Ξηρό Φορτίο: Μεγάλη άνοδος των CAPES
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 24 Απριλίου 2018 10:50
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Την περασμένη εβδομάδα η απόφαση της Κίνας να επιβάλει δασμούς 178% στις εισαγωγές είχε άμεσο αντίκτυπο στο αμερικάνικο σόργο. Ίσως είναι μια πρόγευση της αναστάτωσης που θα δημιουργηθεί στη γεωργία αλλά και στις θαλάσσιες μεταφορές ξηρού φορτίου, κατ’ επέκταση, αν εφαρμοσθεί ο προτεινόμενος δασμός 25% στις εισαγωγές σόγιας από τις ΗΠΑ.
Το κυριότερο πρόβλημα των ΗΠΑ είναι ότι πέραν της Κίνας ελάχιστες άλλες χώρες εισάγουν σόργο προς το παρόν. Οι μεταφορές σόργου από τις ΗΠΑ προς την Κίνα από 9,1 εκατ. τόνους το 2015 έπεσαν στα 4,6 εκατ. τόνους το 2017, ωστόσο οι ΗΠΑ εξήγαγαν 1,3 εκατ. τόνους σόργου στην Κίνα μόνο το δίμηνο Ιανουαρίου –Φεβρουαρίου.
Ο επόμενος μεγαλύτερος εισαγωγέας το 2017 ήταν το Μεξικό με 0,4 εκατ. τόνους και ακολουθεί η Ιαπωνία με 0,2 εκατ. τόνους
Επιπρόσθετα, η USDA εκτιμά ότι οι ΗΠΑ θα παράγουν 7,6 εκατ. τόνους σόργου την περίοδο συγκομιδής 2017/18, εκ των οποίων τα 6,3 εκατομμύρια (83%) προορίζονταν για εξαγωγή, επομένως η Κίνα παίζει ένα πρωτεύοντα ρόλο σ’ αυτό το εμπόριο αξίας 1 δις. δολαρίων, σε ετήσια βάση.
Το σόργο χρησιμοποιείται, κυρίως ως ζωοτροφή για πουλερικά και γουρούνια, σαν εναλλακτική λύση χαμηλότερου κόστους από το καλαμπόκι.
CAPES
Ατλαντικός
Τα υπερατλαντικά ταξίδια (Transatlantic) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 15K /ημέρα (+ $ 10Κ, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 31K /ημέρα, αυξημένα κατά $ 12Κ/ ημέρα, σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα. Παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση φορτίων και στις 2 διαδρομές, ενώ μειώθηκε σημαντικά η προσφερόμενη χωρητικότητα.
Η διαθέσιμη χωρητικότητα του B. Ατλαντικού μειώνεται σημαντικά και σε συνδυασμό με τα περισσότερα φορτία, ππεριμένουμε και αυτή την εβδομάδα η αγορά να κινηθεί ανοδικά. Παράλληλα επικρατεί θετικό κλίμα στον Ειρηνικό και στην Βραζιλία.
Βραζιλία / Νότια Αφρική (SAFR)
Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 16K /ημέρα, με αύξηση κατά $ 6K, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, με αύξηση του όγκου συναλλαγών.
Η έλλειψη κενών πλοίων που παρατηρείται της τελευταίες 2 εβδομάδες φαίνεται πως τώρα επιδρά στην αγορά, οπότε η αγορά περιμένουμε μπορεί να κινηθεί ανοδικά και αυτή την εβδομάδα.
Ειρηνικός
Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 15K /ημέρα την περασμένη εβδομάδα, αυξημένο κατά $ 3K σε σχέση με την προηγούμενη.
Η χωρητικότητα στον Ειρηνικό φαίνεται να βρίσκεται σε ισορροπία και οι ανθρακωρύχοι έχουν καλύψει τις επόμενες ημερομηνίες. Επίσης, αναμένεται αυτή την εβδομάδα να δούμε περισσότερα φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα.
KAMSARMAX
Νότιος Ατλαντικός
Το κλίμα στις διαδρομές μεταξύ Ανατ. Ακτής Νοτ. Αμερικής (ECSA) και Άπω Ανατολής συνεχίζει να βελτιώνεται. Τα KAMSARMAXes έκλειναν την προηγούμενη εβδομάδα γύρω στα $ 16Κ/ ημέρα +600$ Ballast Bonus, μένοντας στάσιμα. Η αγορά περιμένουμε αυτή την εβδομάδα να βελτιωθεί περαιτέρω.
Βόρειος Ατλαντικός
Οι μεταφορές άνθρακα από την Ευρώπη είναι περιορισμένες και τα κυκλικά ταξίδια από την Αν. Ακτή της Αμερικής πλήρωναν την προηγούμενη εβδομάδα γύρω στα $ 10Κ/ημέρα, ενώ η προσφερόμενη χωρητικότητα παραμένει μεγάλη. Τα υπερατλαντικά ταξίδια με σιτηρά από το Γιβραλτάρ κινούνται στα επίπεδα των $ 11Κ /ημέρα.
Η αγορά εξακολουθεί να εμφανίζει υπερπροσφορά πλοίων και χρειάζεται περισσότερα φορτία για να αποτραπεί νέα υποχώρηση των ναύλων.
Νότιος Ειρηνικός
Το κλίμα παραμένει υποτονικό, με τη μόνη εναλλακτική των πλοιοκτητών να είναι το ταξίδι κενού φορτίου προς την Αμερικάνικη Ανατολική Ακτή.
Με αυτό τον τρόπο τα κενά πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά ενώ η ζήτηση του κινεζικού άνθρακα εξακολουθεί να είναι υποτονική, θέτοντας ένα ανώτατο όριο σε οποιαδήποτε βελτίωση της αγοράς.
Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)
Η αγορά του Βορ. Ειρηνκού κατέγραψε, την προηγούμενη εβδομάδα, νέα πτώση και τα κυκλικά ταξίδια στο NOPAC πετύχαιναν ναύλα ύψους $ 11Κ/ημέρα.
Τα φορτία άνθρακα από την Ανατ. Ακτή της Αυστραλίας προς την Ινδία δίνουν μια υποστήριξη στην αγορά. Αναμένουμε ότι τα επίπεδα θα παραμείνουν υποστηριζόμενα καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.
ULTRAMAX /SUPRAMAX
Ανατ. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)
Η αγορά της ECSA την περασμένη εβδομάδα κινήθηκε οριακά χαμηλότερα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς ασκήθηκαν πιέσεις στον Ατλαντικό και επηρεάστηκαν όλες οι περιοχές φόρτωσης.
Στο τέλος της εβδομάδας, οι ναύλοι σταθεροποιήθηκαν και ελπίζουμε ότι σύντομα θα δούμε κάποια βελτίωση.
Αμερικάνικος Κόλπος (USG) /Βόρεια Ακτή Νοτίου Αμερικής (NCSA)
Ένα μήνα πριν από την κορύφωση του εμπορίου των σιτηρών, όπου προσφέρεται μεγάλη υποστήριξη στην αγορά, και παρατηρούμε αναστάτωση στην αγορά.
Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 8% της συνολικής παραγωγής σιταριού, αλλά κατέχουν το 30% σχεδόν του συνολικού εμπόριου σιτηρών. Ο αμερικάνικος κόλπος διαδραματίζει ένα ζωτικό ρόλο σε αυτό το εμπόριο και παρακινεί τις τάσεις των PANAMAX, SUPRAMAX και HANDYSIZE.
Συνεπώς, η πτώση του εμπορίου των σιτηρών θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρή υποχώρηση των συνολικών τάσεων στην αγορά ξηρού φορτίου.
Ωστόσο, αρχίζουμε να βλέπουμε σημάδια αναζωογόνησης, με κάποια καλύτερα κλεισίματα να επιτυγχάνονται, και παράλληλα βλέπουμε μερικές νέες απαιτήσεις για το Μάιο.
Μεσόγειος
Στη Μεσόγειο βλέπουμε την αύξηση της προσφοράς με την πραγματοποίηση μερικών διορθώσεων.
Ευρώπη
Η αγορά της Ευρώπης είχε κάποια δραστηριότητα που κράτησε τους ναύλους σε σχετικά υγιή επίπεδα.
Νότια Αφρική
Όπως και την προηγούμενη εβδομάδα, η περασμένη εβδομάδα έληξε με μικρή δραστηριότητα. Τα κενά πλοία αυξάνονται λόγω της μικρότερης δραστηριότητας από την αγορά Περσικού Κόλπου /Ινδίας.
Οι ναύλοι από Νότια Αφρική προς PG / Δυτ. Ακτή Ινδίας είναι στα $ 11Κ/ημέρα +750Κ bps και προς Άπω Ανατολή στα $ 12Κ /ημέρα +200Κ.
Περσικός Κόλπος /Ινδία
Η Μέση Ανατολή φαίνεται να είναι λίγο πιο σφιχτή ως προς την χωρητικότητα με αποτέλεσμα να περιμένουμε βελτίωση δεικτών στο εγγύς μέλλον, αφού πολλές νέες απαιτήσεις (κυρίως λιπάσματα) εμφανίστηκαν στην αγορά.
Η περιοχή της Ινδίας είναι ασθενέστερη με χαμηλή δραστηριότητα.
Νοτιοανατολική Ασία
Η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας ήταν πιο ήπια την προηγούμενη εβδομάδα. Ένα SUPRAMAX με βάση στη Σιγκαπούρη έκλεινε στα $ 12Κ/ημέρα και από την Κίνα στα $ 11Κ/ημέρα. Για τα αντίστοιχα ταξίδια τα ULTRAMAXes έκλειναν στα $ 13Κ και $ 12Κ /ημέρα.
Βόρεια Κίνα (NOPAC)
Πτωτικές πιέσεις εμφανίζονται στην Άπω Ανατολή. Εν μέσω της αναταραχής του «πόλεμου κυρώσεων», η αγορά του Ειρηνικού προσπαθεί να βρει το ρυθμό της. Όμως, προς το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, επικράτησε ισορροπία.