Αγορά Ξηρού φορτίου: Αντίθετες τάσεις σε Ατλαντικό και Ειρηνικό
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2018 17:09
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Η ζήτηση της Κίνας για κωκ έφτασε στο ανώτατο επίπεδο των τελευταίων 13 μηνών, ενώ παράλληλα η προσφορά περιορίστηκε.
Η προσφορά οπτάνθρακα στην Κίνα είναι περιορισμένη, ενώ όσο πλησιάζει ο χειμώνας δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στον θερμικό άνθρακα. Η άνοδος των τιμών του κωκ δεν άφησε ανεπηρέαστο και το σιδηρομετάλλευμα, το οποίο έφτασε στα υψηλά 7μήνου, ενώ και ο χάλυβας κατέγραψε τις υψηλότερες τιμές για τις τελευταίες 4 εβδομάδες.
Παράλληλα, η Αυστραλία και η Μοζαμβίκη εφαρμόζουν περιορισμούς στην προσφορά κωκ με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το εμπόριο του, που πραγματοποιείται μέσω θάλασσας.
Εν τω μεταξύ, η Κίνα σκοπεύει να μειώσει την παραγωγή της στις κεντρικές βιομηχανίες της, ωστόσο επιτρέπει στις περιφερειακές μονάδες να οριοθετήσουν μόνες τους την παραγωγή τους, σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς για τις εκπομπές ρύπων.
Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Όσον αφορά τα CAPES, τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 18K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 34,5K /ημέρα ($ -1Κ και $ -0,5Κ /ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού αυξήθηκε.
Επίσης, η μεγάλη αύξηση των κενών πλοίων, τον Οκτώβριο, στη Βραζιλία επηρέασε αρνητικά τους ναύλους. Η αγορά TA /FH αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα αλλά θα επηρεαστεί και από τις άλλες αγορές και ιδίως της Βραζιλίας.
Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 18,6K /ημέρα, με μηδενική μεταβολή, με λιγότερα (κυρίως από τη VALE) αλλά σε υψηλότερα επίπεδα κλεισίματα. Παραμένει μεγάλος ο αριθμός κενών πλοίων για τα τέλη Οκτωβρίου και τις αρχές Νοεμβρίου, γεγονός που πιέζει τους ναύλους στη διαδρομή C3, (Βραζιλία –Κίνα), αλλά ενδέχεται να δούμε έλλειψη χωρητικότητας στα μέσα Νοεμβρίου.
Επίσης, το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 19,5K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, μειωμένο κατά $ 0,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη, με περιορισμένη δραστηριότητα από τους ανθρακωρύχους και τους OPERATORS.
Βλέπουμε λιγότερα φορτία άνθρακα από την Αν. Αυστραλία και η χωρητικότητα στον Ειρηνικό δείχνει να ισορροπεί βραχυπρόθεσμα.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στη διαδρομή ECSA -Άπω Ανατολή είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα να επικρατεί ηρεμία σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, καθώς οι ναυλωτές τήρησαν στάση αναμονής, προκειμένου να ασκήσουν πιέσεις στην αγορά.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία για το 2ο δεκαήμερο του Νοεμβρίου παρατηρούμε αύξηση στα κενά πλοία, που πιθανόν να προκαλέσει υποχώρηση των ναύλων.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού ήταν επίσης ήρεμη. Οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν αντί να κλείσουν κάποιο πλοίο.
Τα πλοία αυτού του μεγέθους έκλειναν για υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 17,5Κ /ημέρα bss Gib και επαναπαράδοση Skaw-Gib. και για σύντομα κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική στα $ 20Κ /ημέρα. Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε μικρή πτώση των ναύλων, καθώς τα κενά πλοία στην ECSA θα προσπαθήσουν να «χτυπήσουν» φορτία στη NCSA. Θετικό σημείο αποτελεί η μικρή διαθέσιμη χωρητικότητα.
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα η αγορά του Ν. Ειρηνικού ήταν πολύ δραστήρια την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω του Ινδονησιακού και Αυστραλιανού άνθρακα. Οι ναύλοι μειώθηκαν ελαφρώς κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, καθώς αυξήθηκε η προσφορά πλοίων.
Είδαμε τα KMX να φτάνουν τα $ 14-15Κ /ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία και παράδοση στη Ν. Κίνα. Ωστόσο, η αύξηση των κενών πλοίων στην ECSA, οδηγεί τους πλοιοκτήτες να επιλέξουν τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας, πιέζοντας τους ναύλους στη συγκεκριμένη περιοχή. Συνεχίζουμε να βλέπουμε αύξηση των φορτίων από την Ινδία, η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει υπερπροσφορά πλοίων εκεί στις επόμενες εβδομάδες.
Αντιθέτως, η αγορά του Β. Ειρηνικού υποχώρησε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς περιορίστηκαν αρκετά τα φορτία, ιδίως από την Αν. Αυστραλία. Για το λόγο αυτό πολλά πλοία κατευθύνθηκαν προς το Νότο. Περιμένουμε ότι η αγορά θα δεχθεί κι άλλη πίεση εκτός κι αν δούμε μεγαλύτερη ροή φορτίων. Οι ναύλοι για το NOPAC και την Αυστραλία ανέρχονται σε $ 13Κ /ημέρα με παράδοση στη Β. Κίνα.
Τα SUPRAMAXes ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα με πτώση στον Ειρηνικό. Τα SUPRAMAXes για κυκλικά ταξίδια στον Β. Ειρηνικό έκλειναν στα $ 10,5Κ /ημέρα DOP CJK και στα $ 8Κ /ημέρα για ταξίδια από την Άπω Ανατολή προς τη Ν.Α. Ασία. Οι πλοιοκτήτες, μη έχοντας πολλές επιλογές στη Β. Κίνα, επιδιώκουν να στραφούν προς το Νότο ή να κλείσουν κάποιο κυκλικό ταξίδι στην Ινδονησία, συμπαρασύροντας σε μείωση τους ναύλους εκεί.
Οι πλοιοκτήτες που επιλέγουν χρονοναυλώσεις, αναζητούν χρονοναυλώσεις 5-7 μηνών με 13,5 Κ/ημέρα για τα ULTRAMAXes και στα $ 11,5-12Κ /ημέρα για τα SUPRAMAXes, bss dely Spore-Japan.
Από την άλλη πλευρά, στον Ατλαντικό (ECSA και Μαύρη Θάλασσα) η εικόνα ήταν διαφορετική, καθώς όλες οι διαδρομές συνέχισαν ανοδικά με εξαίρεση τον Αμερικάνικο Κόλπο που ήταν πιο ήρεμος. Οι ναύλοι για ένα UMX σε εσωτερικά ταξίδια στην Καραϊβική και στην WCCA /WCSA έφτασαν στα $ 22,5Κ/ ημέρα.
Η αγορά της Μαύρης Θάλασσας παρέμεινε ισχυρή κι ένα ULTRAMAX για ταξίδι προς την Άπω Ανατολή μπορούσε να πετύχει ναύλο ύψους $ 30Κ /ημέρα, bss Canakalle, και $ 19Κ/ ημέρα προς την Ευρώπη.