Δευ12232024

Last updateΠεμ, 26 Δεκ 2024 4pm

Hong Kong, ο κορυφαίος παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος κοιτάζει μπροστά

0ξηρ

Ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants, έλαβε μέρος στην ψηφιακή συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διοργανώθηκε από το Mare Forum την Πέμπτη 27 Μαΐου 2021, με θέμα «Hong Kong, ο κορυφαίος παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος κοιτάζει μπροστά». Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Benjamin Wong – Head of Transport & Maritime Cluster, Invest Hong Kong, ενώ οι υπόλοιποι συμμετέχοντες ήταν ο Bjorn Hojgaard, Chairman Hong Kong Shipowners Association, η Rosita Lau-Partner Ince LLP, ο Joth Kaare Aune- CEO Wallem Ship Management και ο Capt.Sanjeev Verma-MD Landbridge Ship Management.
Η αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 από τους εφοπλιστές του Hong Kong και οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν τους τελευταίους 18 μήνες ήταν στην ατζέντα της συζήτησης καθώς επίσης και τα σημαντικά προβλήματα που παρουσιάζονται στη διαχείριση του παγκόσμιου στόλου από τις επιβεβλημένες εξελίξεις με στόχο την ανθρακοποίησης του 2030 και 2050 προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή.
Κύριο επίσης θέμα της συζήτησης ήταν η ρόλος του Hong Kong στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί σαν μία ανεξάρτητη περιοχή της Λ.Δ. της Κίνας. Με μια ισχυρή καταναλωτική αγορά 72 εκατομμυρίων ατόμων και ΑΕΠ συγκρίσιμο με την Αυστραλία και την Ισπανία, το επονομαζόμενο «Greater Bay Area» προσελκύει πλέον την προσοχή ως μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες περιοχές στη Νότια Κίνα. Σημαντικό είναι να τονισθεί ότι οι 11 πόλεις που απαρτίζουν την περιοχή αποτελούν το 5% του πληθυσμού της Κίνας και το 11% του ΑΕΠ της Λ.Δ. της Κίνας. Το ερώτημα λοιπόν που εγείρεται είναι το πώς θα μπορούσαν να δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες στη συγκεκριμένη αγορά για την επέκταση των Ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.
Στην αρχική του τοποθέτηση ο κ. Ξηραδάκης επεσήμανε ότι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά ενός σπουδαίου ναυτιλιακού κέντρου ήταν και παραμένει η δυνατότητα χρηματοδότησης της αγοράς, με οποιαδήποτε μορφή όπως χρηματιστηριακή, τραπεζική ή επενδυτική μέσω μεγάλων ή μικρών επενδυτών και Fund. Οι Κινέζικες Leasing εταιρίες παρουσιάστηκαν στο Hong Kong από την έναρξη της λειτουργίας τους και την είσοδό τους στην ναυτιλιακή αγορά εδώ και 15 χρόνια, αλλά ενίσχυσαν την παρουσία τους μέσω του νέου νόμου που εφαρμόστηκε πριν ένα περίπου χρόνο, στις 19 Ιουνίου 2020. Η νέα νομοθεσία σκοπό έχει την ενίσχυση της περιοχής μέσω προσέλκυσης νέων Leasing εταιριών στο Χονγκ Κονγκ αλλά και ναυτιλιακών εταιριών.
Οι διατάξεις του νέου νόμου παρέχουν στους Κινέζους lessors, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι εγκατεστημένοι στο Χονγκ Κονγκ, μια σημαντική φορο-απαλλαγή από το εισόδημα που προέρχεται από τη χρηματοδοτική μίσθωση πλοίων και τις δραστηριότητες διαχείρισης πλοίων. Αυτό είναι βέβαιο ότι μπορεί να ωθήσει τις χρηματοδοτικές μισθώσεις (Leasing) σε πιο ανταγωνιστική θέση. Ωστόσο, ορισμένες διατάξεις είναι πολύ περίπλοκες και περιέχουν πολλές πιθανές παγίδες. Το πιο σημαντικό όμως ζήτημα είναι ότι ο νέος νόμος απευθύνεται σε leasing εταιρίες και εταιρίες διαχείρισης που «έχουν τα προσόντα» (qualified) περιορίζοντας έτσι την πρόσβαση.
Το Κινέζικο Leasing συναγωνίζεται τη χρηματοδότηση που προσφέρεται από τις τράπεζες της Δυτικής Ευρώπης έχοντας μειώσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους τους σε επίπεδα του 1,25-2% για τις Blue Chip εταιρίες και ίσως και πιο χαμηλά ενώ πριν τέσσερα χρόνια το ίδιο ποσό κυμαίνονταν μεταξύ 3-3,5%. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένας μέσος όρος περιθωρίου κέρδους μιας Κινεζικής Εταιρίας Leasing πριν από 4 χρόνια κυμαινόταν στο 4% ενώ σήμερα έχει μειωθεί στο 2,5-2,7%. Το συγκριτικό πλεονέκτημα τους βεβαίως παραμένει το υψηλό ποσοστό χρηματοδότησης το οποίο δεν μπορούν να φτάσουν οι παραδοσιακές ναυτιλιακές τράπεζες της Δυτικής Ευρώπης και της Ιαπωνίας. Έτσι οι πλοιοκτήτες ουσιαστικά έχουν να επιλέξουν μεταξύ του υψηλού ποσοστού χρηματοδότησης και του χαμηλότερου περιθωρίου κέρδους.
Ο κ. Ξηραδάκης ανέφερε ότι το Hong Kong αδιαμφισβήτητα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κόμβους. Παρ’ όλα αυτά στις επιμέρους κατηγορίες από τις οποίες κρίνεται ένας ναυτιλιακός κόμβος φαίνεται ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Όσον αφορά την πλοιοκτησία, δεν έχει καταφέρει να συγκεντρώσει το τεράστιο ενδιαφέρον των ναυτιλιακών επιχειρήσεων όπως αυτό θα περίμενε κανείς. Ένα ναυτιλιακό κέντρο δεν αρκεί να συγκεντρώνει εταιρίες-κελύφη αφού αυτά μπορούν εύκολα να μετακινηθούν σε κάποιο άλλο κέντρο. Ο κ. Ξηραδάκης έδωσε ένα απλό παράδειγμα για να τονίσει την έννοια της αντίληψης των ναυτιλιακών επενδύσεων συγκρίνοντας την πολυπληθή ευρύτερη περιοχή του Χονγκ Κονγκ και του Great Bay Area των 72εκ, με την Ελλάδα . «Να τονίσουμε το πάθος και το ταλέντο των Ελλήνων για τη ναυτιλία, χαρακτηριστικά που τους έχουν οδηγήσει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης στην πλοιοκτησία για πολλά συναπτά έτη. Πώς μπορούμε να παραβλέψουμε ότι ένα μικρό νησί της Χίου με έκταση 842 τετρ.χιλ. και πληθυσμό μόνο 51.320 ελέγχει το 11% του παγκόσμιου στόλου. Αυτό είναι το ταλέντο των Ελλήνων που αναπτύσσεται εσωτερικά. »
Συνεπώς, πέραν από την παρουσία των χρηματοδοτών θα πρέπει να προσελκυστούν και νέα εφοπλιστικά σχήματα είτε διεθνή είτε εγχώρια. Άλλωστε, εν μέσω της στρατηγικής «Dual Circulation Development» της Κίνας, το Χονγκ Κονγκ θα συμμετάσχει ενεργά στην εγχώρια ανάπτυξη και θα διευκολύνει τη διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα της Κίνας. Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση όπως προαναφέρθηκε δεν μπορεί να περιοριστεί αποκλειστικά στο Leasing. Οι τράπεζες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και δεν μπορούν να απουσιάζουν από ένα ναυτιλιακό κέντρο ενώ οι ίδιες οι τράπεζες που θα ασχοληθούν με την τοπική αγορά πρέπει να έχουν και διεθνή παρουσία . Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης οι χρηματαγορές και το Hong Kong, βρίσκοντας δίπλα στην δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου μπορεί να δημιουργήσει σταδιακά ανταγωνιστικές συνθήκες χρηματαγοράς και να αποτελέσει το αντίπαλο δέος των Αμερικανικών χρηματαγορών απλοποιώντας τις κανονιστικές διαδικασίες άντλησης κεφαλαίων. Προς το παρόν βεβαίως αυτό δεν είναι εφικτό γιατί η οι δύο αγορές απέχουν παρασάγγας με τις Αμερικανικές να είναι πολλαπλώς πιο δημιουργικές, λειτουργικές και ασφαλείς.
Οι συνομιλητές συμφώνησαν πως το Hong Kong οφείλει να διατηρήσει το διεθνή του χαρακτήρα και να ενισχύσει την πολυεθνική συνεργασία τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο χωρών. Αυτό είναι και η πλούσια παρακαταθήκη της βρετανικής αποικίας και του εμπλουτισμού της κουλτούρας της μεγάλης περιοχής του Great Bay Area.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter