Αρνητικό ρεκόρ 29 ετών για τον BDI
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 03 Φεβρουαρίου 2015 09:51
Κάτω από τις 600 μονάδες βρέθηκε ο Baltic Dry Index (BDI) στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1986. Η συνεχής πτώση του δείκτη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου θεωρείται από τους ειδικούς κακό σημάδι για την παγκόσμια οικονομία καθώς η μείωση της ζήτησης για πρώτες ύλες (σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, κ.α.) σημαίνει λιγότερη εμπιστοσύνη στις αναπτυξιακές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας.
Ο BDI έκλεισε την Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου τις 590 μονάδες, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 29 ετών.
Σύμφωνα πάντως με τον ναυλομεσιτικό οίκο «George Moundreas» η εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου θα συνεχίσει να παραμένει αρνητική τουλάχιστον μέχρι και το πέρας των εορτών στην Κίνα για το νέο κινέζικο έτος.
Επιπροσθέτως, τα νέα από την Κίνα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά σχετικά με τις εισαγωγές Coal και Nickel, η στην καλύτερη περίπτωση χαρακτηρίζονται από μία έντονη μεταβλητότητα ιδιαίτερα στις εισαγωγές Iron Ore.
Αναφορικά με το Coal, το οποίο καλύπτει τα 2/3 της παραγωγής ενέργειας στην Κίνα, τα νέα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τον «G. Moundreas». Τον Οκτώβριο, η κυβέρνηση επέβαλλε φόρο 3 – 6% στις εισαγωγές και απαγόρευσε την εγχώρια παραγωγή και τις εισαγωγές χαμηλής ποιότητας σε μία προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος και ποιοτικής ανάπτυξης με παραγωγή καθαρής ενέργειας.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την δραματική πτώση των κερδών κατά 44% των εγχώριων βιομηχανιών παραγωγής Coal ενώ η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε για πρώτη φορά από το 2000 και εκτιμάται περεταίρω μείωση το 2015. Παράλληλα τα αποθέματα των ορυχείων βρίσκονται στους 87 εκ. τόνους, 2,6% αυξημένα από την ίδια περίοδο του 2014, ενώ τα αποθέματα των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας είναι στα 95 εκ. τόνους, αυξημένα κατά 17%. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο ότι παρά την πτωτική τάση των τιμών η ζήτηση για Coal από την Κίνα θα παρουσιάσει και αυτή πτωτικές τάσεις το 2015.
Οι εισαγωγές Nickel από την Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας βιομηχανικών μετάλλων παγκοσμίως, έφτασαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 4 ετών, λόγω και της απαγόρευσης των εξαγωγών από την Ινδονησία.
Οι αγορές Nickel από την Κίνα το 2014 μειώθηκαν κατά 33% στους 47,76 εκ. τόνους, ενώ το Δεκέμβριο παρουσίασαν πτώση για 4ο συνεχόμενο μήνα. Η Κίνα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο, κάλυψε το κενό αυτό με εισαγωγές από τις Φιλιππίνες, επηρεάζοντας όμως αρνητικά τη ναυλαγορά καθώς εκτός από την μείωση των ποσοτήτων υπήρξε και μείωση στα τονομίλια λόγω της μικρότερης απόστασης.
Σχετικά με την μεταβλητότητα των εισαγωγών Iron Ore από την Κίνα, το ενδεχόμενο πρόβλημα εστιάζεται στην γενικότερη επιβράδυνση της Κίνας που εικάζεται ότι μπορεί να μειώσει τις ανάγκες για παραγωγή σιδήρου, επιδρώντας αρνητικά και στις εισαγωγές Iron Ore. To 2014 οι εισαγωγές έκλεισαν σε επίπεδα ρεκόρ, στους 932,5 εκ. τόνους, αύξηση 13,8% από το 2013, δεδομένων και των χαμηλών τιμών, αλλά σύμφωνα με πρόσφατες πληροφορίες από traders, υπάρχουν τοπικές χαλυβουργίες που έχουν βγάλει στην αγορά κλεισμένα φορτία με παράδοση τον Μάρτιο, γεγονός που υποδεικνύει ότι θα υπάρξει μείωση της παραγωγής σιδήρου άρα και των εισαγωγών Iron Ore.
Να επισημάνουμε ότι η παραγωγή σιδήρου το 2014 έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ, στους 822,7 εκ. τόνους αλλά η ετήσια αύξηση ήτανε μόνο 0,9%, η χαμηλότερη ποσοστιαία αύξηση από το 1981.
Σε γενικές γραμμές, οι προσδοκίες για το 2015 είναι ότι η αγορά δεν θα παρουσιάσει κάτι το συνταρακτικό, με την ψυχολογία της αγοράς να βρίσκεται σε αρνητικά επίπεδα, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και από την μειωμένη αγοραστική διάθεση των πλοιοκτητών παρά την πτωτική πορεία των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων και την σε καλά επίπεδα προσφορά πλοίων.
Να επισημάνουμε πως οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου από 5αετίας έως 15εατίας, κατά μέσο όρο, από τα τέλη Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί για τα Capes κατά 6%, για τα Panamax κατά 5%, για τα Supramax κατά 7% και για τα Handysize κατά 13%.