Αυξάνεται η χωρητικότητα στην Αγορά Ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 01 Νοεμβρίου 2018 16:46
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Μειωμένες εμφανίζονται οι παραδόσεις νέων πλοίων για το 2018, σε σχέση με το 2017. Η συνολική χωρητικότητα που αναμένεται να παραδοθεί εντός του έτους θα φτάσει στα 27,1 εκατ. τόνους DWT, το οποίο αποτελεί και το χαμηλότερο σημείο της τελευταίας 10ετίας.
Ωστόσο, παρατηρούμε πως οι πλοιοκτήτες στρέφονται σε όλο και μεγαλύτερα πλοία. Από το σύνολο των πλοίων που θα παραδοθεί μέσα στο 2018 τα 20 είναι VLOCs, τα 39 KAMSARMAXes, 1 PANAMAX, 63 ULTRAMAXes, 9 SUPRAMAXes/HANDYMAXes και 47 HANDYSIZES.
Η καθυστέρηση παραδόσεων και μεταφορά πολλών εξ’ αυτών μέσα στο 2019, είχε θετική επίδραση στο ισοζύγιο πλοίων-φορτίων, όμως σε συνδυασμό με τις μειωμένες διαλύσεις πλοίων έχει ως αποτέλεσμα ο ρυθμός αύξησης των πλοίων να φτάσει στο 2,5 %. Έτσι το 2019 περιμένουμε οι παραδόσεις των πλοίων να φτάσουν στα υψηλότερα επίπεδα από το 2013 με τα VLOCs, KAMSARMAXes και ULTRAMAXes να συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά.
Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Όσον αφορά τα CAPES, τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 18,7K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 34,5K /ημέρα ($ +0,7Κ/ημέρα και αμετάβλητο, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Επίσης, η μεγάλη αύξηση των κενών πλοίων, τον Οκτώβριο, στη Βραζιλία επηρέασε αρνητικά τους ναύλους της περιοχής. Η αγορά TA /FH αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα αλλά θα επηρεαστεί και από τις άλλες αγορές και ιδίως της Βραζιλίας.
Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 19K /ημέρα, με οριακή θετική μεταβολή και με ελάχιστα (κανένα από τη VALE) κλεισίματα. Παραμένει μεγάλος ο αριθμός κενών πλοίων για τα τέλη Οκτωβρίου και τις αρχές Νοεμβρίου, γεγονός που πιέζει τους ναύλους στη διαδρομή C3, (Βραζιλία –Κίνα), αλλά ενδέχεται να δούμε έλλειψη χωρητικότητας από το 2ο μισό του Νοεμβρίου.
Επίσης, το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 19,5K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, χωρίς μεταβολή σε σχέση με την προηγούμενη, με περιορισμένη δραστηριότητα από τους ανθρακωρύχους και τους OPERATORS.
Βλέπουμε λιγότερα φορτία άνθρακα από την Αν. Αυστραλία και η χωρητικότητα στον Ειρηνικό δείχνει να ισορροπεί βραχυπρόθεσμα. Γι’ αυτή την εβδομάδα περιμένουμε να διατηρηθούν τα κενά πλοία στην περιοχή καθώς οι πλοιοκτήτες δεν επιλέγουν να μετακινηθούν προς την Βραζιλία.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, είδαμε πολλούς πλοιοκτήτες να μειώνουν τις απαιτήσεις τους την προηγούμενη εβδομάδα προκειμένου να κλείσουν κάποια ναύλωση. Οι ναυλωτές πίεζαν για ναυλώσεις σε APS βάση αντί για DOP από PG/INDIA. Οι ναύλοι έως τα τέλη της εβδομάδας έφτασαν στα $ 16Κ /ημέρα +600Κ ΒΒ.
Τις επόμενες μέρες δεν περιμένουμε κάποια βελτίωση για τα ταξίδια στα μέσα Νοεμβρίου, καθώς το ισοζύγιο πλοίων –φορτίων είναι αρνητικό.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε μικτές τάσεις, την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς τα πλοία που άνοιγαν στην Β. Ευρώπη έβρισκαν εύκολα κάποιο φορτίο άνθρακα από την Βαλτική, ενώ αυτά από Γιβραλτάρ και NCSA δυσκολεύονταν. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα KMX για σύντομα κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική έκλεινε στα $ 17,5Κ /ημέρα, με επαναπαράδοση Skaw-Gib, ενώ το ίδιο πλοίο για κάποιο Υπερατλαντικό ταξίδι προς USG και παράδοση στο Γιβραλτάρ λάμβανε γύρω στα $ 13,5Κ /ημέρα + 400Κ ΒΒ.
Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε μικρή πτώση των ναύλων, εάν δεν εμφανιστούν περισσότερα φορτία. Θετικό σημείο αποτελεί η μικρή διαθέσιμη χωρητικότητα (η οποία έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα).
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στην αγορά του Ν. Ειρηνικού είδαμε να μειώνονται απότομα οι ναύλοι, λόγω έλλειψης φορτίων και αύξησης της χωρητικότητας, την προηγούμενη εβδομάδα. Τα KMX έφτασαν στα $ 12-12,5Κ /ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδονησία/Κίνα και στα $ 11-11,5Κ /ημέρα για ταξίδια προς την Αυστραλία. Ωστόσο, η αύξηση των κενών πλοίων στην ECSA, οδηγεί τους πλοιοκτήτες να επιλέξουν τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας, πιέζοντας τους ναύλους στη συγκεκριμένη περιοχή.
Συνεχίζουμε να βλέπουμε αύξηση των φορτίων από την Ινδία, η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει υπερπροσφορά πλοίων εκεί στις επόμενες εβδομάδες.
Η αγορά του Β. Ειρηνικού υποχώρησε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς περιορίστηκαν αρκετά τα φορτία στο NOPAC. Για το λόγο αυτό πολλά πλοία κατευθύνθηκαν προς το CJK. Περιμένουμε αυτή τη βδομάδα η αγορά να δεχθεί κι άλλη πίεση εκτός κι αν δούμε μεγαλύτερη ροή φορτίων.
Τα SUPRAMAXes που δραστηριοποιούνταν στον Αμερικάνικο Κόλπο με μεγάλη δυσκολία μπορούσαν να βρουν κάποια απασχόληση, κυρίως για τις φορτώσεις στις αρχές Νοεμβρίου, ενώ οι ιδιοκτήτες εμφάνιζαν κάποια αδράνεια. Τα ταξίδια με UMX προς την Άπω Ανατολή πλήρωναν $ 27Κ /ημέρα και τα Υπερατλαντικά με SMX $ 19,5 Κ /ημέρα.
Αντιθέτως, η αγορά της Ευρώπης εμφάνισε εντονότερη δραστηριότητα καθώς πολλοί ναυλωτές που φόρτωναν στη Δ. Μεσόγειο δέσμευαν πλοία σε DOP βάση από την Β. Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά της Ασίας, τόσο στη Ν.Α. Ασία όσο και στο Β. Ειρηνικό, δείχνει μουδιασμένη, καθώς τα διαθέσιμα πλοία συνεχώς αυξάνονται και τα φορτία μειώνονται Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να προτιμούν να παραμείνουν στον Ατλαντικό.