Τρι10222024

Last updateΤρι, 22 Οκτ 2024 6am

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Capes και Panamaxes οδήγησαν σε νέα πτώση το γενικό δείκτη

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.

Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant

H αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε την αρνητική πορεία των προηγούμενων εβδομάδων με τα μεγαλύτερα μεγέθη να ρίχνουν το γενικό δείκτη, ενώ τα μικρότερα μεγέθη εμφάνισαν μεγαλύτερη σταθερότητα.

Αναλυτικότερα, τα Capes έπεσαν κατά 19,71%, τα Kamsarmaxes -10,47%, τα Ultramaxes(63) -1,48% και τα Handies +1,21%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI υποχώρησε κατά 233 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1576 μονάδες την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η εβδομάδα ξεκίνησε δυναμικά με έναν όγκο φορτίων κάρβουνου και ορυκτών πού μπήκαν στην αγορά. Ωστόσο, με το πέρασμα των ημερών και το κλείσιμο αυτών των φορτίων. Η ζήτηση δεν ανανεώθηκε και το κλίμα επιδεινώθηκε. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,97 $/tn.
Στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα η Δυτική Αφρική και η Νότια Βραζιλία ήταν ήρεμες αφού το κενό ανάμεσα στις ιδέες των ναυλωτών και των πλοιοκτητών δεν επέτρεψε την αύξηση του όγκου των κλεισιμάτων. Στο βορρά ξεχώρισαν μόνο τα υπερατλαντικά ταξίδια που εμφάνισαν κάποιο ενδιαφέρον. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 22,1 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 41,1 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 19Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρως ο βορράς παρουσίασε καλύτερη εικόνα από το νότο. Η εκκαθάριση μεγάλου μέρους των ανοιχτών πλοίων της περιοχής βοήθησε κυρίως το ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού συγκρατώντας την πτώση των ναύλων. Αντιθέτως τα τα ταξίδια προς την Ασία έχασαν σχεδόν 2Κ usd ανά ημέρα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Παρόμοια εικόνα και στη Βραζιλία όπου μέρα με τη μέρα η διαδρομή προς την Ασία, P6, υποχωρούσε. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 25-27Κ/ημέρα (παράδοση Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 19-21 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-10 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η έλλειψη φορτίων, η αύξηση διαθέσιμων πλοίων και οι αρνητικές μελλοντικές προβλέψεις έριξαν τη ναυλαγορά. Την ίδια πορεία ακολούθησαν και οι διαδρομές από το Βόρειο Ειρηνικό και την Αυστραλία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 12-14Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε απώλειες αφού τόσο τα φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία, όσο και τα φορτία με σιδηρομετάλλευμα και στάρια από την Αυστραλία ήταν περιορισμένα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 17,5-19Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά υποχώρησε τόσο λόγω της απουσίας φορτίων χάλυβα, όσο και της ηρεμίας που επικράτησε στο Βόρειο Ειρηνικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 13,5-15Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά παρουσίασε ικανοποιητική δραστηριότητα διατηρώντας τη ναυλαγορά πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα. Υπήρξε επιπλέον υποστήριξη από τη Νότια Αφρική όπου οι ναυλωτές δυσκολευόντουσαν να βρουν πλοία για τα φορτία τους. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, παρά την αυξημένη δραστηριότητα που παρατηρήθηκε. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 21,5-23Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 24,5-26Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε βελτιώσεις. Μπορεί ο νότος να έμεινε σταθερός από άποψη δραστηριότητας, ωστόσο στο βορρά μειώθηκε η χωρητικότητα ενισχύοντας την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 22,5-24Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 18,5-20Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη προχώρησε ανοδικά με αρκετά νέα φορτία. Ωστόσο οι βασική παράμετρος που επέδρασε θετικά ήταν η άνοδος της Δυτικής Μεσογείου και το Αμερικανικού κόλπου. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-18Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-24Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε αύξηση των ναύλων κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης από τη Δυτική Μεσόγειο. Επίσης η προσφορά πλοίων ήταν περιορισμένη με τους περισσότερους πλοιοκτήτες να αναζητούν κάποιο φορτίο που θα τους έφερνε ένα premium στο ναύλο. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 20-21,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14,5Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά δέχτηκε πιέσεις από την υπερπροσφορά πλοίων και των περιορισμένο αριθμό φορτίων. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 11-12,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $11,5-13Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 9,5-11Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος μπορεί να εμφάνισε αρκετή δραστηριότητα με τη ζήτηση να είναι αυξημένη ωστόσο όλες οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν σε επίπεδα ναύλων χαμηλότερα από την προηγούμενη εβδομάδα. Η βελτιωμένη εικόνα της βόρειας Ευρώπης επηρέασε θετικά τη δυτική πλευρά. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 9,5-11Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 8-9,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 12,5-14 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά εμφάνισε ανοδικές τάσεις με τους περισσότερους ναυλωτές να επιδιώκουν να διασφαλίσουν κάποιο πλοίο για τα φορτία τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες προτίμησαν να παραμείνουν στον Ατλαντικό. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 14-15,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) κινήθηκε ανοδικά μετά από μία περίοδο ύφεσης. Θετικό σημείο σ' αυτή την τάση είναι η μείωση του ανταγωνισμού από τα μεγαλύτερα μεγέθη. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα.
Στην Ασία η αγορά διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα παρά την αύξηση του όγκου της προσφερόμενης χωρητικότητας. Στο νότο για αγορά βρήκε στήριξη από την Αυστραλία. Στο βορρά οι πλοιοκτήτες αναζήτησαν ελκυστικές εναλλακτικές από το βόρειο Ειρηνικό ή την Αυστραλία. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η έλλειψη φορτίων ήταν εμφανής και η αγορά έχασε περαιτέρω έδαφος. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 12,5-14Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 10,5-12Κ /ημέρα.

Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter