Σαβ11232024

Last updateΣαβ, 23 Νοε 2024 4pm

Με πτώση καλωσορίζει το φθινόπωρο η αγορά Ξηρού φορτίου

dry bulk 0043

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Οι εξαγωγές άνθρακα της Ινδονησίας αναμένεται να φτάσουν στους 400 εκατ. τόνους το 2018, αν συνεχίσει η κινεζική και η ινδική ζήτηση να παραμένει ισχυρή, ενώ είναι πιθανό να σπάσει το ρεκόρ των 402 εκατ. τόνων από το 2013.

Η Samarinda και η Taboneo παρουσιάζουν αυξημένη παραγωγή, με πρόσθετους πλωτούς γερανούς, και πλέον καλύπτουν σχεδόν αποκλειστικά τις ποσότητες των PANAMAXes και SUPRAMAXes.

Από την άλλη πλευρά, το λιμάνι απ’ όπου φορτώνουν τα περισσότερα CAPES, Tanjung Bara, αν και εξακολουθεί να συνεισφέρει το 12% όλων των εξαγωγών (20,5 εκατ. τόνους), έχει μειώσει τις μεταφορές.

Σχεδόν όλα τα λιμάνια φόρτωσης άνθρακα της Ινδονησίας σημείωσαν αύξηση των μεταφορών, χάρη στις βελτιωμένες λιμενικές εγκαταστάσεις.

Παράλληλα, εξυπηρετούνται αποδοτικότερα οι ταχέως αναπτυσσόμενες εσωτερικές μεταφορές που δημιουργήθηκαν από την ενεργοποίηση ορισμένων νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως η εγχώρια κατανάλωση άνθρακα στην Ινδονησία αυξήθηκε κατά 97 εκατ. τόνους από το 2017 και κατά 32 εκατ. τόνους από το 2016.

Επίσης, η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει ότι τουλάχιστον το 25% της συνολικής εγχώριας παραγωγής πρέπει να προορίζεται για εσωτερική χρήση.

Ας δούμε πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

CAPES

Ατλαντικός

Τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 20K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 37K /ημέρα ( $ -2,5Κ και $ -2Κ /ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα), με περιορισμένη δραστηριότητα στα υπερατλαντικά και προς την Άπω Ανατολή ταξίδια, ενώ η χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού αυξήθηκε.

Η αγορά TA /FH αναμένεται είτε να επηρεαστεί από τις άλλες αγορές, είτε να ατονήσει αυτή την εβδομάδα, κυρίως λόγω της αυξημένης χωρητικότητας, εκτός κι αν εμφανισθούν περισσότερα φορτία.

Βραζιλία / Νότια Αφρική (SAFR)

Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 21K /ημέρα, μειωμένο κατά $ 2,5Κ /ημέρα, με περιορισμένο όγκο φορτίων.

Παρατηρήθηκε αύξηση των κενών πλοίων για τον Σεπτέμβριο, γεγονός που πίεσε τους ναύλους, ενώ ο δείκτης φορτίων /πλοίων ήταν αρνητικός.

Ωστόσο, η άνοδος του δείκτη στη διαδρομή C5 (Αυστραλία –Κίνα) ώθησε πολλά πλοία να μετακινηθούν, οπότε περιμένουμε άνοδο των δεικτών στην περιοχή της Βραζιλίας, λόγω μείωσης της προσφερόμενης χωρητικότητας στη διαδρομή C3 (Βραζιλία –Κίνα).

Ειρηνικός

Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 20K /ημέρα, την περασμένη εβδομάδα (μειωμένο κατά $ 3,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη), με περιορισμένη δραστηριότητα από τους ανθρακορύχους και τους OPERATORS.

Υπήρξε έλλειψη φορτίων άνθρακα από την Ανατολική Αυστραλία που επηρέασε σημαντικά τους δείκτες. Η χωρητικότητα στον Ειρηνικό φαίνεται να αυξάνεται βραχυπρόθεσμα. Περιμένουμε οι μειωμένοι δείκτες στη διαδρομή C3 τις τελευταίες 2 εβδομάδες να επηρεάσει την χωρητικότητα στον Ειρηνικό.

KAMSARMAX

Νότιος Ατλαντικός

Στη διαδρομή ECSA -Άπω Ανατολή είδαμε η προηγούμενη εβδομάδα να ξεκινά καλά ($ 16,5-17Κ /ημέρα + 650-700Κ BB), αλλά όσο η εβδομάδα προχωρούσε η δραστηριότητα μειώθηκε και το χάσμα μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών αυξήθηκε. Περιμένουμε νέα πτώση των ναύλων αυτή την εβδομάδα.

Βόρειος Ατλαντικός

Ομοίως, η αγορά του Β. Ατλαντικού άρχισε καλά την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά οι δείκτες υποχώρησαν όσο πλησιάζαμε στο τέλος της εβδομάδας.

Η ροή φορτίου μειώθηκε και παρόλο που η χωρητικότητα έμεινε σε ικανοποιητικά επίπεδα, οι δείκτες μειώθηκαν.

Τα KAMSARMAXes έκλειναν για κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική στα $ 19Κ /ημέρα, για ταξίδια από USA /NCSA προς Skaw –Gib στα $ 15Κ /ημέρα bss Gib και στα $ 16,5Κ /ημέρα bss Med, και προς την Άπω Ανατολή στα $ 22,5Κ/ ημέρα. Στο τέλος της εβδομάδας, οι ναύλοι υποχώρησαν κατά $ 1,5-2Κ /ημέρα για κάθε ταξίδι.

Νότιος Ειρηνικός

Η αγορά του Ν. Ειρηνικού εξασθένισε την προηγούμενη εβδομάδα. Στην αρχή της εβδομάδας κάποιο πλοίο που άνοιγε μεταξύ Ν. Κίνας –Βιετνάμ έκλεινε στα $ 14Κ/ημέρα για ταξίδι από Ινδονησία προς Ινδία/Ιαπωνία.

Ωστόσο στο τέλος της εβδομάδα οι ναύλοι έφτασαν στις $ 13Κ /ημέρα.

Αναμένουμε οι ναύλοι να είναι ελαφρώς χαμηλότεροι αυτή την εβδομάδα, καθώς τα ποσοστά στην περιοχή της ECSA παρέχουν κάποια εμπιστοσύνη στους πλοιοκτήτες.

Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)

Η αγορά του Β. Ειρηνικού ήταν επίσης υποτονική κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας. Τα φορτία στο NOPAC ήταν περιορισμένα και οι ναύλοι έφτασαν στο τέλος της εβδομάδας στα $ 12,5Κ /ημέρα bss CJK ($ -1Κ/ημέρα, σε σχέση με την αρχή της εβδομάδας), όπως και οι ναύλοι από την Αυστραλία προς την Ινδία-Ιαπωνία bss CJK έκλεισαν στα $ 13Κ /ημέρα, ($ -1Κ /ημέρα, σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης εβδομάδας).

ULTRAMAX /SUPRAMAX

Ανατ. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)

Η αγορά της ECSA ήταν πιο ήπια την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς η ροή νέων φορτίων ειδικά προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ήταν σχεδόν ανύπαρκτη.

Τα κλεισίματα που αφορούν το 1ο μισό του Σεπτεμβρίου, έφτασαν στα $ 15Κ /ημέρα, για τα SMX, και στα $ 16Κ /ημέρα για τα UMX, για ταξίδι προς το Skaw –Med, bss aps Recalada.

Προς την Άπω Ανατολή, τα φορτία των PMX παρείχαν κάποια στήριξη και στα UMX, αλλά δεν ήταν αρκετά για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα τους ναύλους. Οι ναύλοι βρίσκονται στα $ 14,5Κ/ημέρα +400-450Κ ΒΒ.

Για την επόμενη εβδομάδα, αναμένεται περαιτέρω μείωση για τους ναύλους των Υπερατλαντικών ταξιδίων για το 1ο 15ήμερο του Σεπτεμβρίου, εκτός και αν υπάρξει μεγαλύτερη ροή φορτίων, για εκείνες τις ημερομηνίες (κάτι που δεν το θεωρούμε πιθανό). Τα ταξίδια των UMX προς την Άπω Ανατολή φαίνονται να είναι πιο σταθερά καθώς η αγορά των PMX είναι σχετικά υγιής.

Για το 2ο μισό του Σεπτεμβρίου, η εικόνα θα μπορούσε να βελτιωθεί, καθώς τα κενά πλοία από το SAFR μειώνονται και τα πλοία από το WAFR προτιμούν να ταξιδέψουν κενά φορτίου προς τη Β. Βραζιλία /NCSA, που οι ναύλοι είναι, προς το παρόν, πιο σταθεροί.

Αμερικάνικος Κόλπος (USG) /Βόρεια Ακτή Νοτίου Αμερικής (NCSA)

Η Αν. Ακτή Ν. Αμερικής και ο Αμερικάνικος Κόλπος, μετά τη μείωση των φορτώσεων για το 1ο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου, φαίνεται ότι βρήκαν ρυθμό και οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια είναι καλύτερα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα SMX έκλεισε για ένα ταξίδι από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ευρώπη/Μεσόγειο με PETCOKE στα $ 21Κ /ημέρα. Επίσης, για ταξίδι με σιτηρά προς Άπω Ανατολή, τα UMX έκλειναν στα $ 26Κ/ημέρα, bss aps load port.

Περιμένουμε ότι όλο το Σεπτέμβρη δε θα έχουμε μεταβολές. Η ροή φορτίων φαίνεται να είναι καλή και η μόνη ανησυχία προέρχεται από το αν τα πλοία από το WAFR θα επιλέξουν να αναζητήσουν φορτία από το NCSA κι, αντίστοιχα, αν πλοία από το NCSA θα ψάξουν φορτία από το USG.

Από την άλλη πλευρά, οι ναύλοι στην Ευρώπη /Δ. Μεσόγειο εξακολουθούν να είναι ικανοποιητικά με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να τα κρατούν στην περιοχή.

Μεσόγειος

Μετά από δύο εβδομάδες συνεχούς αύξησης στη Μεσογειακή αγορά, φαίνεται ότι η υπο-αγορά της Μαύρης Θάλασσας πήρε μια ανάσα.

Η Μαύρη Θάλασσα φαίνεται ότι έχασε την ορμή της και οι ναυλωτές προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν.

Στο τέλος της εβδομάδας, τα επιτόκια της FH στην περιοχή των 21,5k bss canakale -1,5k από αυτά που καθορίστηκαν τις τελευταίες 2 εβδομάδες.

Η ΤΑ χάνει επίσης έδαφος με φωτιστικά σε φορτηγά 14k / 15k bss για μετακινήσεις σε ατέρμονα και κλίνκερ σε φορτίο 15k / 16k aps loadport. Φαίνεται ότι αυτή την εβδομάδα θα δούμε νέα εξασθένιση.

Ευρώπη

Ήρεμη παρέμεινε η αγορά της Ευρώπης, την προηγούμενη εβδομάδα, με σχετικά αργή ροή φορτίου. Τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο /Τουρκία, με SCRAP φορτία, έκλειναν στα $ 14K /ημέρα. Τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή ήταν πολύ περιορισμένα.

Η χωρητικότητα φαίνεται ισορροπημένη και περιμένουμε να δούμε ότι τα ποσοστά θα βελτιωθούν, μόλις αυξηθεί η ροή των φορτίων.

Νότια Αφρική (SAFR)

Την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά φαίνεται να έχασε έδαφος. Τα SUPRAMAXes έκλειναν στα $ 12Κ /ημέρα +200Κ ΒΒ, για ταξίδια προς WCI-PG, ενώ προς τα ανατολικά οι ναύλοι ήταν λίγο πιο υψηλοί.

Τα κενά πλοία από την Ινδία έχουν μειωθεί, καθώς τα κενά πλοία από ECI ταξίδευαν κενά προς τη Σιγκαπούρη, αλλά η ροή φορτίου για τις 10-20 Σεπτεμβρίου δεν φαίνεται ότι θα ωθήσει την αγορά προς τα πάνω

Περσικός Κόλπος (PG) /Ινδία

Η αγορά του Περσικού Κόλπου –Ινδίας διατηρήθηκε σταθερή, την προηγούμενη εβδομάδα. Τα φορτία ασβεστόλιθου έφτασαν στα $ 13Κ /ημέρα, aps, για την Αν. Ακτή της Ινδίας και στα $ 11,5Κ /ημέρα για τη Δυτ. Ακτή της Ινδίας.

Τα φορτία προς τον Ατλαντικό από τον Περσικό Κόλπο ήταν πολύ περιορισμένα και οι πλοιοκτήτες που είχαν τέτοια φορτία προτιμούσαν να κλείνουν χρονοναυλώσεις αντί για ταξιδίου. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα ταξίδι με φορτίο αλατιού από τη WCI προς την Κίνα έφτασε στα $ 11,75Κ /ημέρα.
Νοτιοανατολική Ασία (SEASIA)

Η αγορά ανατολικά της Σιγκαπούρης ήταν σχετικά ενεργή, αλλά στο τέλος της εβδομάδας το γενικό συναίσθημα έκανε τους ναυλωτές να τηρήσουν στάση αναμονής μέχρι αυτή την εβδομάδα.

Υπάρχει ισορροπία μεταξύ φορτίων και πλοίων και οι ναύλοι των SMX για ταξίδια από Ινδονησία προς την Ινδία-Ιαπωνία έφτασαν στα $ 11,5Κ /ημέρα με βάση επαναπαράδοσης στη Ν. Κίνα, και στα $ 13Κ /ημέρα, με βάση επαναπαράδοσης στη Σιγκαπούρη.

Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)

Σχεδόν όμοια εικόνα παρουσιάζει και ο Β. Ειρηνικός Οι ναύλοι για ταξίδια με χάλυβα προς τη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 9-10Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 11Κ /ημέρα, προς την Ευρώπη/Μεσόγειο στα $ 5,5Κ /ημέρα και προς τον Αμερικάνικο Κόλπο στα $ 3-4Κ/ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter