Κώδωνας κινδύνου από αναλυτές για πλεονάζουσα χωρητικότητα στα boxships
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 03 Νοεμβρίου 2023 14:58
Ο τομέας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσε να ξεκινήσει μια πολύ μεγαλύτερη και πιο δύσκολη περίοδο, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Sea-Intelligence. Η εταιρεία αναλύσεων εξέδωσε πρόβλεψη αυτή την εβδομάδα, τονίζοντας ότι το τρέχον επίπεδο πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας του τμήματος εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσε να διαρκέσει τουλάχιστον τέσσερα χρόνια για να εξισορροπηθεί και θα μπορούσε να μετατεθεί για το 2030 ή και περισσότερο.
"Η αγορά οδεύει προς έναν παραδοσιακό πτωτικό κύκλο, καθώς το 2023 παρατηρείται σημαντική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και κατά πάσα πιθανότητα το ίδιο θα συμβεί το 2024", σχολίασε ο Alan Murphy, Διευθύνων Σύμβουλος της Sea-Intelligence. Η εταιρεία του σκιαγραφεί μια ανησυχητική εικόνα για τη βιομηχανία απαντώντας στα ερωτήματα σχετικά με το πότε θα εξισορροπηθεί η τρέχουσα πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και πώς η βιομηχανία θα ξεπεράσει τις τρέχουσες προκλήσεις της.
Πολλοί στον κλάδο είχαν προβλέψει ότι τα χειρότερα από την κατάρρευση των ναύλων θα ξεπεραστούν μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους, αλλά διαφαίνεται το ζήτημα της παραγωγικής ικανότητας. Περισσότεροι αναλυτές προβλέπουν τώρα ότι ο τομέας θα αναγκαστεί να στραφεί σε πιο επιθετικές πωλήσεις, καθώς οι αργές ταχύτητες και ακόμη και η αδρανής χωρητικότητα από μόνη της δεν θα επιτύχει ισορροπία έναντι της επίθεσης της παραγωγικής ικανότητας που αναμένεται να φτάσει τα επόμενα τρία χρόνια στα ύψη.
Ο Alphaliner υπολογίζει ότι ακόμη και μετά τις παραδόσεις μεγάλης κλίμακας που έχουν ήδη ολοκληρωθεί φέτος, το «παλιρροϊκό κύμα» αύξησης της παραγωγικής ικανότητας δεν έχει ακόμη έρθει. Η MSC, για παράδειγμα, έχει παραλάβει ένα μεγάλο μέρος των 24.000 και πλέον πλοίων TEU’s μαμούθ, τα μεγαλύτερα στον κλάδο, ενώ άλλα, συμπεριλαμβανομένων των OOCL, ONE και Hapag-Lloyd, έχουν επίσης αρχίσει να λαμβάνουν τα νέα εξαιρετικά μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, τα στοιχεία τoy Alphaliner δείχνουν ότι το βιβλίο παραγγελιών για τις κορυφαίες εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να ανέρχεται σε περίπου επτά εκατομμύρια TEU’s, αντιπροσωπεύοντας περαιτέρω 25% ακαθάριστη αύξηση της χωρητικότητας πριν από πιθανές διαθέσεις για scrap παλαιότερων μονάδων.
Η Sea-Intelligence στην ανάλυσή της δημιουργεί το δυνητικά πιο θετικό σενάριο με βάση την πρόσφατη ιστορία. Χρησιμοποίησε ετήσια αύξηση όγκου μόλις κάτω από 4% ξεκινώντας από το 2024, που ταιριάζει με τον ρυθμό ανάπτυξης από το 2011 έως το 2019 μετά τη Μεγάλη Ύφεση. Μετά τη βραχυπρόθεσμη αύξηση της προσφοράς, κινήθηκε επίσης σε ένα μέτριο 1,3% μετά το 2026.
Με την παραδοχή ότι είναι «μάλλον αισιόδοξες υποθέσεις», η Sea-Intelligence εξακολουθεί να παρουσιάζει ένα γράφημα που δείχνει την υπερπροσφορά να κορυφώνεται σχεδόν στο 14% και να χρειάζεται χρόνια για να επιστρέψει σε μια κατάσταση ισορροπίας. Ο Murphy σημειώνει ότι η χειρότερη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα θα παρατηρηθεί το 2024 και μέχρι το 2026, το 1/3 της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας θα έχει απορροφηθεί.
«Ελλείψει έκρηξης στην παγκόσμια ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων, μιας άλλης πανδημίας που απορροφά τη χωρητικότητα ή των μεταφορέων που τοποθετούν σημαντικό μερίδιο του παγκόσμιου στόλου και δεν παραγγέλνουν άλλα πλοία, τότε θα μπορούσαμε να δούμε ένα επίπεδο ισορροπίας προσφοράς / ζήτησης το 2028. Η επίτευξη αυτής της ισορροπίας το 2028 θα συνεπαγόταν ένα διάστημα 8 ετών - το ίδιο με τον κύκλο από τη χρηματοπιστωτική κρίση έως ότου αποκατασταθεί ξανά η ισορροπία το 2017», καταλήγει η Sea-Intelligence.
Ενώ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το 2028 είναι εφικτό, η Sea-Intelligence σημειώνει επίσης ότι εάν υπάρξει χαμηλότερη αύξηση της ζήτησης ή η βιομηχανία προχωρήσει με περισσότερες παραγγελίες για ακόμη και μέτρια αύξηση της προσφοράς, το αποτέλεσμα θα είναι να ωθήσει την ανάκαμψη προς τα πίσω. Καταλήγει στο συμπέρασμα δε ότι οποιοσδήποτε από αυτούς τους παράγοντες θα καθυστερήσει τη βιομηχανία από την επίτευξη ισορροπίας παραγωγικής ικανότητας μέχρι το 2030 ή αργότερα.