Containers: Ηρεμία λόγω έλλειψης χωρητικότητας
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 07 Ιουνίου 2018 11:13
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Ο δείκτης HRCI κατέγραψε την προηγούμενη εβδομάδα άλλη μια άνοδο 6,5 μονάδων, που αντιστοιχεί σε 0,8%. Οι ναυλοδείκτες έχουν αυξηθεί τους τελευταους 7 μήνες κατά μέσο όρο 1,4%, εβδομαδιαίως.
Αν συνεχιστεί αυτή η oτάση, προβλέπουμε ότι ο δείκτης θα ξεπεράσει τις 1000 μονάδες μέχρι τον Σεπτέμβρη και τις 1200 μονάδες μέχρι το τέλος του έτους.
Την προηγούμενη εβδομάδα ο τομέας των POST –PANAMAXes παρουσίασε λίγο περισσότερη δραστηριότητα, ενώ παράλληλα τα ναύλα των PANAMAXes συνέχισαν να δείχνουν σημάδια βελτίωσης, παρά την έναρξη των πιο ήσυχων καλοκαιρινών μηνών. Τα πλοία των 3.000 TEUs παρέμειναν σταθερά, παρά τα χαμηλότερα επίπεδα ζήτησης.
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο είναι ο κίνδυνος της διακοπής κάποιων γραμμών, λόγω οικονομικών απωλειών. Καταλυτικό ρόλο θα παίξουν οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων και η ικανότητα των εταιρειών να επιβάλουν επίναυλο καυσίμων.
Επιπλέον, η πρόσφατη επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ στην εισαγωγή χάλυβα και αλουμινίου προκάλεσε την αντίδραση της Ευρώπης με ενδεχόμενες κυρώσεις για τα αμερικάνικα εμπορεύματα (από μοτοσικλέτες έως τρόφιμα).
Ο συνδυασμός εμπορικών πολέμων, το υψηλότερο λειτουργικό κόστος, οι χαμηλότεροι ναύλοι και η επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης αποτελούν ένα μείγμα απειλών που αν υλοποιηθεί θα οδηγήσει σε κλονισμό της αγοράς.
Ας δούμε όμως πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, η εβδομάδα ήταν ήσυχη, καθώς υπάρχουν μόλις 5 πλοία σε άμεση αναζήτηση απασχόλησης. Τα μικρότερα POST-PANAMAXes μπορούσαν να κλείσουν ναύλους ίσους ή και υψηλότερους από τα $ 17Κ /ημέρα.
Σχετικά με τα PANAMAXes, η προηγούμενη εβδομάδα ήταν αρκετά δραστήρια, αν και η αγορά σιγά-σιγά εξομαλύνεται. Η πλειοψηφία των πλοίων έχει απορροφηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Οι ναύλοι για αυτά τα μεγέθη κινήκαν στα $ 13-14Κ /ημέρα, αναλόγως τη χωρητικότητα και την περιοχή.
Στα «3,5άρια», δεν είχαμε ιδιαίτερη κίνηση, καθώς τα επόμενα ανοιχτά πλοία θα εμφανιστούν κατά το 2ο μισό του Ιουνίου και αναμένουμε ότι οι επερχόμενες προσφορές θα είναι ίσες ή και ελαφρώς καλύτερες από τις προηγούμενες.
Η προσφορά χωρητικότητας συνέχισε να είναι πολύ σφιχτή και οι ναυλωτές προσπάθησαν να κρατήσουν τα ναυλωμένα πλοία τους, καθώς ο ανταγωνισμός είναι έντονος και οι νέες εναλλακτικές λύσεις είναι πολύ σπάνιες, τη δεδομένη στιγμή.
Ίδια εικόνα και για τα ελαφρώς μικρότερα πλοία χωρητικότητας 2800 TEUs, καθώς δεν υπάρχουν πλοία στην spot αγορά. Τα περισσότερα κλεισίματα αφορούσαν επεκτάσεις ναυλώσεων, ενώ ελάχιστα πλοία θα ανοίξουν στο επόμενο διάστημα. Βάσει της υπάρχουσας ζήτησης, πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο τμήμα θα συνεχίσει να έχει δυναμική, παρά το γεγονός ότι τα μισά πλοία πλησιάζουν στη λήξη των ναυλώσεων τους.
Η έλλειψη διαθέσιμων πλοίων χωρητικότητας 2.500 TEUs συνέβαλε στην άνοδο των δεικτών. Τα νέα κλεισίματα αφορούσαν κυρίως επεκτάσεις, καθώς οι OPERATORS τακτικών γραμμών δεν επιθυμούσαν να αφήσουν κανένα πλοίο.
Ησυχία επικράτησε και στα πλοία χωρητικότητας 1700 TEUs, καθώς μπαίνουμε στους καλοκαιρινούς, χαλαρούς μήνες. Στην Ασία οι ναύλοι ανέβηκαν ελαφρώς και έφτασαν στα $ 11,65Κ /ημέρα. Από την άλλη πλευρά, στον Ατλαντικό δε σημεώθηκε κάποιο κλείσιμο, ωστόσο οι ναύλοι διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα ( $ 11Κ/ ημέρα), λόγω έλλειψης διαθέσιμης χωρητικότητας.
Ολοκληρώνοντας, τα FEEDERS (των 1100-700 TEUs) ήταν ο μόνος τομέας που παρουσίασε μικρή μείωση της δραστηριότητας και λιγότερες δουλειές στην Ασία. Ορισμένα πλοία πλησιάζουν στην ολοκλήρωση της ναύλωσής τους και ακόμη δεν έχουν ανανεώσει. Τέλος, τα «700άρια» στην Ασία εξακολουθούν να βρίσκονται στα ίδια επίπεδα, δηλαδή στα $ 5,5Κ /ημέρα.