Πτωτικά κινήθηκε η Αγορά Ξηρού Φορτίου
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2019 14:30
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων αλλά και των υποδομών στην Κίνα προκάλεσε άνοδο στην παραγωγή χάλυβα, κατά 82 εκατ. τόνους (αντιστοιχεί σε αύξηση 10%), το 2018. Αξίζει να σημειωθεί πως το 18% της κινέζικης παραγωγής χάλυβα προέρχεται από ορυχεία που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια και ανακυκλωμένο χάλυβα.
Όμως, το τελευταίο τρίμηνο παρατηρήθηκε πτώση στη μηνιαία παραγωγή, από 68 εκατ. τόνους τον Οκτώβριο του 2018, σε 63 εκατ. τόνους, το Δεκέμβριο. Παράλληλα, η τιμή του χάλυβα έχει μειωθεί κατά 20%, το αντίστοιχο διάστημα.
Τα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους των ορυχείων χάλυβα, πιθανόν να ανακόψουν αυτή την πτώση, καθώς τα ορυχεία αναμένεται να στραφούν σε φτηνότερες επιλογές από αυτή του ανακυκλωμένου σιδήρου (SCRAP). Ωστόσο, αυτό φαίνεται πως δεν είναι αρκετό ώστε να αντιστραφεί η καθοδική πορεία και για το 2019, όπως δείχνουν οι μέχρι τώρα προβλέψεις.
Ας δούμε πως κινήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Η δραστηριότητα ήταν μειωμένη στο Β. Ατλαντικό, την προηγούμενη εβδομάδα, με λιγότερα φορτία προς τα Υπερατλαντικά ταξίδια, ενώ προς την Άπω Ανατολή υπήρξε μια σταθερότητα. Παράλληλα, η χωρητικότητα στο Β. Ατλαντικό εμφάνισε πτωτική τάση, καθώς πολλοί OPERATORS έκλεισαν καράβια με FH φορτία. Συνοπτικά αναφέρουμε πως τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 14,5K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 27K /ημέρα ($ -2Κ/ημέρα και $ -3K /ημέρα, αντίστοιχα). Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε άνοδο στην αγορά, δεδομένης της περιορισμένης χωρητικότητας.
Επίσης, το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη βδομάδα στα $ 14K /ημέρα, μειωμένο κατά $ 2Κ/ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η χωρητικότητα δείχνει να αυξάνεται για το 2ο μισό του Φεβρουαρίου, αλλά είναι σφιχτή το 1ο μισό. Αντιστρόφως ανάλογα περιμένουμε να κινηθούν οι ναύλοι, δηλαδή αύξηση για το 1ο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου και πτώση για το 2ο.
Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 10,5K/ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, με μείωση $ 3,5Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη, αφού οι περισσότεροι ανθρακωρύχοι (FMG, RIO TINTO, BHP, VALE) απουσίαζαν από την αγορά, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στη Δυτ. Αυστραλία. Ως εκ τούτου, η χωρητικότητα στον Ειρηνικό παρέμεινε σε υψηλά και οι ναύλοι σε χαμηλά επίπεδα. Η αγορά δείχνει μια δυναμική, επηρεασμένη από το θετικό κλίμα της Βραζιλίας και περιμένουμε οι ναύλοι να μην υποχωρήσουν περαιτέρω.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, η αγορά συνέχισε πτωτικά, ενώ η αναλογία πλοίων-φορτίων δεν ευνοεί τους πλοιοκτήτες. Οι προσφορές των ναυλωτών έφτασαν στα $ 12,5-13Κ /ημέρα + 200-300Κ BB για ταξίδια προς Σιγκαπούρη-Ινδία. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 12Κ /ημέρα. Η κακή εικόνα της αγοράς της Ν.Α. Ασίας έχει αυξήσει τα κενά πλοία στο Ν. Ατλαντικό, ως εκ τούτου δεν περιμένουμε κάποια βελτίωση.
Και η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε χειρότερα και από το Νότο, καθώς τα φορτία είναι λιγοστά και η συγκέντρωση χωρητικότητας είναι αναπόφευκτη. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 10-11Κ/ημέρα με παράδοση στον Αμερικάνικο Κόλπο και για ταξίδια προς την Άπω Ανατολή στα $ 13Κ +300Κ /ημέρα. Χρειάζονται περισσότερα φορτία στην αγορά για να μην υποχωρήσει περαιτέρω η αγορά, αφού τα διαθέσιμα πλοία δεν μειώνονται.
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στην αγορά του Ν. Ειρηνικού είδαμε περισσότερα ανοιχτά πλοία, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα επίπεδα των ναύλων, φτάνοντας στα $ 5-6Κ /ημέρα για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας
Στον Β. Ειρηνικό η αγορά κινήθηκε λίγο ψηλότερα από το Νότο, με τα KMXs από τη Β. κίνα να κλείνουν στα $ 6-7Κ /ημέρα. Και εδώ τα πλοία έχουν αυξηθεί, ενώ τα φορτία απουσιάζουν. Όσο πλησιάζουμε στην Κινέζικη πρωτοχρονιά περιμένουμε η αγορά τόσο στο Βόρειο, όσο και στο Νότιο Ειρηνικό να μειώσει κι άλλο τους ρυθμούς της.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, η προηγούμενη εβδομάδα κινήθηκε σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, με τον δείκτη να αγγίζει τα «κόκκινα» όρια. Στην περιοχή της Μαύρης θάλασσας παρατηρήθηκε συγκέντρωση πλοίων. Οι ναύλοι για ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Κίνα, με σιτηρά, έφτασαν στα $ 13Κ /ημέρα. Η ίδια εικόνα και στην Ευρώπη, όπου η έλλειψη ζήτησης συνδυάστηκε με υπερπροσφορά πλοίων. Οι ναύλοι για ταξίδια στην Αν. Μεσόγειο με SCRAP φορτία έφτασαν στα $ 7Κ /ημέρα και για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή στα $ 14Κ /ημέρα. Και στον Ατλαντικό μειώθηκε σημαντικά η δραστηριότητα, ενώ υπήρξε υπερπροσφορά πλοίων. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια, για ένα UMX έφτασαν στα $ 9-9,5 Κ /ημέρα, ενώ προς την Άπω Ανατολή στα $ 13,5Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού, δεν είδαμε να διαφοροποιούνται τα πράγματα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Η ζήτηση ήταν περιορισμένη και οι ναυλωτές από την Ινδονησία επέμειναν να ναυλώνουν σε APS βάση. Οι ναύλοι των SMXs έφτασαν στα $ 6-6,5K /ημέρα προς την Ν.Α. Ασία και στα $ 7Κ /ημέρα προς τη Ν. Κίνα με βάση APS στην Ινδονησία.
Σε αντίθεση με το Νότο, το NOPAC ήταν πιο ενεργό, με περισσότερα φορτία στην αρχή της εβδομάδας, αλλά στο τέλος της τα φορτία από την Βόρεια Κίνα περιορίστηκαν. Οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής στον Ατλαντικό πλήρωναν $ 2,5Κ /ημέρα με APS παράδοση στη Ν. Κορέα.