που κατευθύνεται από την Κίνα προς την Ινδονησία κλείνει φορτία Ινδονησιακού άνθρακα στα $ 11Κ/ημέρα, APS για ταξίδια προς τη Σιγκαπούρη-Ιαπωνία.