Η τέλεια καταιγίδα βρίσκεται σε εξέλιξη στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 04 Φεβρουαρίου 2016 08:35
Με τον BDI να είναι έτοιμος να σπάσει και το όριο των 300 ομάδων και να βάλει μπροστά το «2» η κατάσταση στην ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου μπορεί να περιγραφεί ως η «Τέλεια Καταιγίδα», (Perfect Storm).
Σύμφωνα με τον Γιώργο Λογοθέτη του ναυλομεστικού οίκου «George Moundreas», η ναυλαγορά είναι αντιµέτωπη και µε τις 2 Θεµελιώδεις µεταβλητές που καθορίζουν την πορεία της, την αυξηµένη προσφορά τονάζ – σωρευτικά από προηγούµενα χρόνια - και την επιβράδυνση της Παγκόσµιας ανάπτυξης και Εµπορίου.
Η αρνητική εικόνα της ναυλαγοράς το 2015 είχε σαν αποτέλεσµα ο ρυθµός ολίσθησης, “Slippage Rate” των παραδόσεων να φτάσει σε επίπεδα του 40% όταν τα προηγούµενα χρόνια κυµάνθηκε στα επίπεδα του 30%, αναφέρει ο αναλυτής.
Συγκεκριµένα, για το 2015, βάσει του βιβλίου παραγγελιών στις αρχές του έτους, οι παραδόσεις σε πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου υπολογιζόντουσαν στα 1.104 πλοία, αλλά τελικά παραδόθηκαν 650 περίπου, καταλήγοντας στο 40% Slippage που προαναφέραµε. Ειδικότερα στα Capes και τα Panamax, το Slippage κινήθηκε σε επίπεδα άνω του 40%. Στα Capes οι προγραµµατισµένες παραδόσεις το 2015 ήταν 161 και τελικά παραδόθηκαν 88, ποσοστό Slippage 45% και στα Panamax οι αναµενόµενες παραδόσεις ήταν 237 και παραδόθηκαν 126, δηλαδή ποσοστό Slippage περίπου 47%.
Να επισηµάνουµε επίσης ότι το 2015, είδαµε και την λογική από µερικούς πλοιοκτήτες να αλλάζουν την παραγγελία τους από πλοία µεταφοράς ξηρού φορτίου σε δεξαµενόπλοια, δεδοµένων των αρνητικών εξελίξεων στο ξηρό φορτίο και της βελτιωµένης αγοράς των Tankers. Για το 2016 οι παραδόσεις σε Capes εκτιµώνται στα 185 πλοία. Κατά την διάρκεια του Ιανουαρίου παραδόθηκαν ήδη 8 Capes ενώ 10 οδηγήθηκαν προς διάλυση.
Αντίστοιχα για τα Panamax, αναµένεται να παραδοθούν συνολικά 244 πλοία, ενώ τον Ιανουάριο παραδόθηκαν 9 και 11 οδηγήθηκαν προς διάλυση.
Αναφορικά µε τα Panamax, εκτιµάται ότι ο ανταγωνισµός θα είναι ιδιαίτερα έντονος από τα Ultramax, όπου συνολικά το 2015 παραδόθηκαν 196 πλοία και για το 2016 είναι προγραµµατισµένα προς παράδοση 331 πλοία.
Το µόνο στοιχείο που λειτούργησε θετικά το 2015, ήταν η πορεία των διαλύσεων όπου σηµατοδοτήθηκε σαν η χρονιά µε το 2ο υψηλότερο ρεκόρ µετά το 2012. Συγκεκριµένα στο σύνολο του 2015, 427 πλοία ή 30,42 εκ. DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση εκ των οποίων οι 15,44 εκ. DWT, δηλαδή περίπου το 50% ήταν άνω των 100,000 DWT ενώ και στα Panamax υπήρξε αύξηση των διαλύσεων, καθώς συνολικά διαλύθηκαν 94 Panamax ή 6,7 εκ. DWT.
Να επισηµάνουµε ότι ο συνολικός αριθµός των διαλύσεων θα µπορούσε να είχε κλείσει σε υψηλότερα επίπεδα αν δεν είχε λάβει χώρα η επιβράδυνση του 2ου εξαµήνου, που κυρίως οφείλεται στην αθρόα εισαγωγή φθηνού σιδήρου από την Κίνα προς τις «διαλύτριες» χώρες και που σε συνδυασµό µε την αυξηµένη προσφορά τονάζ οδήγησαν τις τιµές σε πτώση άνω του 30% στο 12άµηνο.
Φυσικά και ο τοµέας των νέων παραγγελιών δεν θα µπορούσε να µην επηρεαστεί αρνητικά, γεγονός βέβαια που συµβάλλει θετικά στην αγορά για τα επόµενα χρόνια, καθώς για το σύνολο του 2015 παραγγέλθηκαν 250 πλοία σηµατοδοτώντας µείωση της τάξης του 64% περίπου συγκριτικά µε το 2014.