Κυρ03092025

Last updateΚυρ, 09 Μαρ 2025 11am

Από «ψιλό κόσκινο»...

0Τραμπ4

Από «ψιλό κόσκινο» φαίνεται ότι έχουν περάσει οι Αμερικάνοι την ναυπηγική πολιτική που ακολουθούν οι Κινέζοι οι γιάρδες των οποίων έχουν κατακλειστεί από παραγγελίες για νεότευκτα πλοία όλων των τύπων μηδέ εξαιρουμένων και κρουαζιερόπλοιων. Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν ότι η «έρευνα» είχε ξεκινήσει επί των ημερών Μπάϊντεν παράλληλα με το θέμα που είχε δημιουργηθεί σχετικά με τις κινεζικής κατασκευής γερανογεφυρών που έχουν τοποθετηθεί στα αμερικανικά λιμάνια. Όπως φαίνεται η έρευνα εστιάζει στο συμπέρασμα, το οποίο δεν αποτελεί στοιχείο που δεν είναι γνωστό στον κόσμο της ναυτιλίας, ότι η Κίνα επιδοτεί τις ναυπηγήσεις πλοίων στα δικά της ναυπηγεία αλλά και αξιοποιεί την δική της παραγωγή για τους εξοπλισμού των πλοίων αυτών. Η αναφορά του Ντ. Τράμπ στο Κογκρέσο των ΗΠΑ την περασμένη Τρίτη το βράδυ ότι «συνηθίζαμε να κατασκευάζουμε τόσα πολλά πλοία. Δεν τα φτιάχνουμε πια, πάρα πολύ. Αλλά θα τα φτιάξουμε πολύ γρήγορα, πολύ σύντομα» κτύπησε «καμπανάκια» για τις προθέσεις του προέδρου των ΗΠΑ σε ένα θέμα που ήδη απασχολεί την παγκόσμια ναυτιλία καθώς ο Τράμπ έχει κάνει αναφορά στην επιβολή υψηλών τελών ελλιμενισμού σε αμερικανικά λιμάνια για πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα. Μάλιστα το Reuters έχει αναφέρει ότι υπάρχει ένα σχέδιο εκτελεστικού διατάγματος που προτείνει τέλη για όλα τα πλοία που εισέρχονται σε λιμάνια των ΗΠΑ από carriers που έχουν πλοία κινεζικής κατασκευής στους στόλους τους. Τα τέλη θα είναι ανεξάρτητα από το πού κατασκευάστηκε ή νηολογήθηκε το μεμονωμένο πλοίο. "Η εθνική ασφάλεια και η οικονομική ευημερία των Ηνωμένων Πολιτειών απειλείται περαιτέρω από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στους τομείς της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής και της ναυπηγικής βιομηχανίας", αναφέρει το σχέδιο διατάγματος σύμφωνα με το Reuters. Επισημαίνει ότι το σχέδιο αλλάζει σε σχέση με τις προηγούμενες εκθέσεις, καθώς διευρύνει τον δυνητικό αριθμό πλοίων που υπόκεινται στα τέλη. Δεν αναφέρει πώς θα υπολογιστούν τα τέλη, αλλά καταργεί τις διατάξεις που περιόριζαν τα τέλη σε στόλους με το 25% ή περισσότερο των πλοίων σε παραγγελία ή για παράδοση από την Κίνα.

Επιβολή τελών και από «συμμάχους» των ΗΠΑ
Το σχέδιο διατάγματος, σύμφωνα με το Reuters, καλεί επίσης τις ΗΠΑ να «εμπλέξουν συμμάχους και εταίρους» για να θεσπίσουν παρόμοια τέλη. Σύμφωνα με το Reuters, εάν δεν υποστηρίξουν τις ΗΠΑ, θα μπορούσαν να «διακινδυνεύσουν αντίποινα», κάτι που αναδύεται ως μία από τις διαπραγματευτικές τακτικές της κυβέρνησης Τραμπ. Τα αντίποινα έχουν γίνει βασικό κομμάτι του αναδυόμενου εμπορικού πολέμου και των δασμών και της έκθεσης του Trump ότι στις 2 Απριλίου οι ΗΠΑ θα θεσπίσουν αμοιβαίους δασμούς σε κάθε έθνος που επιβάλλει δασμούς στα αμερικανικά αγαθά.
Το προσχέδιο για την απάντηση στις κινεζικές επιδοτήσεις ναυπηγικής βιομηχανίας έρχεται μετά την αναφορά της Wall Street Journal ότι ο Λευκός Οίκος εργάζεται επίσης για ένα σαρωτικό εκτελεστικό διάταγμα για τη ναυπηγική βιομηχανία. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα διατάξει το Τμήμα Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας του Elon Musk να επανεξετάσει τις προμήθειες που σχετίζονται με τη ναυπηγική βιομηχανία και προτείνει την αύξηση των μισθών για τους εργαζόμενους στα ναυπηγεία που ασχολούνται με τη ναυπήγηση πυρηνικών πλοίων.

Ο Trump κατά τη διάρκεια της συνάντησής του στο Λευκό Οίκο την Πέμπτη με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του CMA CGM Group Rodolphe Saadé αναφέρθηκε σε σημαντικά βήματα που έρχονται σύντομα στη ναυπηγική και ναυτιλιακή βιομηχανία.

Τα Liberty’s και η ιστορία
Στοιχεία εκτιμήσεων που έχουν δει μέχρι ώρας τα φώτα της δημοσιότητας κάνουν λόγο για μια προσπάθεια επιστροφής των ΗΠΑ στο κτίσιμο εμπορικών πλοίων όπως ακριβώς είχε συμβεί μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο όπου τα ναυπηγεία τότε κατασκεύαζαν σχεδόν ένα Liberty «κάθε μέρα». Βέβαια πάντα με τις ίδιες εκτιμήσει σήμερα η επιστροφή των αμερικανικών ναυπηγείων στο κτίσιμο εμπορικών σκαφών θα απαιτήσει σημαντικά κονδύλια για το «καλιμπράρισμα» των ναυπηγείων στα νέα δεδομένα και τεχνικές για τα οποία ωστόσο μέχρι ώρας δεν έχει γίνει καμία αναφορά.

«Ευκαιρία» για την ευρωπαϊκή ναυπηγικής βιομηχανία, και όχι μόνο
Οι προθέσεις Τράμπ να «πλήξει» την «ηγετική θέση» των κινεζικών ναυπηγείων δεν έχει περάσει απαρατήρητη ούτε από άλλες ασιατικές χώρες που έχουν υποστεί τις πιέσεις των Κινεζικών ναυπηγείων ούτε βέβαια από τις ευρωπαϊκές που τα τελευταία χρόνια έχουν περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο στην κατασκευή επιβατηγών πλοίων. Με αναδυόμενη δύναμη την Ινδία στο ναυτιλιακό στερέωμα αναλυτές θεωρούν σίγουρο ότι το αμέσως προσεχές διάστημα θα αναζητηθούν συνεργασίες και συνέργιες μεταξύ των εκτός Κίνας ναυπηγεικών δυνάμεων και με δεδομένο ότι ήδη έχουν καταγραφεί κάποιες πρώτες κινήσεις.
Μετά τις επισημάνσεις των εκθέσεων Ντράγκι αξίζει να υπενθυμιστεί ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις για την διαμόρφωση πολιτικής που εστιάζει στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και των ευρωπαϊκών ναυπηγείων χωρίς ωστόσο να γίνεται λόγος για το πως και κυρίως από που θα βρεθούν κονδύλια και βέβαια υπό πιο καθεστώς καθώς είναι γνωστό το νομικό πλαίσιο της ΕΕ για να διατεθούν «υποστηρικτικά» στις ευρωπαϊκές γιάρδες ώστε οι τιμές για την κατασκευή πλοίων να είναι προσιτές.

Το εργατικό κόστος

Βέβαια στην «εξίσωση» το θέμα του εργατικού κόστους δεν αποτελεί τον «άγνωστο Χ» αλλά τον πονοκέφαλο των ευρωπαϊκών μονάδων. Επί αμερικανικού εδάφους ο Τράμπ, όπως προαναφέρθηκε, έχει επιστρατεύσει τον Musk να βρει λύση για αύξηση μισθών στους εργαζόμενους στα αμερικανικά ναυπηγεία τα οποία ως γνωστό απασχολούνται με το κτίσιμο πλοίων για λογαριασμό του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter