Πώς θα κινηθεί η αγορά Ξηρού φορτίου αυτή την εβδομάδα
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 04 Δεκεμβρίου 2017 17:30
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Τα κυριότερα Αγαθά
Άνθρακας
Η ζήτηση άνθρακα της Ινδίας και της Κίνας αυξάνεται σταδιακά. Τα αποθέματα άνθρακα της Ινδίας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και θα χρειαστούν αναπλήρωση τις προσεχείς εβδομάδες. Η κινεζική παραγωγή άνθρακα παραμένει χαμηλή, ωστόσο ο ψυχρότερος καιρός θα οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών το επόμενο διάστημα.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης ως προς τη ζήτηση άνθρακα, καθώς οι τιμές αλλά και η πόσοτητα παραγωγής ενέργειας της γερμανίας αυξάνονται συνεχώς.
Σιτηρά
Στην Κίνα, μετά την καθίζηση του 2016, οι εισαγωγές σόγιας αυξήθηκαν κατά 11 εκατ. τόνους και έφτασαν στους 77 εκατ. τόνους, με το μεγαλύτερο μέρος αυτού του φορτίου να προέρχεται από τη Βραζιλία, η οποία μέχρι σήμερα έχει εξάγει 46 εκατ. τόνους (αύξηση 9 εκατ. τόνων). Η μεγάλη μεταφορά σιτηρών στην Κίνα έχει ωφελήσει κυρίως την αγορά των Panamax, ενισχύοντας τα μέσα ημερήσια κέρδη του BPI το 2017 σε $ 9,586 σε σύγκριση με $ 5,274 το 2016.
Οι τιμές των σόγιας της Βραζιλίας είναι υψηλότερες από τις τιμές του Κόλπου των ΗΠΑ και συνεπάγονται λιγότερες πωλήσεις από την Αν. Ακτή της Νότιας Αμερικής.
Παράλληλα, αναμένουμε περισσότερες πωλήσεις από τον Κόλπο των ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα (κυρίως προς την Κίνα που είναι πιθανό να φτάσει τα 90 εκατ. τόνους μέχρι το τέλος του έτους), λόγω της ευνοϊκής εξισορροποτικής κερδοσκοπίας που έχει προκαλέσει με τη σειρά του ένα άλμα στα ναύλα. Η απότομη αύξηση των ναύλων έχει, ωστόσο, φέρει πίσω την εξισορροπητική κερδοσκοπία προς όφελος των φορτίων της σόγιας του Βορειοδυτικού Ειρηνικού.
Οι εισαγωγές κριθαριού έφτασαν τα 7,6 εκατ. τόνους και έχουν ξεπεράσει τη μεγάλη ζήτηση και την καλή συγκομιδή στην Αυστραλία, η οποία, μέχρι στιγμής, έχει προμηθεύσει περίπου 6 εκατ. τόνους.
Το μόνο προϊόν που παρουσιάζει υποχώρηση είναι το καλαμπόκι, όπου οι εισαγωγές από την Ουκρανία μειώθηκαν στους 1,5 εκατ. τόνους ( το 2016 ήταν 2,5 εκατ. τόνους).
Σιδηρομετάλλευμα
Όσον αφορά το σιδηρομετάλλευμα, οι τιμές του εκτινάχθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, φτάνοντας τις υψηλότερες τιμές από τις 20 Σεπτεμβρίου. Επίπρόσθετα, παρατηρείται αύξηση στο περιθώριο ανά τόνο στον καλύτερης ποιότητας σίδηρο (που παράγεται από τις VALE, ANGLO AMERICAN, BHP και TINTO) καθώς θα διογκωθούν οι ναύλοι γιατί θα προστεθούν τονομίλια ειδικά στη διαδρομή Βραζιλία-Ν. Αφρική.
Παράλληλα, ο νοτιοκορεατικός μεταφορέας Pan Ocean δήλωσε την Πέμπτη ότι έκλεισε σύμβαση $ 1,82 δισεκατ. για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος σε μια περίοδο 27 ετών για τη βραζιλιάνικη εξορυκτική βιομηχανία Vale. Η Pan Ocean δήλωσε ότι η σύμβαση με την Vale περιλαμβάνει τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία στην Κίνα από το 2020 έως το 2047.
