G. MOUNDREAS: Εβδομαδιαία ανασκόπηση αγοραπωλησιών πλοίων
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 13 Απριλίου 2016 16:36
Στα του οίκου μας, οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς «καλά» κρατούν, με τον χρόνο φυσικά να μην λειτουργεί υπέρ μας και το μόνο που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι τα νέα μέτρα θα πλήξουν το ασφαλιστικό, και το φορολογικό τόσο σε επίπεδο άμεσων όσο και σε έμμεσων φόρων, καθώς πρέπει να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό των € 5,4 δισ. για την επόμενη τριετία, αν και έχει αρχίσει και ακούγεται έντονα ότι ο τελικός λογαριασμός μάλλον θα κλείσει κανά δις. παραπάνω δηλαδή γύρω στα € 6,5 δις.
Σε επίπεδο Παγκόσμιας οικονομίας, συνεχίζεται η περιγραφή της ανάπτυξης με επιθετικούς προσδιορισμούς επί το πλείστον αρνητικούς ή ιδιαίτερα επιφυλακτικούς, όπως μέτρια και άνιση, μετριοπαθή, εύθραυστη, αργή, ευάλωτη κλπ., γεγονός που όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για βελτίωση της κατάστασης ενώ το outlook παραμένει επίφοβο παρά τις «απεγνωσμένες» προσπάθειες των Κεντρικών Τραπεζών για επανεκκίνηση της οικονομίας.
Για άλλη μία φορά η Christine Lagarde, απέστειλε έκκληση για συμβολή των χωρών στην ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω 3 βασικών εργαλείων όπως διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, δημοσιονομική προσαρμογή και νομισματική πολιτική, ενώ επισήμανε πως οι προοπτικές για την Παγκόσμια οικονομία έχουν υποβαθμιστεί τους τελευταίους 6 μήνες με την ανάκαμψη να παραμένει πολύ αργή, πολύ ευάλωτη και οι κίνδυνοι για την ανθεκτικότητα της αυξάνονται. Από τα συμφραζόμενα καταλαβαίνουμε ότι ουσιαστικά υπονοεί πως η νομισματική πολιτική από τις Κεντρικές Τράπεζες είναι καλή και θεμιτή αλλά από μόνη της δεν απαιτεί ικανή συνθήκη για αναθέρμανση της Παγκόσμιας οικονομίας και θα πρέπει οι κυβερνήσεις παράλληλα να προβούν σε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Η BIS, Διεθνής Τράπεζα Διακανονισμών, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι οι ανεπτυγμένες οικονομίες είναι πλέον εξαρτημένες από τις Κεντρικές Τράπεζες με την νομισματική χαλάρωση να καθίσταται όλο και πιο επικίνδυνη. Σύμφωνα με την Τράπεζα, το φθηνό και άφθονο χρήμα των Κεντρικών Τραπεζών αγόρασε χρόνο, προειδοποιώντας ότι περισσότερες αγορές ομολόγων θα υπονομεύσουν την επιστροφή της Παγκόσμιας οικονομίας σε υγιείς βάσεις, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στις διορθώσεις των Κρατικών και ιδιωτικών ισολογισμών. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως αν και ο «ανεπτυγμένος κόσμος» έχει προχωρήσει 600 φορές σε μείωση των επιτοκίων από το 2009 έως σήμερα, ενώ έχουν τυπώσει συνολικά πάνω από $ 15 τρισ., δεν έχει καταφέρει να ασκήσει ανοδικές ωθήσεις στην Παγκόσμια οικονομία.
Στην προηγούμενη ανασκόπηση αναφερθήκαμε στις υποβαθμισμένες εκτιμήσεις των αναλυτών για την ανάπτυξη του 1ου τριμήνου στις ΗΠΑ ενώ τώρα κάποιοι κάνουν λόγο για αμελητέα ανάπτυξη ή ίσως και αρνητική, μετά την μείωση των αποθεμάτων χονδρικής κατά 0,5% σε σχέση με το Φεβρουάριο. Οι οικονομολόγοι της JP Morgan προέβλεψαν ότι η οικονομία αναπτύχθηκε μόλις κατά 0,2% το 1ο τρίμηνο, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 0,7%. Αντίστοιχα η Barclays εκτιμά την αύξηση του ΑΕΠ για το 1ο τρίμηνο στο 0,3%, ενώ το μοντέλο εκτίμησης της ανάπτυξης Atlanta FED GDPNow δείχνει ότι η ανάπτυξη κινήθηκε στο 0,1%. Να υπενθυμίσουμε ότι τα επίσημα αποτελέσματα της ανάπτυξης θα δημοσιοποιηθούν στις 28 Απριλίου. Την ίδια στιγμή, η Πρόεδρος της FED, Janet Yellen, εμφανίζεται επιφυλακτική επισημαίνοντας ότι η πορεία της Αμερικανικής οικονομίας είναι κάπως συγκεχυμένη και οι Παγκόσμιες εξελίξεις δημιουργούν διαρκείς απειλές δικαιολογώντας ένα βραδύτερο ρυθμό στην αύξηση των επιτοκίων, ενώ επισήμανε πως η FED δεν έχει λάβει την απαραίτητη βοήθεια από το Κογκρέσο σε όρους δημοσιονομικής πολιτικής αλλά και τόνωσης των κυβερνητικών δαπανών.
Την Παρασκευή 08 Απριλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 539 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 656 μονάδες με $ 5,089 την
ημέρα, BPI στις 643 μονάδες στα $ 5,131 την ημέρα, BSI στις 488 μονάδες στα $ 5,102 την ημέρα και BHSI στις 286 μονάδες, στα $ 4,213 την ημέρα.
Από τις 11 Φεβρουαρίου, όπου ο δείκτης σημείωσε χαμηλό έτους στις 290 μονάδες, ο BDI έχει ακολουθήσει μία ανοδική πορεία 40 ημερών, έχοντας παρουσιάσει αύξηση κατά 249 μονάδες ή 85,87% και όπως όλα δείχνουν ο Απρίλιος θα κλείσει με ανοδική πορεία. Το θετικό στην αύξηση του δείκτη και αυτό που ουσιαστικά του έδωσε την μεγαλύτερη ώθηση, είναι η αντιστροφή του κλίματος στα Capes και τα Panamax τις τελευταίες ημέρες καθώς τα Supramax και τα Handysize είχαν ξεκινήσει την ανοδική τους πορεία νωρίτερα.
Βέβαια, έως και σήμερα τα Capes και τα Panamax βρίσκονται σε επίπεδα όπου ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων ακόμη δεν καλύπτει τα OPEX των πλοίων ενώ τα Supramax και τα Handysize βρίσκονται σε επίπεδο OPEX Break Even Point.
Την τελευταία δεκαετία οι πρώτοι 2 μήνες κάθε έτους χαρακτηρίζονται από υπό-απόδοση της ναυλαγοράς, με μείωση του μέσου όρου ημερησίων εσόδων για όλους του τύπους των πλοίων κατά 15% περίπου, συγκριτικά με τους υπόλοιπους μήνες του έτους. Ιδιαίτερα το 2016 όμως η πτώση τους πρώτους 2 μήνες ήταν δραματική με τον μέσο όρο εσόδων για όλους τους τύπους των πλοίων τον Ιανουάριο να είναι μειωμένος κατά 41% σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα ο BDI στα μέσα Φεβρουαρίου να φτάσει στο ιστορικό χαμηλό των 290 μονάδων, μειωμένος κατά 48% με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Να υπενθυμίσουμε ότι το 2015 χαρακτηρίστηκε από όλους σαν μία ιδιαίτερα άσχημη χρονιά με τον ετήσιο μέσο όρο του BDI στις 718 μονάδες, ενώ ο μέσος όρος του δείκτη μέχρι στιγμής για το 2016 είναι στις 378 μονάδες.
Από πλευράς προσφοράς, θετικότατη είναι η πορεία των διαλύσεων που οδεύει στο να κάνει νέο ιστορικό ρεκόρ φέτος, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για 40 εκ. DWT, αλλά παράλληλα το ενθαρρυντικό νέο για την προσφορά, ιδιαίτερα για τα επόμενα χρόνια, είναι η ουσιαστικά ανύπαρκτη δραστηριότητα στον τομέα των νέων παραγγελιών. Αν εξαιρέσουμε τα 30 Valemaxes, μόνο 4 παραγγελίες ή 0,3 εκ. DWT, έχουν καταγραφεί τους 2 πρώτους μήνες του έτους, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2015 οι παραγγελίες ήταν 41 ή 2.8 εκ. DWT.
Αναπόφευκτα, η αρνητική πορεία της ναυλαγοράς είχε μεγάλο αντίχτυπο και στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων οι οποίες έχουν φτάσει στο χαμηλότερο σημείο τουλάχιστον των τελευταίων 25 χρόνων. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στα τέλη Ιανουαρίου ένα Cape 5ετίας μπορούσε να αγορασθεί στα $ 23 εκ. όταν η τιμή για παραγγελία ενός νεότευκτου ήταν στα $ 46 εκ. δηλαδή το 5ετίας μεταχειρισμένο ήταν 50% φθηνότερο.
Η ραγδαία πτώση των τιμών και παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ιδιαίτερα για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, έχει αρχίσει και κεντρίζει το ενδιαφέρον αρκετών πλοιοκτητών, μεταξύ αυτών και των Ελλήνων, οι οποίοι έχουν αρχίσει να αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία με την λογική του Asset Play, δηλαδή το όφελος της υπεραξίας από την μελλοντική μεταπώληση του πλοίου σε υψηλότερα επίπεδα. Τους πρώτους 3 μήνες έγιναν 145 πράξεις σε μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, περίπου το 1/3 του συνολικού αριθμού των 455 το 2015. Οι Έλληνες αγόρασαν 46 αλλά την ίδια στιγμή πούλησαν 40.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα, Panamax, το 'CALHOUN' 76.801 DWT (2006 – Sasebo) πουλήθηκε στα $ 6,5 εκ. και το 'BRYANT' 76.595 DWT (2009 – Shin Kasado) πουλήθηκε στα $ 8,75 εκ. Τα 'DARYA SHANTHI' 73.389 DWT (2001 – Sumitomo) και το 'DARYA TARA' 73.281 DWT (2000 – Sumitomo) πουλήθηκαν enbloc στα υψηλά $ 6 εκ. Το 'ΑΤΑΜΑΝ' 72,867 DWT (2001 – Samsung) αγοράστηκε στα mid $ 3 εκ. και το 'JULIUS OLDENDORFF' αγοράστηκε από Έλληνες στα υψηλά $ 3 εκ.
✏ Στα Supramax, τα 'LAGUNA', 'LIVORNO' και 'LUZON' 53.428 DWT (2009 – Sinopacific Zhejiang) μαζί με τα 'LIMAS' 53.406 DWT (2009 - Sinopacific Zhejiang), 'LONGKOU' 53.428 DWT (2008 - Sinopacific Zhejiang) και 'LEMESSOS' (2008 - Sinopacific Zhejiang) πουλήθηκαν και τα 6 μαζί enbloc σε Έλληνες στα χαμηλά $ 30 εκ. περίπου.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Chemicals, το 'SUNFLOWER' 14.298 DWT (2002 – Asakawa), Stainless Steel πουλήθηκε στα χαμηλά $ 11 εκ. και το 'NOGOGINI' 11.629 DWT (1996 – Fukuoka), Stainless Steel, πουλήθηκε στα $ 4 εκ. περίπου.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Η αγοραστική φρενίτιδα που αναφέραμε στην τελευταία ανασκόπηση, συνεχίστηκε και την προηγούμενη εβδομάδα, συνοδευόμενη από περαιτέρω άνοδο των προσφερόμενων τιμών, αλλά και με τους End Buyers να είναι «χωρισμένοι» σε 2 στρατόπεδα. Στο πρώτο στρατόπεδο είναι αυτοί που έχουν βγει στην αγορά και κλείνουν πλοία στις τρέχουσες υψηλές τιμές και στο δεύτερο είναι αυτοί που περιμένουν, ώστε μόλις τελειώσει το αγοραστικό ράλι των πρώτων, να μπουν στην αγορά σε επίπεδα τιμών χαμηλότερα κατά $ 20 LDT από τις υπάρχουσες.
Η Ινδία, ύστερα από μία δυναμική επιστροφή στην αγορά, λόγω της αύξησης των εγχώριων τιμών του σιδήρου αλλά και την ισχυροποίηση της ρουπίας στις 66 προς το δολάριο, την τελευταία εβδομάδα έριξε λίγο τους ρυθμούς καθώς οι End Buyers θεωρούν ότι η αγορά έχει αρχίσει και υπερθερμαίνεται. Ταυτόχρονα η εκτίμηση ότι η αυξημένη προσφορά πλοίων θα συνεχιστεί καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου λειτουργεί ανασταλτικά στο να συνεχίσουν τις αγορές στις παρούσες υψηλές τιμές.
Το Μπαγκλαντές, συνεχίζει την έντονη δραστηριοποίηση και μάλιστα στην προσπάθεια του να κλείσει όσο πιο πολλά πλοία μπορούσε, προχώρησε σε αύξηση των προσφερόμενων τιμών την προηγούμενη εβδομάδα, τουλάχιστον από ορισμένους End Buyers.
Το Πακιστάν, που το τελευταίο διάστημα προσέφερε τις υψηλότερα προσφερόμενες τιμές με αποτέλεσμα τον υψηλό αριθμό κλεισιμάτων, από την προηγούμενη εβδομάδα έχει αρχίσει και γίνεται πιο επιφυλακτικό, αναμένοντας την έστω και μικρή διόρθωση των τιμών.
Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 1,456,947 DWT περίπου, εκ των οποίων το 98% (1,422,060 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 0% (0 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 2% (34,887 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 280 - $ 310 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα
✏ Κίνα: Από $ 140 - $ 150 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
BULK CARRIERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Gear | S/S D/D | Buyer | Seller- Remarks | Price US$ mil. |
CALHOUN | 76,801 2006 Sasebo | MAN-B&W | - | 01/2021 12/2018 | Vessels's Managers | US Private Equity Owners | 6,5 |
BRYANT | 76,595 2009 Shin Kasado | MAN-B&W | - | - - | 8,75 | ||
DARYA SHANTHI | 73,389 2001 Sumitomo | Sulzer | - | 01/2020 01/2017 | European | KC Maritime | enbloc high 6 |
DARYA TARA | 73,281 2000 Sumitomo | Sulzer | - | 10/2020 10/2017 | |||
ATAMAN | 72,867 2001 Samsung | B&W | - | - 03/2018 | - | - | mid 3 |
JULIUS OLDENDORFF | 53,702 2005 Xiamen | B&W | 4x30 | 07/2020 07/2020 | Greek | - | high 3 |
LAGUNA | 53,428 2009 Sinopacific Zhejiang | MAN-B&W | 4x30 | - - | Greek | German Financiers | enbloc low 30s |
LIVORNO | |||||||
LUZON | |||||||
LIMAS | 53,406 2009 Sinopacific Zhejiang | ||||||
LONGKOU | 53,428 2008 Sinopacific Zhejiang | ||||||
LEMESSOS | 53,571 2008 Sinopacific Zhejiang |
TANKERS | |||||||
Vessels Name | Dwt YoB Yard | Main Engine | Tanks | S/S D/D | Buyer | Seller-Remarks | Price US$ mil. |
SUNFLOWER | 14,298 2002 Asakawa | B&W | 18 | 07/2017 07/2017 | - | Stainless Steel | low/mid 11 |
NOGOGINI | 11,629 1996 Fukuoka | Mitsubishi | 20 | - - | Far East | Chembulk Tankers Stainless Steel | region 4 |