Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Αγορά Ξηρού Φορτίου: Αντίθετες πορείες για Capes –Supramaxes/Ultramaxes

cape 43433

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Οι 4 μεγαλύτεροι παραγωγοί σιτηρών, Αυστραλία, η Βραζιλία, ο Καναδάς και η Κίνα, κατέγραψαν μειωμένη παραγωγή σιτηρών.

Η παραγωγή σιταριού της Αυστραλίας στη χειμερινή περίοδο 2018-19 αναμένεται να μειωθεί κατά 10%. Η Αυστραλία προβλέπεται να παράγξει 19,1 εκατ. τόνους σιταριού για τη χειμερινή περίοδο 2018-19 (2,1 εκατ. τόνους λιγότερους από πέρυσι.

Όπως αναφέρθηκε την περασμένη εβδομάδα, η μείωση οφείλεται στη μείωση της παραγωγής των καλλιεργειών ως συνέπεια των συνθηκών ξηρασίας στις ανατολικές πολιτείες Queensland, New South Wales, Victoria και Ν. Αυστραλία. Η πτώση αυτή θα αντισταθμιστεί εν μέρει από μια εξαιρετική συγκομιδή στη Δυτ. Αυστραλία.

Η Βραζιλία προβλέπει μείωση κατά 6,2% της συγκομιδής σιτηρών του 2018, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Γεωγραφίας και Στατιστικής (IBGE) της Βραζιλίας. Η πτώση αυτή φτάνει τα 15 εκατ. τόνους (από 240 εκατ. τόνους σε 225 εκατ. τόνους).

Ομοίως και ο Καναδάς προβλέπει 3% (21,6 εκατ. τόνους) πτώση.

Οι προβλέψεις για την καλλιέργεια σιταριού της Κίνας είναι 128 εκατ. τόνοι, ωστόσο οι δείκτες δείχνουν χαμηλότερη παραγωγή και ποιότητα. Η Κίνα σχεδίαζε, επίσης, να αποδεσμεύσει ορισμένα από τα αποθέματα της εξαιρετικά νωρίς.

Εκτός από τα σιτηρά και το τσιμέντο έχει μειωθεί. Οι ποσότητες χύδην τσιμέντου που διακινούνται παγκοσμίως έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια, ενώ οι όγκοι του χύδην clinker τσιμέντου έχουν παραμείνει σταθεροί. Αυτό αντικατοπτρίζει την αύξηση της τοπικής παραγωγής τσιμέντου σε όλο τον κόσμο, καθώς χώρες όπως η Νιγηρία και η Αλγερία από αμιγώς εισαγωγείς έγιναν αμιγώς εξαγωγείς.

Η συντριπτική πλειοψηφία των θαλασσίων φορτίων χύδην τσιμέντου μεταφέρεται με ειδικά πλοία, τσιμεντάδικα, και όχι με φορτηγά πλοία. Επίσης, περίπου το 70% του τσιμέντου που μεταφέρεται δια θαλάσσης αφορά εσωτερική ναυσιπλοΐα.

Από το 2011 και μετά έχουμε δει να γίνονται μεγάλες επενδύσεις σε πλοία τσιμεντάδικα και περιμένουμε ότι το 2019 θα καταγραφεί νέο ρεκόρ χωρητικότητας, με τις παραδόσεις που αναμένονται.

Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

CAPES

Ατλαντικός

Τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 11,8K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 34K /ημέρα ( $ -4,2Κ και $ -1,5Κ /ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα στα υπερατλαντικά και προς την Άπω Ανατολή ταξίδια, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού αυξήθηκε.

Η αγορά TA /FH αναμένεται είτε να επηρεαστεί από τις άλλες αγορές, είτε να ατονήσει αυτή την εβδομάδα, κυρίως λόγω της αυξημένης χωρητικότητας, εκτός κι αν εμφανισθούν περισσότερα φορτία.
Βραζιλία / Νότια Αφρική (SAFR)

Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 18K /ημέρα, μειωμένο κατά $ 2Κ /ημέρα, με ελάχιστο όγκο φορτίων. Παρέμεινε μεγάλος ο αριθμός κενών πλοίων για τον Σεπτέμβριο και τις αρχές Σεπτεμβρίου, γεγονός που πίεσε τους ναύλους στη διαδρομή C3, (Βραζιλία –Κίνα), ενώ ο δείκτης φορτίων /πλοίων ήταν αρνητικός.

Παρά τις αρνητικές προοπτικές για τις άμεσες ημερομηνίες του Σεπτεμβρίου, είναι πιθανό να δούμε κάποια αύξηση στα μέσα του Οκτωβρίου, όπου προς το παρόν παρατηρείται έλλειψη πλοίων.

Ειρηνικός

Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 15K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα (μειωμένο κατά $ 4Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη), με περιορισμένη δραστηριότητα από τους ανθρακορύχους και τους OPERATORS.

Υπήρξε έλλειψη φορτίων άνθρακα από την Ανατολική Αυστραλία που επηρέασε σημαντικά τους δείκτες. Η αγορά φαίνεται να έφτασε στα κατώτερα επίπεδά της, ενώ η χωρητικότητα στον Ειρηνικό δείχνει να αυξάνεται βραχυπρόθεσμα. Περιμένουμε οι μειωμένοι δείκτες στη διαδρομή C3 να επηρεάσουν την χωρητικότητα στον Ειρηνικό.

KAMSARMAX

Νότιος Ατλαντικός

Στη διαδρομή ECSA -Άπω Ανατολή είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα να έχει χαθεί ο θετικός ρυθμός των τελευταίων εβδομάδων αλλά εξακολουθούν οι ναύλοι να βρίσκονται σε επίπεδα άνω των $ 16Κ /ημέρα + 600KBB.

Τα υπερατλαντικά ταξίδια πλήρωναν $ 19Κ /ημέρα, με επαναπαράδοση skaw –passero. Ωστόσο το υπερατλαντικό εμπόριο δεν ήταν τόσο ενεργό.

Τα κενά πλοία δεν αυξήθηκαν, αλλά υπάρχουν στοιχεία ότι η Βραζιλία δεν μπορεί να διατηρήσει το ρυθμό της δεδομένου ότι η σόγια εξαντλείται αργά και οι αγρότες δεν επιθυμούν να πουλήσουν σε χαμηλότερες τιμές.

Πιστεύουμε ότι οι ναύλοι μείνουν σταθεροί, καθώς φορτία και χωρητικότητα δεν μεταβάλλονται.
Βόρειος Ατλαντικός

Η αγορά του Β. Ατλαντικού ήταν πολύ ήσυχη την προηγούμενη εβδομάδα, με περιορισμένη δραστηριότητα. Οι ναύλοι μειώθηκαν αλλά όχι όσο θα ήθελαν οι ναυλωτές. Τα πλοία έκλειναν στα $ 15Κ/ημέρα για κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική με επαναπαράδοση μεταξύ Skaw-Gib και στα $ 13,5Κ /ημέρα για ταξίδια από USA /NCSA προς Skaw –Gib με παράδοση στο Γιβραλτάρ. Τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή ήταν σπάνια, αλλά οι ναύλοι παρέμειναν στα $ 21,5Κ /ημέρα.

Νότιος Ειρηνικός

Η αγορά του Ν. Ειρηνικού ήταν πολύ δραστήρια την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω του Ινδονησιακού άνθρακα και οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Επιπλέον, οι τυφώνες στη νότια Κίνα μπορεί να δημιουργήσουν καθυστερήσεις και μείωση της χωρητικότητας στην περιοχή, οπότε οι ναύλοι να μείνουν σταθεροί. Σε γενικές γραμμές, τα ταξίδια στην Ινδονησία πληρώνουν $ 13,5-14Κ /ημέρα με παράδοση στη Ν. Κίνα

Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)

Η αγορά του Β. Ειρηνικού ήταν επίσης σταθερότερη κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς εισήλθαν στην αγορά περισσότερα φορτία από την Αυστραλία και το Β. Ειρηνικό. Η χωρητικότητα παραμένει ισορροπημένη και για αυτή την εβδομάδα υπάρχουν μερικές απαιτήσεις που πρέπει να καλυφθούν. Οι ναύλοι για το Nopac και την Αυστραλία ανέρχονται σε $ 13,5Κ /ημέρα με παράδοση στη Β. Κίνα.