Η εταιρεία διαχειρίζεται οχτώ πλοία μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος και δήλωσε ότι θα επενδύσει 483 δις. γουάν για να εξασφαλίσει έξι επιπλέον πλοία για τη σύμβαση από αναγνωρισμένο κινεζικό ναυπηγείο.
Επίσης, η Pan Ocean δήλωσε ότι η Vale είναι στη διαδικασία σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων που περιλαμβάνουν συνολικά 30 σκάφη, από επτά μεταφορείς, τόσο στη Νότια Κορέα όσο και στο εξωτερικό.
Προβλέψεις για τους κυριότερους τύπους / περιοχή
CAPESIZE
Ο δείκτης BCI τερμάτισε την περασμένη εβδομάδα στις 4025 μονάδες, υψηλότερα κατά 177 από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Ο μέσος όρος των 5 διαδρομών TC αντανακλούσε επίσης το θετικό συναίσθημα της εβδομάδας, κλείνοντας στα $ 27.725, αυξημένος κατά $ 1.180 σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Ατλαντικός -Δυνομική
Παρατηρείται αυξημένη δραστηριότητα στις διαδρομές Transatlantic -TA ($ 31.5K / ημέρα +$ 4.5 Κ) και από Ατλαντικό προς Άπω Ανατολή –FH ($ 40K / ημέρα + $ 6K) κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Η χωρητικότητα του Βόρειου Ατλαντικού παραμένει σε χαμηλά επίπεδα και μειώνεται. Η αγορά TA /FH αναμένεται να κινηθεί την επόμενη εβδομάδα λόγω α) πολύ στενής χωρητικότητας και β) περισσότερων φορτίων TA / FH που μπαίνουν στην αγορά την επόμενη εβδομάδα και γ) θετικό συναίσθημα από τον Ειρηνικό και τη Βραζιλία.
Βραζιλία / Νότια Αφρική – Δυναμική
Τα Time Charters από Βραζιλία έκλεισαν στα $ 23.5K / ημέρα, με αύξηση μέχρι $ 3Κ, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Μπορεί η Vale να απουσιάζει, αλλά εμφανίζουν περισσότερη δράση άλλοι Operators. Όμως, η χωρητικότητα έρματος παραμένει εξαιρετικά αδύναμη και οι μεγάλοι Operators (Swissmarine, Oldendorff, Cargill) εξακολουθούν να ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος των πλοίων υπό έρμα.
Ειρηνικός - Δυναμική
Το TCE του κυκλικού ταξιδίου έφτασε τα $ 28K / ημέρα (+ $ 5K σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα) λόγω των αυξημένων φορτίων σιδηρομεταλλεύματος από όλους τους ανθρακωρύχους, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στην Κίνα. Αναμείνεται αυτή την εβδομάδα να δούμε περισσότερα φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα και η διαδρομή C5 να ανεβαίνει.
KAMSARMAX
Νότιος Ατλαντικός – Προς τα κατώτατα όρια
Η ECSA (East Coast South Africa) παρουσίασε αύξηση των δεικτών με τα Kamsarmaxes να κυμαίνονται μεταξύ $ 14,5 Κ και $15 Κ basis aps ECSA για τα άμεσα ταξίδια στην Άπω Ανατολή, ενώ τα ταξίδια στην Ευρώπη επιτυγχάνουν τις τιμές που ξεπερνούν τα $ 17Κ . Αν και εξακολουθούν να υπάρχουν φορτία σιτηρών για το δεύτερο εξάμηνο του Δεκεμβρίου, πιστεύουμε ότι η τάση επιβραδύνεται λόγω της ανταγωνιστικότερης τιμολόγησης από τις ΗΠΑ και της μικρότερης διαθεσιμότητας.
Βόρειος Ατλαντικός - Δυναμική
Η σόγια που προέρχεται από τον Κόλπο των ΗΠΑ έχει τιμολογηθεί ανταγωνιστικά από την αρχή της εβδομάδας φέρνοντας μια αναταραχή στα φορτία που μαζί με μια συνεχιζόμενη ροή των μεταφορών άνθρακα στον Ατλαντικό έχει επιφέρει σημαντική αύξηση των δεικών στο Βόρειο Ατλαντικό. Τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια διαπραγματεύονται τώρα στα $ 15 Κ bss DOP και αναμένουμε ότι η άνοδος θα συνεχιστεί την επόμενη εβδομάδα, αν και η τάση μπορεί να περιοριστεί σε μακροπρόθεσμη βάση, εκτός αν οι τιμές σόγιας αυξήθούν σημαντικά.
Νότιο Ειρηνικό - Δυναμική
Τα ποσοστά του νότιου Ειρηνικού έχουν ανακάμψει λόγω της αύξησης των μεταφορών άνθρακα στην Ινδία και την Κίνα. Τα Kamsarmaxes που ανοίγουν στη Νότια Κίνα μπορούν να φτάσουν γύρω στα $ 11,5 Κ/ημέρα για κάποια γρήγορα κυκλικά ταξίδια στην Κίνα. Περιμένουμε αυτή την εβδομάδα να συνεχιστεί η αυξητική τάση.
Βόρειο Ειρηνικό – Πλησιάζει στα κατώτατα όρια
Στον Βόρειο Ειρηνικό κινούνται περισσότερα φορτία σιτηρών. Τα κυκλικά δρομολόγια του Βορείου Ατλαντικού κλείνουν σήμερα στα $ 11Κ / ημέρα. Μια ελαφρώς καλύτερη αγορά εμφανίζεται στον Κόλπο της Αμερικής που θα συμβάλει στη γενική βελτίωση αυτής της περιοχής.
ULTRAMAX-SUPRAMAX
Ευρώπη -Σταθερή
Σταθερότητα παρουσιάζει η αγορά της Ευρώπης. Οι δείκτες για τα SUPRAMAXES είναι: Ευρώπη -Μεσόγειος $ 15 Κ., Ευρώπη –US GULF $ 8.750 (30 -35 ημέρες) / Ευρώπη –Ν. Αφρική $ 13 (45 ημέρες), Ευρώπη –Σιγκαπούρη /Ιαπωνία (μέσω Σουέζ) $ 18,5 Κ.
Νότια Αφρική –Σταθερή /Δυναμική
Για άλλη μια εβδομάδα δεν παρατηρήθηκε κάποια αλλαγή στα επίπεδα, ωστόσο, οι πλοιοκτήτες αισθάνονται λίγο πιο σίγουροι λόγω του γενικού αισθήματος καθώς και του γεγονότος ότι η αγορά της Ανατ. Ακτής της Νοτ. Αμερικής τους παρέχει υποστήριξη. Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι τα ποσοστά αυτής της εβδομάδας θα παρουσιάσουν κάποια βελτίωση ακόμη και αν η ροή των φορτίων δεν βελτιωθεί. Οι ναύλοι για ταξίδια από Ν. Αφρική προς Περσικό /Άπω Ανατολή εξακολουθούν να είναι κάτω από $ 11,5 Κ για τα SUPRAMAX και $ 12 K για τα ULTRAMAX.
Περσικός Κόλπος / Ινδία- Σταθερή
Ο Περσικός Κόλπος παραμένει μια καλά υποστηριζόμενη περιοχή χωρίς μεγάλες αλλαγές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Τα ταξίδια προς την Δυτ. Ακτή της Ινδίας υπολογίζονται σε περίπου $ 12 Κ και στην Αν. Ακτή της Ινδίας σε $ 13 Κ.
Ν. Α. Ασία – Σταθερή
Οι δείκτες της Ν.Α. Ασίας παρουσιάζουν θετικά σημάδια. Βλέπουμε αυξημένη ζήτηση για τον άνθρακα στην Κίνα και αυτό προστίθεται στα φορτία της Ινδίας. Όλη την εβδομάδα τα επίπεδα βελτιώθηκαν και τα Supramaxes με βάση τη Singapore διαπραγματεύονται περίπου στα 12 Κ/ημέρα για ταξίδια από την Ινδονησία προς την Κίνα.
Βόρεια Κίνα -Σταθερή
Η εβδομάδα έκλεισε με μια μικρή βελτίωση στα ποσοστά, αλλά σίγουρα όχι τόσο όσο στο νότο. Οι απαιτήσεις στο Βόρειο Ειρηνικό δεν φαίνεται ότι θα καταφέρουν να διατηρήσουν το θετικό κλίμα. Η ογαρά του Β. Ειρηνικού κυμαίνεται σε περίπου $ 8,5-9 Κ / ημέρα για τα Supramaxes και $ 9,5-10 Κ για την Ultramaxes