ULTRAMAX /SUPRAMAX

Ανατ. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)

Η μειωμένη χωρητικότητα στην ECSA βοήθησε να βελτιωθούν οι ναύλοι, καθώς η ζήτηση αυξήθηκε. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα UMX ναυλώθηκε στα $ 14,9Κ /ημέρα +490Κ. Ωστόσο, το υπερατλαντικό εμπόριο βελτιώθηκε κάπως. Ένα SMX έκλεισε για ένα ταξίδι από το Praia Mole προς την Ευρώπη στα $ 14.5Κ /ημέρα.

Ένας ικανοποιητικός όγκος απαιτήσεων για το 2ο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου στην αγορά θα μπορούσε να σταματήσει την προβλεπόμενη πτώση, καθώς αυξάνονται τα κενά πλοία που έρχονται στην Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής.

Τα SMX έκλειναν την προηγούμενη εβδομάδα από ECSA προς Μεσόγειο στα $ 18,75Κ/ημέρα (bss Recalada dely), προς Ευρώπη στα $ 18,25 Κ /ημέρα (bss Recalada dely) και προς WCSA/ WCCA στα $ 20 Κ /ημέρα (bss Recalada).

Αμερικάνικος Κόλπος (USG) /Βόρεια Ακτή Νοτίου Αμερικής (NCSA)

Ο Αμερικάνικος κόλπος είχε ένα αρκετά καλό ξεκίνημα την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά με τον κίνδυνο ότι θα αυξηθεί η προσφορά, λόγω του τυφώνα Florence, έπεσε ελαφρώς η αγορά στο τέλος της εβδομάδας. Ένα UΜΧ έκλεισε στα $ 22Κ /ημέρα (aps South West Pass) για ένα ταξίδι στην Μαύρη Θάλασσα με φορτίο Petcoke.

Ο Τυφώνας στον κόλπο των Η.Π.Α., δημιουργεί εμπόδια, ειδικά στην ECSA, καθώς οι καθυστερήσεις φτάνουν μέχρι και τις 10 ημέρες σε κάποια λιμάνια και οι ναυλωτές ανησυχούν μη χάσουν την προβλήτα φόρτωσης, όπως είδαμε πέρυσι.

Ένα ταξίδι από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ευρώπη με PETCOKE πλήρωνε $ 18Κ /ημέρα (bss aps), προς την Μεσόγειο $ 19Κ /ημέρα (bss aps), προς την Καραϊβική /Μεξικό στα $ 17Κ /ημέρα και προς την Ινδία στα $ 24Κ /ημέρα (bss aps). Για ταξίδια από NCSA προς Ευρώπη οι ναύλοι κυμαίνονται στα $ 18,5Κ /ημέρα (bss aps) και προς τη Μεσόγειο στα $ 19Κ /ημέρα (bss/aps).

Μεσόγειος

Η αγορά της Μεσογείου συνέχισε να εμφανίζει κάποια αντίσταση από τους πλοιοκτήτες, αλλά στο τέλος της εβδομάδας υποχώρησε. Οι ναύλοι στα ταξίδια από Μαύρη Θάλασσα προς Άπω Ανατολή ήταν στα ίδια επίπεδα με την περασμένη εβδομάδα (Ένα UMX έκλεινε στα $ 23Κ /ημέρα).

Για κάποιο μικρότερο ενδομεσογειακό φορτίο ένα SMX θα μπορούσε να περιμένει περίπου $ 11Κ /ημέρα, για ταξίδι μικρής διάρκειας. Με τα φορτία και τη χωρητικότητα να φαίνονται πιο ισορροπημένες περιμένουμε η αγορά να παραμένει επίπεδη αυτή την εβδομάδα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα SMX για ταξίδι από Canakkale προς Μεσόγειο έκλεινε στα $ 15Κ/ ημέρα, προς Περσικό Κόλπο /Ινδία στα $ 23 Κ/ ημέρα, προς Ευρώπη στα $ 14Κ/ημέρα και προς τον Αμερικάνικο κόλπο στα $ 10Κ /ημέρα.

Ευρώπη

Ήρεμη παρέμεινε η αγορά της Ευρώπης, την προηγούμενη εβδομάδα, με μικρή δραστηριότητα που προκαλεί την περαιτέρω πτώση της αγοράς. Ένα SMX καθορίστηκε στα $ 19Κ /ημέρα για ταξίδι προς την Άπω Ανατολή.
Αν και υπήρχε έλλειψη SCRAP φορτίων στην spot αγορά spot, ένα UMX μπορούσε να πετύχει ναύλο ύψους περίπου $ 14Κ, ημερησίως, για ταξίδια στην Ανατολική Μεσόγειο.

Τα κυκλικά ταξίδια στην Ευρώπη με άνθρακα πλήρωναν $ 12Κ/ημέρα, ενώ προς τη Μεσόγειο /Τουρκία, με SCRAP φορτία, $ 13K /ημέρα (aps), προς τoν Αμερικάνικο Κόλπο (με φορτία gypsum, pig iron, ferts, steels) στα $ 9,25Κ /ημέρα και προς Σιγκαπούρη /Ιαπωνία στα $ 18,5Κ /ημέρα.

Περσικός Κόλπος (PG) /Ινδία

Η αγορά του Περσικού Κόλπου –Ινδίας διατηρήθηκε σταθερή, την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι έφτασαν στα $ 13,5Κ /ημέρα, για ταξίδια προς την Αν. Ακτή της Ινδίας (dop Fujairah) και στα $ 12,5Κ /ημέρα για τη Δυτ. Ακτή της Ινδίας (dop Fujairah). Τα φορτία λιπασμάτων προς τον Ατλαντικό από τον Περσικό Κόλπο πλήρωναν $ 3Κ /ημέρα (aps). Επίσης, ένα ταξίδι με φορτίο αλατιού από τη WCI προς την Κίνα / Άπω Ανατολή έφτασε στα $ 12Κ /ημέρα, ενώ από ECI με ίδιο προορισμό και φορτίο στα $ 9,5 Κ /ημέρα (aps load port).

Νότια Αφρική (SAFR)

Την προηγούμενη εβδομάδα παρατηρήσαμε ότι οι ελάχιστες απαιτήσεις για UMX καθορίζονταν σε καλύτερες τιμές σε σύγκριση με την περασμένη εβδομάδα. Ένα UMX έκλεινε στα $ 13-13,5 Κ/ημέρα + 300-350Κ ΒΒ (bss map-dbm/sgp-jap), ενώ αντίστοιχα ένα SMX γύρω στα $ 12,5 Κ/ημέρα + 250Κ ΒΒ.

Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε να δούμε τους ναυλωτές να πιέζονται με τις παραδόσεις του Σεπτεμβρίου. Για τις αρχές και μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου η αγορά θα πρέπει σταδιακά να εξισορροπήσει με περισσότερα κενά πλοία να αναμένονται.

Νοτιοανατολική Ασία (SEASIA)

Η Ν.Α. Ασία βελτιώνεται αργά και σταθερά κατά το τελευταίο διάστημα. Τα φορτία NICKEL ORE πληρώνουν $ 12.5Κ / ημέρα με παράδοση στην Κίνα. Συνολικά πιστεύουμε ότι η αγορά θα συνεχίσει να παραμένει σταθερή για το υπόλοιπο του μήνα.

Οι ναύλοι των SMX για ταξίδια με άνθρακα από Σιγκαπούρη προς ECI, μέσω Ινδονησίας, έφτασαν στα $ 13,5Κ /ημέρα, και προς WCI στα $ 13,25Κ /ημέρα. Επίσης, τα ταξίδια με άνθρακα από Σιγκαπούρη προς Κίνα πλήρωναν $ 14Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια μεταξύ Αυστραλίας –Κίνας από Σιγκαπούρη έφτασαν στα $ 13Κ /ημέρα.

Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)

Η αγορά στον Β. Ειρηνικό έχει βελτιωθεί. Υπήρξε περισσότερη δραστηριότητα καθ 'όλη τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Οι ναύλοι διατηρούνται ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αυξάνονται κιόλας.

Οι ναύλοι για ταξίδια από τη Β. Κίνα προς τη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 9Κ/ημέρα, bss Bohai Bay, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 11,5Κ /ημέρα, bss Japan, από την Κίνα προς την Ευρώπη/Μεσόγειο στα $ 6,75Κ /ημέρα και προς τον Αμερικάνικο Κόλπο στα $ 4Κ/ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter